Thursday, June 4, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 8: 'Spiderman' Dipuja, Hang Nadim Dibunuh

Gila - demikian kata seorang rakan apabila saya memberitahunya saya bekerja di Kuala Lumpur tetapi berulang-alik setiap hari ke Melaka kerana rumah saya di sana.

Saya diam saja, memikirkan hujah bagi menangkis tanggapannya itu.

Dalam masyarakat kita, adalah biasa seseorang itu dikatakan gila kerana melakukan sesuatu kelainan ataupun memperkenalkan pemikiran baru.

Namun begitu, hanya segelintir daripada kita menyedari bahawa kehadiran sesetengah individu yang dianggap gila ini, menyinari hidup orang lain, malah dunia ini.

Sebagai contoh, sebahagian pereka besar yang membantu mencorak dunia dengan usaha gigih mereka, dianggap gila oleh masyarakat sezamannya.

Thomas Edison yang mencipta mentol elektrik dianggap gila kerana melakukan beribu-ribu ujian tanpa bosan.

Demikian juga dengan Alexander Graham Bell, pereka telefon. Selain dikatakan gila, dia juga ditubuh berhubung dengan syaitan melalui alat ciptaannya itu.

Pelayar Christopher Columbus yang berkhidmat kepada Raja Sepanyol, turut dianggap gila kerana belayar menghala barat untuk ke negara China sedangkan tokoh lain sezamannya menyusuri benua Afrika untuk ke timur.

Ternyata 'kegilaan' Columbus yang tidak mengikuti kebiasaan pelayar sezamannya, membawa keuntungan berlipat-ganda dengan penemuan Dunia Baru (Amerika).

Bagaimanapun ketika ini orang Barat sudah berubah pandangan mereka terhadap orang yang dianggap gilanya.

Sumbangan 'orang gila' ini dihargai dan itulah sebabnya 'kegilaan' saintis dan pakar mereka membuat penyelidikan tidak lagi dipandang serong tetapi diberi sokongan dan bantuan.

Dr Ian Wilmut (saintis di Institut Roslin di Edinburgh, Scotland) yang berjaya mencipta klon biri-biri pertama di dunia yang diberi nama 'Dolly', sebenarnya sudah melakukan 277 percubaan sebelum itu.

Pendeknya, jasa orang yang dianggap gila itu dihargai manakala penemuan dan rekaan mereka menjadi sebahagian catatan sejarah keagungan peradaban bangsa dan dunia.

Malangnya, pengiktirafan kepada 'orang gila' ini boleh dikatakan hampir tiada di kalangan masyarakat negara kita, terutama di kalangan orang Melayu.

Dalam kebanyakan kes, 'orang gila' dalam masyarakat kita disisih malah 'dibunuh' bakatnya kerana orang di sekeliling bimbang dengan pengaruh atau buah fikirannya.

Sikap tidak senang masyarakat terhadap 'orang gila' ini terpancar melalui watak Hang Nadim dalam kisah Singapura dilanggar todak.

Hang Nadim, selepas melihat ramai penduduk Singapura mati kerana 'menayangkan' paha dan betis mereka bagi mempertahankan pulau itu daripada serangan ikan todak, mengesyorkan supaya dibuat benteng daripada batang pisang.

Apabila todak menerjah, muncungnya tersekat di batang pisang. Oleh itu senanglah orang Singapura membunuh musuh itu.

Kebijaksanaan Hang Nadim mencemaskan pembesar Singapura. Jika masih budak-budak, Hang Nadim sudah menunjukkan kehebatannya, apa pula akan dilakukannya apabila besar nanti.

Sehubungan itu, mereka membuat fitnah, mengadukannya pada Raja dan akibatnya Hang Nadim dibunuh.

Walaupun kisah Hang Nadim belum pasti kebenarannya, pengajaran ceritanya perlu dihayati. Demikian juga dengan peribahasa, kera di hutan disusui, anak dikendong mati kelaparan.

'Orang gila' seperti Hang Nadim muncul sekali dalam tempoh tertentu bagi meningkatkan martabat bangsanya. Malangnya, sebahagian besar daripada mewarisi sifat keji pembesar Singapura pada zaman Hang Nadim.

Secara sedar atau tidak, kita membunuh bakat dan juga 'orang gila; itu. Misalnya, jika ada orang Melayu cuba buat helikopter, kapal terbang atau kapal selam, kita katakan dia gila.

Jika ada orang mahu keliling dunia dengan basikal, kita cakap dia tidak waras.
Tetapi jika orang putih buat begitu, kita sanjung mereka. Jika 'minah salih' telanjang bulat di pantai negara kita, kita tidak anggap mereka gila, sebaliknya menyifatkan mereka paling 'up-to-date'.

Apabila seorang mat salih sesat dari Perancis bernama Alain Robert alias 'Spiderman', 'Madman', 'Human Fly' dan 'Big Little Man' cuba panjat bangunan tertinggi di dunia (Menara Berkembar Petronas) setinggi 452 meter, kita tidak kata dia gila, sebaliknya kita sanjung dan berikan dia publisiti paling meluas seolah-olah dia wira yang perlu dicontohi anak-anak muda kita.

Pernahkah kita bertanya apa akan berlaku jika ada seorang anak muda Malaysia terutama orang Melayu mahu memanjat Empire State Building di New York atau Sears Tower di Chicago?

Adakah orang Amerika akan beri liputan meluas, memujanya atau mereka akan tangkap pemuda itu dan humbankannya ke dalam penjara?

**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: