Monday, June 1, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 6: 'Big Brother' Awasi Tandas Awam

"Encik, boleh tolong buka tandas?" rayu seorang lelaki tua Tionghua kepada pemandu bas yang saya naiki. Lelaki itu nampaknya tidak tahan lagi untuk membuang air selepas mendapati tandas dalam bas dikunci.

"Tunggulah! Kejap lagi sampai Puduraya. Sana boleh buang!" tegas pemandu bas.
Sambil berjalan terkangkang-kangkang ke tempat duduknya, lelaki tua itu merungut: "Haiyaaa, ini macam punya bas pun ada. Gua tatak (tidak) pernah naik ini macam punya bas!"

Saya mendiamkan diri menyaksikan 'drama' itu. Biarlah pemandu bas dan lelaki itu menyelesaikan masalah mereka. Saya enggan campur tangan.

Selepas beberapa tahun menaiki bas ekspres secara kerap, saya sudah 'masak' dengan isu berkaitan tandas itu. Sebahagian besar pemandu bas bagi perkhidmatan sederhana jauh, keberatan membenarkan tandas bas digunakan.

Sekalipun mengikut undang-undang, adalah salah bagi pemandu mengunci tandas dalam bas ekspres, mereka mempunyai alasan mengapa ia tidak wajar digunakan.

Antaranya, penumpang boleh meminta pemandu bas singgah di beberapa hentian sebelah lebuh raya bagi membolehkan mereka membuang air.

Selain itu, penggunaan tandas dalam bas yang kini hampir semuanya berhawa dingin, boleh mengganggu penumpang lain. Pernah, seorang penumpang membuang air besar menyebabkan satu bas berbau kurang menyenangkan.

Bagi mengurangkan bau, terpaksalah pemandu bas menyembur pewangi, terutama di bahagian belakang bas berkenaan.

Ada kebaikan dan keburukan penggunaan tandas dalam bas ekspres. Jika tandas dapat digunakan, penumpang tidak menghadapi masalah membuang air, tetapi pada masa yang sama, ia menyusahkan orang lain.

Bayangkan tempat duduk anda di sebelah tandas itu. Anda mungkin terpaksa menutup hidung jika ada penumpang membuang air besar dalam tandas itu.

Kadang-kadang selepas digunakan, tandas tidak dipam dan ada kalanya air tidak cukup untuk membersihkan segala najis yang ada.

Ini menyebabkan anda terpaksa menahan nafas dengan hidung kembang-kempis sepanjang perjalanan.

Saya percaya kerana inilah ramai pemandu bas ekspres bagi perjalanan sederhana jauh, mengunci tandas. Ini kerana tugas mereka memandu bas dan bukan mencuci tandas.

Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah sikap orang ramai ketika menggunakan tandas awam.

Ramai yang tidak menjaga kebersihan ketika menggunakan tandas, termasuk tidak mengepam selepas membuang air besar. Masuklah ke sebarang tandas awam di negara kita. Kecuali tandas di hentian sebelah lebuh raya, sebahagian lagi tandas cukup kotor dan menjijikkan.

Di Singapura misalnya, jika anda terlupa mengepam selepas membuang air besar, anda boleh didenda.

Demikian juga jika anda kencing di tempat sebarangan seperti dilakukan sesetengah pengguna jalan raya. Mereka memberhentikan kenderaan sesuka hati dan membuang air dalam semak.

Hukuman berat ke atas mereka yang tidak berdisiplin dalam tandas awam di Singapura bermula pada penghujung tahun 1980-an dulu atas daya usaha Kementerian Alam Sekitar negara itu.

Berdasarkan satu undang-undang yang dikuatkuasakan 1 Julai 1989, pengguna tandas yang terlupa mengepam boleh didenda sehingga S$1,000.

Pesalah pertama akan didenda sehingga S$150, bagi kesalahan kedua denda sehingga S$500, manakala bagi kesalahan ketiga dan seterusnya denda sehingga S$1,000.

Kementerian Alam Sekitar Singapura berkata hukuman berat itu diperkenalkan selepas ia mendapati tandas awam terlalu kotor kerana orang ramai tidak mengepam selepas membuang air besar.

Kementerian itu mendefinisikan tandas awam sebagai yang digunakan oleh orang ramai, termasuk di hotel, pasar raya, pawagam dan restoran.

Kerajaan Singapura mula melancarkan kempen memastikan tandas awam bersih sejak 1983 tetapi mendapati orang ramai tidak mempedulikannya termasuk amaran yang diberikan sehingga ia memperkenalkan denda itu.

Selain mengenakan hukuman keras terhadap mereka yang mengotorkan tandas, pihak berkuasa Singapura juga menghukum penduduk yang meludah sesuka hati, membuang sampah dan kencing dalam lif.

Bagi mereka fikir dapat mengelakkan diri daripada dikenakan hukuman selepas mengotorkan tandas dan tempat awam lain, mereka silap kerana pihak berkuasa memasang kamera pengintip di tempat strategik.

Pendeknya, kelakuan seseorang ketika dalam tandas awam sentiasa diawasi. Sekalipun, di sesetengah tempat tiada kamera pengintip, orang ramai sentiasa ditakut diawasi, seolah-olah 'Big Brother' yang digambarkan oleh George Orwell dalam novelnya, 'Nineteen Eighty Four' sentiasa memerhatikan mereka.

Apakah kita di Malaysia juga memerlukan 'Big Brother' bagi memastikan tandas awam termasuk dalam bas ekspres, bersih?

***** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

**Sekiranya pembaca ingin mengikuti ulasan mengenai buku 'Dilema Seorang Wartawan Islam' ini sila kunjungi http://talkonly.blogspot.com/ SELAMAT MEMBACA.

No comments: