Saturday, June 6, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 10: Gejala Sosial: Cakap Biar Serupa Bikin

Seperti biasa, sebaik saja menaiki bas untuk perjalanan pulang malam itu, saya cuba melelapkan mata bagi merehatkan diri selepas seharian berada di pejabat.

Baru saja mata mahu terlelap, satu suara nyaring mengejutkan saya.

"Hah! Buat apa tu?" terdengar suara dari bahagian depan bas. Rupa-rupanya pemandu bas 'mengamuk' kerana terlihat sepasang teruna dara bercengkerama melalui cermin di atas kepalanya.

"Mahu 'buat projek' pun, tunggulah sampai rumah!" laung pemandu bas. Dia terus-terusan 'menyembur' pasangan itu yang saya liat membatukan diri.

Saya mengaggak tentulah pasangan ini bukan suami-isteri. Sebabnya, jarang suami-isteri mempamerkan 'keintiman' di khalayak ramai. Yang 'membuat perkara tidak senonoh' seperti itu biasanya pasangan yang belum ada ikatan sah.

Pasangan ini menjadikan tempat awam seperti dalam bas, pawagam atau pun taman bunga melepaskan geram. Kebanyakan pasangan ini tidak menghiraukan orang ramai - mereka hanyut dalam dunia ciptaan sendiri.

Gelagat teruna-dara berasmara di khalayak ramai bukanlah sesuatu yang asing di negara kita. Tetapi. Kini mereka semakin berani - ada yang berpeluk-pelukan dan tidak kurang yang berkucupan - tanpa mempedulikan orang sekeliling.

Menurut laporan agensi berita asing, gelagat teruna dara Asia kini hampir menyamai apa yang berlaku di dunia Barat.

Di Singapura aksi pasangan teruna-dara berpeluk cium di khalayak ramai termasuk kenderaan awam seperti MRT (Mass Rapit Transit) semakin menjadi-jadi. Demikian juga di kota besar lain seperti Bangkok, Manila atau Tokyo.

Gejala sosial ini bukan lagi terhad di dunia Barat tetapi sudah menular di negara sebelah Timur yang selama ini bangga dengan sikap taksub kepada budaya masing-masing.

Perunding Kanan Jabatan Perubatan Pembiakan di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Kandang Kerbau (KK) Singapura, V Aputharajah baru-baru ini menjelaskan sekurang-kurangnya seorang daripada lima gadis belasan tahun Singapura akan hilang dara menjelang usia 19 tahun, bagi membuktikan betapa seriusnya gejala sosial di negara pulau itu.

"Kebanyakan wanita Amerika pula hilang kegadisan mereka menjelang usia 16 tahun manakala gadis Perancis dan British dalam usia 17 tahun," kata Aputharajah yang menulis buku bertajuk 'Sexual Behaviour of Women in Singapore' (Tingkahlaku Seksual Wanita di Singapura).

Dr Lim Su Min, sukarelawan dari Persatuan Keibubapaan Terancang Singapura, pula berkata pasangan muda kini lebih berani dalam perkara berkaitan seks.

Ketua-dua petugas perubatan Singapura ini mengakui kombinasi sikap liberal, pengaruh Barat, kurangnya kawalan ibu bapa ke atas anak dan bertambah mudahnya mendapat alat perancang, menyumbang kepada sikap lebih terbuka pasangan muda-mudi terhadap seks.

Kelakuan lucah pasangan muda-mudi sekarang tidak sukar difahami. Ini kerana mereka sentiasa terdedah kepada perlakuan tidak senonoh itu. Misalnya, dalam bas ekspres pun mereka boleh menyaksikannya.

Sebahagian bas ekspres menayangkan video bagi memikat penumpang. Ada antara filem yang ditayangkan berunsur lucah atau sekurang-kurangnya mengandungi 'adegan panas'.

Adegan berkucup bukan saja terdapat dalam filem Inggeris tetapi juga filem Hindustan, Cina dan Indonesia.

Maka semua penumpang bas itu - tidak kira budak hingusan, wanita atau orang tua yang kata orang 'rumah kata pergi, kubur kata mari' - berpeluang menontonnya.

Kebelakangan ini pelbagai hujah diketengahkan berhubung keruntuhan akhlak muda-mudi.

Ada pihak menyalahkan media massa terutamanya televisyen. Kini dengan penyebaran maklumat tanpa batasan seperti Internet, bertambah mudahlah pengaruh luar, sama ada yang baik atau buruk meresapi masyarakat.

Sebahagian besar iklan dan program jualan langsung melalui televisyen dilihat sebagai negatif dan menyumbangkan kepada peningkatan gejala sosial di kalangan muda-mudi. Malah ada daripadanya sudah keterlaluan yang saya percaya tidak perlu menunggu lama untuk 'melihat akibatnya'.

Tidak lama dulu, ketika bersiap-siap ke masjid untuk solat Jumaat (kira-kira jam 1 tengah hari), saya terpegun melihat satu rancangan jualan langsung di televisyen membabitkan barangan untuk wanita.

Saya 'mencuri-curi' melihat aksi peragawati di kaca televisyen kerana isteri saya turut menonton. Saya lihat pengacara rancangan itu menunjukkan alat dan kaedah membesarkan buah dada.

Selepas itu, ditunjukkan barisan peragawati yang mempamerkan sebahagian buah dada mereka, sebelum dan selepas menggunakan alat itu. Juga ditunjukkan aksi peragawati berkenaan menanggalkan baju luar masing-masing perlahan-lahan bagi mendedahkan kemontokan buah dada masing-masing, sekali gus membuktikan keberkesanan alat itu.

Saya hairan bagaimana bagaimana rancangan ini boleh disiarkan untuk tatapan umum, lebih-lebih lagi ketika umat Islam sedang siap sedia menuju masjid untuk solat Jumaat.

Saya berpendapat agak malang untuk kita bercakap mengenai gejala sosial sedangkan pada masa yang sama minda masyarakat terutama anak muda kita diracuni dengan rancangan seperti ini.

Tidak malukah nanti jika kita diibaratkan bagai ketam cuba mengajar anaknya berjalan betul, sedangkan ia sendiri berjalan senget?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: