Friday, June 5, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 9: Siakap, Senohong, Gelama Dan Duri...

Kata orang malang tidak berbau. Kemalangan, termasuk di jalan raya boleh berlaku bila-bila masa tanpa diduga.

Beberapa hari menjelang Aidilfitri lalu (1997), saya terbabit dalam satu kemalangan jalan raya.

Ketika dalam perjalanan pulang, kenderaan yang saya naiki dilanggar oleh sebuah bas yang gagal berhenti di sebuah persimpangan jalan.

Saya bernasib baik kerana tidak cedera tetapi kenderaan saya rosak sedikit. Saya menemui pemandu bas itu, memintanya membayar ganti rugi.

Saya hanya mahukan dia membayar kos membaiki kenderaan itu berdasarkan bil yang dikeluarkan oleh pihak bengkel.

Pemandu bas itu bersetuju. Apabila kenderaan itu siap dibaiki, saya pun menyerah bil padanya.

Jumlahnya tidak banyak, tetapi pemandu bas itu merayu supaya ditangguhkan pembayarannya. Dia berjanji membayarnya pada akhir bulan.

Saya tidak mendesaknya menyegerakan pembayaran. Saya faham gaji pemandu bas tidak sebanyak mana dan dia mungkin menghadapi masalah kewangan.

Sudah pasti dia memerlukan wang lebih daripada biasa bagi menyambut Aidilfitri, lebih-lebih lagi jika sudah berkeluarga dan mempunyai ramai anak.

Malangnya, pemandu itu tidak menunaikan janjinya. Malah, kelibatnya tidak lagi saya lihat.

Dia juga tidak menghubungi saya sedangkan nombor telefon sudah diberi. Pemandu ini tidak amanah. Ringkasnya, dalam bahasa kasar, dia seorang pembohong.

Berhubung perkara ini, saya tertarik dengan satu laporan agensi berita dari London baru-baru ini yang menyebut setiap orang secara puratanya, berbohong sekali setiap lapan minit atau 200 kali sehari.

Menurut laporan itu, satu kajian ke atas 200 orang yang dipasang dengan mikrofon di Southern California University, mendapati pembohong paling besar adalah mereka yang paling banyak membuang hubungan sosial atau yang terpaksa membuat tuntutan terhadap orang lain, seperti mendapatkan maklumat.

Antara jawapan yang disenaraikan adalah pembantu kedai, penyambut pesakit doktor, ahli politik, wartawan, peguam, wakil jualan dan ahli psikologi.

"Biasanya kita bercakap mengenai penipuan kecil, tetapi pada hakikatnya ia tetap penipuan," kata ahli psikologi, Jerald Jellison, yang mengendalikan penyelidikan itu.

"Satu komen biasa ialah 'sebenarnya saya sebenarnya tidak mahu mengganggu awak', sedangkan pada hakikatnya mereka tidak pedulikan semua itu.

"Seseorang itu mungkin menyalahkan lalu-lintas jika tiba lewat, sedangkan dia sendiri tidak berusaha untuk sampai tepat pada waktunya," kata Jellison.

Bagaimanapun ahli psikologi itu merestui perbuatan menipu dengan alasan ia penting bagi memastikan kelancaran fungsi masyarakat yang normal.

Sebagaimana manusia biasa, kita tidak terlepas daripada berbohong. Kebanyakan daripada kita dapat memaafkan kesalahan berbohong dalam perkara kecil dan dilakukan sekali-sekala, tetapi ia kerap dilakukan dan membabitkan sesuatu yang penting, orang yang melakukannya sengaja menempah bala.

Kita mungkin biasa dengan istilah 'putar alam' atau 'kaki belit'. Ia merujuk kepada orang yang suka berbohong. Selalunya ia membabitkan soal wang.

Saya juga pernah terperangkap dengan 'permainan' si putar alam ini. Biasanya dia meminta kita meminjamkan sejumlah wang dengan janji akan membayar secepat mungkin.

Bagaimanapun, pada tarikh ditetapkan dia minta tangguh. Dia berterusan meminta tangguh sehingga kita pula malu dan bosan untuk meminta dia jelaskan hutang itu. Akhirnya 'si putar alam; itu menghaibkan diri.

Kanak-kanak pun tidak terlepas daripada sindrom bohong ini. Adalah biasa bagi seseorang murid menyatakan dia sakit perut sedangkan pada hakikatnya dia tidak mahu ke sekolah.

Sekalipun berbohong tidak disenaraikan antara gejala keruntuhan akhlak yang hebat diperkatakan sekarang, hakikatnya ia adalah permulaan kepada perlakuan yang buruk seperti berzina, rasuah, minum arak, berjudi dan pelbagai perbuatan buruk lain.

Ini kerana jika suami sudah pandai bohong isteri, si isteri membohongi suami, anak bohongi ibu bapa, pelajar bohongi guru, pekerja membohongi majikan, pemimpin membohongi rakyat, ulama mengkhianati ilmu dan seumpamanya, masyarakat tidak akan aman.

Pendeknya, kehancuran pasti berlaku jika pembohongan sudah berleluasa dalam masyarakat dan manusia sebagai hamba sudah berani membohongi Tuhannya.

Kanak-kanak berbohong berdasarkan pemerhatian terhadap orang lain, terutama orang dewasa. Jika ibu bapa suka berbohong, hampir pasti si anak mengikuti jejak mereka.

Sehubungan itu adalah penting bagi masyarakat terutama ibu bapa dan pendidik menghayati ungkapan ini - siakap, senohong; gelama dan duri; mula-mula cakap bohong; lama-lama mencuri!

**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: