Tuesday, June 23, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 19: Cegah Hamil Belum Tentu Atasi Pembuangan Bayi

Ketika pergi dan balik kerja, saya melewati Hospital Melaka. Ada kalanya saya terkenang pengalaman menjaga seorang anak yang dimasukkan ke wad kanak-kanak hospital itu. Saya terpaksa bergilir-gilir dengan isteri menemani anak itu hampir seminggu lamanya.

Saya dapati layanan di wad kanak-kanak hospital itu memuaskan. Selain wad kanak-kanak, saya turut mengamati wad bersalin. Saya percaya perkhidmatan di wad berkenaan juga baik.

Bercakap mengenai wad bersalin ini, saya tertarik dengan satu laporan Tabung Penduduk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA), baru-baru ini berhubung kehamilan.
UNFPA dalam laporannya itu mendakwa seorang wanita mati setiap minit di dunia berkaitan kehamilan kerana kurangnya pengawasan kesihatan pada tahap minimum.

Katanya, di sebalik usaha meningkatkan mutu dan memperbanyak kemudahan penjagaan kesihatan berkaitan kehamilan, wujud diskriminasi dan keganasan terhadap wanita yang menyumbang kepada peningkatan jumlah kematian itu.

Pengarah Eksekutif UNFPA, Dr Nafis Sadik, berkata berdasarkan ini, kebanyakan wanita hari ini mempunyai anak yang kurang berbanding generasi ibu bapa mereka.

Beliau juga mendakwa jika wanita dan pasangan mereka diberikan hak lebih baik untuk membuat pilihan, akan wujud keluarga lebih kecil di seluruh dunia.

Ketua UNFPA itu mendakwa perkembangan ini akan membantu sesebuah negara itu mengusahakan keseimbangan antara penduduk dan sumber mereka.

Laporan UNFPA itu menyatakan disebabkan penduduk awam dinafikan hak mereka, kira-kira 585,000 wanita mati setiap tahun berhubung kes kehamilan. Ini bersamaan dengan satu kematian pada setiap minit.

Hampir semuanya berlaku di negara membangun - kebanyakannya di Sahara Kecil Afrika dan Asia Selatan, dakwa UNFPA.

Selain itu, katanya, jumlah wanita yang hilang keupayaan disebabkan kesan melahirkan anak adalah beberapa kali lebih tinggi daripada kes kematian berkaitan kehamilan.

UNFPA berkata jika wanita diberikan lebih banyak suara dan hak ke atas tubuh masing-masing, ia akan membantu mengekalkan penduduk dunia pada tahap sesuai.

Ketika ini ada 5.8 bilion penduduk di seluruh dunia dan anggaran bagi tahun 2025, berkisar daripada angka 7.7 bilion hingga 20 bilion orang.

UNFDA berkata penduduk dunia boleh dihadkan kepada lapan bilion orang pada 2025 jika semua pihak bekerja keras bagi melaksanakan segala program yang dirangkanya.

Dalam satu persidangan antarabangsa di Kaherah pada 1994, 180 negara bersetuju bahawa maklumat dan perkhidmatan kesihatan kehamilan sewajarnya boleh diperolehi oleh semua orang pada tahun 2015.

UNFPA bersetuju membelanjakan AS$17 bilion setahun menjelang tahun 2000 bagi meningkatkan penjagaan penjagaan kesihatan kehamilan tetapi belanjawan sekarang kurang daripada sasaran, terutamanya kerana negara maju tidak menunaikan tanggungjawab mereka.

Laporan UNFPA juga menyatakan kira-kira 200,000 ibu mati setiap tahun kerana kurang atau tiada langsung perkhidmatan dan bantuan pencegahan kehamilan.

Katanya, 150 juta wanita yang mahu menjarakkan tempoh kehamilan tidak mempunyai cara berbuat demikian.

UNFPA berkata kira-kira 75 juta kehamilan tidak dikehendaki dan ini menyumbangkan kepada 45 juta pengguguran.

Laporan itu juga menyatakan sejumlah 120 juta wanita melakukan amalan atau dipaksa merosakkan alat kelamin mereka (termasuk bersunat), manakala dua juta budak perempuan berusia lima hingga 15 tahun memasuki pasaran industri seks setiap tahun.

Laporan UNFPA yang mendedahkan penderitaan wanita hamil dan bersalin, bagaimanapun kurang disenangi sesetengah pihak. Ini kerana mereka berpendapat pihak terbabit mengambil kira perspektif sejagat secara umum tanpa menghiraukan faktor seperti keagamaan dan setempat.

Misalnya dalam isu membabitkan kehamilan tidak dikehendaki, adalah tidak munasabah pihak berkenaan menyediakan jalan keluar dengan memberi bantuan pencegahan kehamilan sewenang-wenangnya kepada sesuatu pasangan tanpa menyelidiki status mereka.

Kepada kita, isu kehamilan tidak dikehendaki ini amat menarik perhatian ketika kita semakin kerap digemparkan dengan berita pembuangan dan penderaan bayi dan kanak-kanak.

Adakah dengan berupayanya seseorang atau sesuatu pasangan itu, menghindari kehamilan tidak dikehendaki (dengan mudahnya mendapat alat pencegahan kehamilan), kita berupaya mengurangkan jumlah kes pembuangan dan penderaan bayi ini?

Jika jawapannya ya, mengapa pula isu ini turut hebat diperkatakan di negara Barat yang memberi peluang seluas-luasnya kepada rakyat masing-masing menggunakan alat dan kaedah pencegahan kehamilan sehingga tercetusnya idea penubuhan 'bank bayi' bagi menampung kanak-kanak terbuang?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

1 comment:

Mat Luku said...

salam....
takkan nak tubuh bank bayi baru takder masalah pembuangan bayi kot...alhamdulillah isteri saya selamat melahirkan anak kami tanpa masalah...perit jugak kalau ada kerajaan yang sibuk nak buang masa dengan kerajaan perpaduan tapi tak sanggup belanja masa yang ada pikirkan dan atasi masalah budak2 melayu islam yang bersepah2 engandung luar nikah...

amik AL QURAN dan HADITH la ye tak? takkan umno berani buat sumer tu....

cayalah Pak roslan...teruskan dengan tulisan yang menyentuh kehidupan gitu....