Friday, June 26, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 21: 'Kunta Kinte Afrika' Terus Menderita

Melihat gambar jaguh tinju dunia, Mike Tyson, menggigit hingga putus sebahagian cuping telinga juara Tinju Heavyweight WBA, Evander Holyfield, tidak lama dulu, mengingatkan saya mengenai pertarungan tinju antara Muhammad Ali dan George Foreman di Kinshasa, Zaire, pada 1974.

Ketika itu saya dalam darjah enam. Sebagai persiapan untuk menyaksikan pertarungan itu, pihak sekolah saya menyewa dua peti televisyen (ketika itu TV masih hitam putih) dan meletakkannya dalam dewan.

Pada hari bersejarah itu, satu sekolah (guru, murid dan pekerja), menyaksikannya. Sudah pasti sebahagian besar daripada kami adalah penyokong kuat Muhammad Ali yang berusaha merebut kejuaraan daripada tangan Foreman selepas beliau kehilangan mahkota itu pada 1967 kerana enggan pergi berperang di Vietnam.

Sekalipun, Foreman menjadi 'favorite' pertarungan itu kerana beliau sudah menewaskan Ken Norton dan Joe Frazer, Muhammad Ali berjaya memberi 'pukulan maut' kepada Foreman dalam pusingan kelapan, menyebabkan kami satu sekolah bersorak gembira.

Tidak lama dulu, nama Kinshasa dan Zaire, kembali mengisi dada akhbar. Tetapi kali ini ia tiada kaitan langsung dengan tinju. Ia berkisar kepada pergolakan politik di negara Afrika Barat itu.

Pada tahun 1997, pemimpin Zaire yang turut menyaksikan kehebatan Muhammad Ali menewaskan Foreman, Mobutu Sese Seko, digulingkan oleh ketua pemberontak, Laurent Kabila. Kabila akhirnya mati dibunuh oleh musuhnya.

Ketika mula berkuasa Kabila menukar kembali nama negara Zaire kepada Republik Demokratik Congo yang digunakan sebelum pemerintahan Mobutu. Nama Republik Zaire hanya mula digunakan pada 27 Oktober 1971 atas arahan Mobutu. Negara ini mencapai kemerdekaan pada 30 Jun 1960.

Nama Zaire atau Congo (bekas tanah jajahan Belgium) juga menimbulkan nostalgia di kalangan sejumlah askar Malaysia yang pernah berkhidmat sebagai pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Majlis Keselamatan PBB mula menghantar kontijen pengaman di Congo pada 9 Ogos 1960 dan mengakhiri misinya pada 30 Jun 1964.

Selain negara Congo dengan ibu kotanya, Kinshasa, ada sebuah lagi negara dengan nama Republik Congo dengan ibu kotanya, Brazzaville. Ia terletak di utara Congo (Zaire).

Republik Congo ini adalah bekas tanah jajahan Perancis dan mencapai kemerdekaan pada 15 Ogos 1960. Kedua-dua negara Congo ini dipisahkan oleh Sungai Congo dengan Kinshasa dan Brazzaville terletak berhadapan satu sama lain di seberang sungai berkenaan.

Selain Republik Demokratik Congo yang digegarkan dengan apa yang dinamakan perang saudara, perkembangan yang sama turut berlaku di Congo.

Pada tahun 1997, Perancis dan Amerika Syarikat melancarkan usaha bagi meyakinkan Presiden Congo, Pascal Lissouba dan pesaingnya, Denis Sassou Nguesso, mengakhiri perang saudara negara itu, sebaliknya duduk di meja rundingan.

Kebanyakan laporan media Barat mendakwa kekacauan yang melanda sebahagian besar negara Afrika Barat sekarang ini disebabkan oleh pertelingkahan etnik atau perang saudara. Jarang benar mereka mahu mendedahkan punca yang menyebabkan pertelingkahan itu.

Rasanya, tidak keterlaluan untuk menyatakan puncanya adalah daripada dasar pecah dan perintah kuasa Barat ke atas tanah jajahan dan dalam kes ini Afrika Barat.

Selama berabad-abad orang Perancis, Belgium, Portugis, Inggeris, Sepanyol dan sebagainya menjarah bumi Afrika Barat. Mereka bukan saja mengangkut segala kekayaan rantau ini tetapi juga menyemaikan api permusuhan antara suku kaum.

Perang saudara yang digambarkan oleh Barat itu bukan saja berlaku di Congo dan Republik Demokratik Congo tetapi hampir semua negara Afrika Barat. Hampir saban masa dunia disajikan dengan keganasan di Liberia, Sierra Leone, Nigeria, Niger, Angola dan sebagainya.

Malah, seluruh benua Afrika dilaporkan dilanda keganasan. Hampir tiada negara Afrika dilaporkan aman. Semuanya bergolak. Dari Afrika Selatan ke Algeria di utara dan dari Liberia di barat ke Somalia di timur semuanya digambarkan sedang bergolak hebat dan menuju kehancuran.

Agak menyedihkan pihak Barat termasuk media merujuk keganasan yang berlaku di negara Afrika ini sebagai perang saudara. Kata mereka, di Algeria beribu-ribu orang mati kerana perang saudara. Di Mesir ramai mati kerana perang saudara.

Di Somalia, pembunuhan berlaku kerana perang saudara. Di Liberia juga berlaku perang saudara.

Jika tafsiran ini betul, nampaknya hampir seluruh bumi Afrika dilanda perang saudara.
Bagaimanapun begitu mendukacitakan pihak Barat tidak pernah mahu mengaku bahawa merekalah penyebab kepada perang saudara itu. Baratlah yang menjajah benua berkenaan, memecah-belahkan penduduk dan mengangkut balik segala kekayaannya.

Mereka bukan saja menjarah hasil kekayaan bumi Afrika, khasnya Afrika Barat tetapi orangnya sekali.

Ketika kemuncak kekuasaan mereka, beribu-ribu orang kulit hitam, dtangkap dan dihumbankan dalam kapal untuk dijadikan hamba di benua baru (Amerika) dan Eropah.

Pendedahan Alex Haley melalui watak 'Kunta Kinte' yang nenek moyangnya berasal dari Afrika Barat dalam 'Roots' sudah cukup untuk menggambarkan bangsa yang cukup rakus dan zalim itu.


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: