Thursday, June 25, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 20: Usah Biar Sejarah Penjajahan Berulang

"Papa, are you a Christian?" Terkejut besar saya apabila diajukan soalan itu oleh seorang lelaki daripada satu rombongan yang kemudiannya saya ketahui datang dari Macau.

Ketika itu saya sedang bersiar-siar, melayan kerenah anak dan anak buah di pinggir laut berdekatan Medan Portugis di Ujung Pasir.

Segera saya menjawab, tidak, menyebabkan lelaki itu hilang minat untuk berbual dengan saya. Saya sedar mengapa pelancong itu mengemukakan soalan berkenaan.

Ketika itu saya memakai ketayap. Mungkin dia menyangka saya seorang paderi kerapa paderi juga memakai 'ketayap' di kepala. Mungkin menyangka saya seagama dengannya, pelancong itu membuka mulut bertanya khabar.

Kunjungan pelancong itu mengingatkan saya bahawa ada ikatan sejarah antara Macau dan Melaka. Demikian juga dengan Goa dan Timor Timur. Semuanya adalah bekas tanah jajahan Portugis. Macau adalah tanah jajahan terakhir kuasa Barat di Asia yang diserahkan kembali kepada China pada tahun 1999.

Melaka merdeka dalam Persekutuan Tanah Melayu pada 1957, Goa menyertai India pada 1962 manakala Timor Timur diduduki Indonesia pada 1975 dan kemudian mengisytiharkan sendiri kemerdekaannya.

Goa adalah yang pertama diduduki Portugis. Ia ditawan oleh Alfonso de Albuquerque pada 1510 dan pada 1530 diisytiharkan sebagai ibu kota Empayar Portugis Timur.

Ketika penyerahan Hong Kong kepada China pada 30 Jun 1997 dulu, ada penganalisis politik Barat cuba membandingkannya dengan peristiwa Goa menjadi wilayah India.

Tentera New Delhi memasuki wilayah kecil di pantai barat India itu pada 16 Disember 1961. Pihak Portugis hanya memberikan sedikit tentangan kerana mereka sudah hilang taring selepas menjajah wilayah itu selama empat setengah abad.

Bagi sesetengah penduduk Goa peristiwa ini adalah 'pembebasan' tetapi bagi yang lain ia adalah 'pencerobohan'. Beberapa tahun kemudian Mahkamah Agung India memutuskan bahawa peristiwa itu adalah 'penaklukan'.

Pada 1962, perdana menteri India ketika itu, Jawaharlal Nehru menegaskan bahawa India mahu Goa mengekalkan identitinya kerana ia mempunyai sejarah berasingan selama 400 tahun.

Bagaimanapun, penduduk Goa yang bercakap dalam bahasa ibunda yang dipanggil Konkani dan juga fasih bahasa Portugis, mendapati mereka terpaksa menerima segala perkembangan yang berlaku di India.

Selama berdekad-dekad jirannya di utara, negeri Maharashtra, cuba memaksa wilayah yang diperintah kerajaan persekutuan itu, bergabung dengannya.

Kumpulan yang mahukan gabungan itu, cuba menanamkan api permusuhan antara penduduk Goa yang beragama Katolik dan Hindu. Mereka menuduh penduduk Goa yang menentang gabungan itu sebagai pro-Portugis.

Melalui pungutan suara bersejarah pada 1967, majoriti penduduk Goa mengundi mengekalkan status mereka yang berasingan. Sekalipun demikian, isu status Goa masih diperkatakan sehingga kini.

Goa ditadbir Portugis sehingga 1961, Timor Timur sehingga 1975 manakala Macau sehingga 1999. Becakap mengenai penjajahan, tidak dapat dibayangkan jika Melaka masih dalam tangan Portugis. Kita wajar bersyukur kerana ini tidak berlaku.

Sekalipun demikian, kadang-kadang hati rasa terharu mengenangkan nasib bangsa yang dijajah lebih 400 tahun di tangan kuasa Barat, biarpun bukan oleh Portugis secara berterusan.

Empat ratus tahun bukan satu jangksa masa singkat. Saya terbayangkan nasib orang yang hidup dalam era penjajahan ini. Sejak dilahirkan dan sampai ke detik kematian, dia hanya berpeluang menyaksikan orang asing 'meratah dan menjajah' tanah airnya.

Ketika Hong Kong dikembalikan kepada China pada 1997 dulu, pihak Barat menggembar-gemburkan pelbagai kemungkinan tidak enak akan berlaku ke atas tanah jajahan British sejak 1842 itu. Sekali lagi pihak Barat cuba memperkecilkan kemampuan orang Timur.

Bagi mereka, orang rantau ini tidak tahu dan tidak layak mentadbir sekalipun tanah air mereka sendiri. Kerap benar mereka mempersoalkan kewibawaan pemerintah kerajaan bukan saja di rantau Timur tetapi di seluruh dunia.

Tidak cukup dengan itu, mereka cuba campur tangan pula. Lihat saja tindakan mereka di negara-negara Afrika Barat seperti Liberia, Congo, Republik Demokratik Congo (Zaire), Sierra Leone dan Angola.

Kebangkitan negara rantau Timur tidak pernah disenangi pihak Barat. Mereka menggembar-gemburkan ketakutan sendiri sedangkan hakikatnya sepanjang sejarah tiada kuasa Timur yang bercita-cita apatah lagi meluaskan wilayah taklukannya di Barat.

Cuma yang berjaya berbuat demikian ialah bangsa Mongol, itu pun ketika Eropah masih dalam Zaman Kegelapan.

Selain orang Mongol, Eropah juga pernah digegarkan dengan kuasa Turki Uthmaniyah dan orang Islam di Andalusia (Sepanyol dan Portugal). Bagaimanapun, ia bukanlah kuasa kerajaan Timur dalam erti sebenar-benarnya.

Kebimbangan Barat kepada China tidak berasas. Sepanjang sejarahnya, China tidak pernah meluaskan taklukannya melampaui empayarnya. Demikian juga dengan kerajaan lain di rantau sebelah Timur.

Sejarah membuktikan orang Timurlah yang menjadi mangsa kerakusan kuasa Barat dan bukan sebaliknya. Kembalinya Hong Kong dan Macau kke tangan China sewajarnya dijadikan iktibar kepada penduduk rantau Timur supaya mereka lebih berhati-hati dan tidak leka, kerana tersilap langkah mereka akan dipersenda sekali lagi.


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: