Saturday, July 10, 2021

Zulhijah 15, 1442: Ulasan buku 'Travelog Wartawan Islam'...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.


Renungan


Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya: "Kalau seseorang kamu sedang sembahyang, maka janganlah membiarkan orang lalu di hadapannya. Jika ada yang lewat, hendaklah dicegah sedapat mungkin. Dan kalau ia enggan, pukullah ia kerana orang itu serupa syaitan." (Sahih Muslim)


Travelog Wartawan Islam

 3.37  ·   Rating details ·  30 ratings  ·  7 reviews
Buku “Travelog Wartawan Islam” ini sungguh mengasyikkan. Ia sesuatu yang mesti dibaca dan dihayati dengan naluri hati oleh semua yang mengaku dirinya manusia. Tidak kira samada anda seorang pembaca yang bukan beragama Islam atau yang mengaku sebagai seorang Muslim.
Buku ini mempunyai nilai moral yang tinggi, estetika yang berkualiti dan prinsip hidup yang sungguh jitu. Jug
 ...more

GET A COPY

Mass Market Paperback, 252 pages
Published September 2011 by Kemilau Publika Sdn Bhd

FRIEND REVIEWS

To see what your friends thought of this book, please sign up.

READER Q&A

To ask other readers questions about Travelog Wartawan Islamplease sign up.

Be the first to ask a question about Travelog Wartawan Islam

LISTS WITH THIS BOOK

This book is not yet featured on Listopia. Add this book to your favorite list »

COMMUNITY REVIEWS

Showing 1-30
 Average rating3.37  · 
 ·  30 ratings  ·  7 reviews


Loading
 | 
Start your review of Travelog Wartawan Islam
Norziati
Feb 07, 2012Norziati rated it really liked it
Buku ini menceritakan pengalaman Roslan Hamid sebagai wartawan di akhbar Berita Harian dan Harian Metro kira-kira 12 tahun. Berkhidmat di meja luar negara, beliau terkenal dengan beberapa ruangan pojok yang sering menjadi kesukaan saya ketika di bangku sekolah. Malah, tulisan beliau yang kemas dan tersusun amat mudah saya fahami meskipun beliau bercerita mengenai isu-isu yang berkaitan negara luar. Tidak saya nafikan, tulisan beliau sering memudahkan saya memahami apa yang berlaku di luar negara ...more
Saadah
Jan 04, 2012Saadah rated it liked it
Sukar untuk berjumpa dengan individu yang mahu mengaku kekurangan diri dengan sejujurnya melalui penulisan. Saya dapat merasakan kejujuran dan ketulusan penulis saat beliau mahu mempelajari Islam dengan lebih mendalam, terutama ketika beliau mahu belajar membaca al-Quran. Saya sukakan keperihatinan beliau dalam pelbagai aspek terutama dalam kepekaan terhadap isu-isu umat Islam sehingga beliau sanggup untuk meletakkan jawatan. Saya juga kagum dengan perjalanan jauh ulang-alik dari Melaka ke banda ...more
Syahiran Ramli
Aug 15, 2013Syahiran Ramli rated it really liked it
Realiti suka duka sebagai wartawan. Antara haq dan batil. Antara iman atau nafsu. Tidak boleh memilih kedua-duanya sekali. Hanya satu. Memang benar apa yang diceritakan oleh penulis. Media massa ketika ini gagal menyampaikan maklumat yang benar pada pembaca menyebabkan ramai menjadi buta. Bukan sebarang buta. Sepatutnya mereka ini menjadi pemangkin dalam menyatakan yang haq dan menumbangkan yang batil. Bak kata yang masyhur 'mata pena lebih tajam dari mata pedang'. ...more
Anwaruddin Tajuddin


Saya beli sebab ingatkan banyak penulis akan ceritakan pengalaman beliau semasa di rantau. Tapi malangnya lagi banyak tentang isu semasa.
Syed Shahrom Wafa
Nov 14, 2015Syed Shahrom Wafa rated it really liked it
Buku ini mengingatkan saya kepada Buku Ulu Yam di Liverpool nukilan Nazali Noor. Sarat dengan kisah pengajaran yang menarik untuk kita fikirkan.

Jarang saya membaca buku hingga terbawa ke tilam empuk sebelum tidur. Selalunya cuma di menjaga kedai ketika masa senggang. Namun untuk buku ini, ianya cukup menarik sehingga saya tertanya-tanya apa yang bakal dikarang oleh penulis pada bab seterusnya. Ya ianya sebegitu menarik
Nur Atiqah
Seorang wartawan yang berfikir tentang pekerjaannya. Tentang kebaikan, tentang bagaimana pekerjaannya itu memberi sumbangan, tentang dengan siapa dan dengan apa dia ditemukan. Tentang pahala dan dosa.
Fatimah Wahidah
satu travelog yang begitu jujur luahan perasaaan oleh penulis..
Nanie
Nanierated it really liked it
Oct 19, 2014
Standards Malaysia
Standards Malaysiarated it really liked it
Mar 11, 2012
Naz_ Zarin
Naz_ Zarinrated it liked it
Dec 14, 2016
Aizuddin Idris
Aizuddin Idrisrated it liked it
Feb 27, 2012
Iqram A.
Iqram A.rated it really liked it
Nov 03, 2018
Ikram Azmi
Ikram Azmirated it liked it
Dec 18, 2015
Cahaya
Cahayarated it it was ok
Dec 05, 2011
Lakuchi
Lakuchirated it really liked it
Apr 15, 2013
Fatimah So
Fatimah Sorated it really liked it
Dec 29, 2016
Balqis Manan
Balqis Mananrated it liked it
...




Ulasan Buku: Kusaksikan Keajaiban Tanah Suci


Oleh ZIA ANIS

Buku ini saya membacanya hanya dalam masa kurang dua jam. Sebuah buku
yang menarik, gaya bahasa yang menarik dan apabila selesai baca satu 
buku, rasa tak puas…saya mahukan lebih banyak…(huhuhu)…


Ianya membawa pembaca bersama-sama terbang ke Mekah dan Madinah
dan menyelusuri ibadat haji tersebut. Opps lupa nak cakap sinopsis buku.
Buku ini mengenai perjalanan penulis menunaikan haji sebanyak 2 kali
dan perbezaannya untuk kali pertama, kedua dan umrah yang dilakukan beliau.


Oh ya, bagaimana saya boleh membeli buku ini? 


Pada suatu petang ada seorang akak datang ketuk bilik ofis saya
menjual buku…saya kesian kat dia..takkan tak beli apa-apa kot...
jadi saya pun belilah buku ni sebab tajuknya menarik dan paling murah
antara buku-buku yang dijual oleh akak tersebut (heh heh). 
Jangan lupa yer, dapatkan buku ni.. Memang 'best' sebagai bacaan anda.


Cheers,
Zia Anis

No comments: