Tuesday, June 16, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 15: Antara Mitos Masa Berkualiti Dan 'Super-mom'

Ketika dalam bas ke tempat kerja tidak lama dulu, saya terdengar satu pasangan suami isteri meleteri anak mereka yang agak saya dalam usia lima tahun supaya berhenti menangis.

"Diamlah!" kata si bapa. Kanak-kanak itu bukan diam, sebaliknya menangis lebih kuat lagi. Mungkin kerana bimbang penumpang lain akan terganggu, si bapa meninggikan lagi suaranya.

"Aku kata diam, diamlah. Tadi suruh tinggal kat rumah, tak nak."

Penumpang lain buat-buat tidak nampak 'drama' itu. Mungkin mereka berpendapat tidak berfaedah untuk menjaga tepi kain orang lain. Biarlah pasangan itu menyelesaikan sendiri masalah mereka.

Saya memasang telinga saja. Sebagai bapa beberapa orang anak kecil, saya faham benar tingkah-laku anak-anak. Ada kalanya mereka mengada-ngada secara berlebihan.

Itu tidak kena, ini tidak kena. Pendeknya, mereka benar-benar menguji kesabaran kita. Sekali-sekala kesabaran kita hilang dan tanpa disedari tangan kita sudah hinggap di batang tubuh si anak.

Saya percaya kelakukan si anak yang berlebih-lebihan termasuk tidak mengikut kata, adalah antara faktor yang menyebabkan ada ibu bapa atau orang dewasa lain tergamak mendera kanak-kanak.

Bagaimanapun, jarang benar kita bertanya mengapa anak-anak kita itu tidak mengikut kata atau dengan menggunakan bahasa kasar 'degil'.

Berhubung perkara ini saya tertarik dengan sebuah rencana dalam majalah Newsweek bertarikh 19 Mei 1997 dengan tajuk 'The Myth of Quality Time' (Mitos Mengenai Masa Berkualiti).

Rencana ini mempersoalkan sikap ibu bapa bekerjaya yang berpendapat mereka boleh membentuk anak masing-masing dalam ruang waktu singkat, di luar masa bekerja, jika mereka memanfaatkan waktu itu sepenuhnya.

Misalnya, jika seseorang ibu dan ayah itu bekerja hingga jam 5 petang dan sampai ke rumah jam 7 petang, masanya untuk berinteraksi dengan anak ialah antara selepas 7 petang hinggalah waktu tidur. Masa singkat yang dimanfaatkan sepenuhnya bagi mengambil tahu hal anak-anak inilah yang dinamakan masa berkualiti.

Bagaimanapun, kini semakin ramai ibu bapa sedar dan mula mempersoalkan sama ada masa berkualiti yang diperuntukkan kepada anak-anak itu mencukupi.

Ramai ibu bapa di Amerika Syarikat meragui masa yang dikhaskan kepada anak-anak boleh ditetapkan pada satu ruang waktu singkat sama seperti temu janji perniagaan yang memakan waktu singkat dengan si pelanggan yang jelas menunjukkan minat.

Sehubungan itu, tidak menghairankan semakin ramai ahli psikologi dan pendidik mahu menghapuskan sama sekali pandangan mengenai masa berkualiti itu.

Seorang pakar psikologi di Sekolah Perubatan Harvard, Ronald Revant, berpendapat masa berkualiti itu adalah satu cara untuk menyedapkan hati kita berhubung kurangnya tumpuan dan kasih sayang yang diberikan kepada anak-anak.

"Kanak-kanak perlulan tumpuan dan perhatian hampir sepanjang waktu. Adalah satu khayalan untuk berpendapat mereka boleh menepati jadual waktu anda dan anda boleh berkata: "Baiklah, kita ada masa setengah jam, apa masalah sayang?"

Jika di Amerika ibu bapa mulai bimbang mengenai nasib anak masing-masing, di Malaysia sesetengah ibu bapa mempunyai sikap sebaliknya.

Saya selalu terbaca ada ibu dengan bangganya berkata bukannya berapa banyak waktu yang mereka dapat bersama anak-anak yang penting, tetapi bagaimana mereka memanfaatkannya.

Ada yang mendakwa mereka 'super mother' (super-mom), yang boleh berjaya di pejabat dan di rumah. Pendeknya, mereka percaya pada masa berkualiti itu.

Mereka percaya anak-anak dapat dididik dan sedia untuk mengikut kata sekalipun waktu interaksi si anak dengan ayah atau ibu singkat sekali.

Selain itu ada ibu bapa mendabik dada, mendakwa mereka boleh memberi perhatian sepenuhnya pada si anak pada hari minggu. Mereka tidak pula bertanya pada waktu mereka bertungkus-lumus di pejabat, dengan siapa anak mereka berinteraksi.

"Salah satu fungsi ibu bapa ialah mengawas. Anda mengawas kerja rumah mereka, rakan mereka dan apa yang mereka lakukan pada waktu lapang," kata Jeanne Brooks-Gunn, seorang pakar psikologi di Universiti Columbia.

Bagi ibu bapa yang sayangkan anak dan kerjaya mereka, ada sebuah buku bertajuk 'The Times Bind' oleh Arlie Hochschild, yang diterbitkan di Amerika, bagi menyedarkan mereka.

Pendedahan Hochschild yang paling kurang menyenangkan ialah bahawa kita sebenarnya bersubahat dalam menafikan hak anak-anak kita.

Masalah tiada perhatian kepada anak-anak inilah yang menyumbangkan kepada gejala sosial yang diperkatakan sekarang. Pakar psikologi dan pendidik Amerika berkata masalah disiplin dan pelajar melakukan gangguan di kelas semakin menjadi-jadi.

Pakar ini berpendapat ibu bapa tidak lagi meluangkan waktu yang cukup untuk anak-anak mereka. Kebanyakan ibu bapa pula sebenarnya sudah letih apabila pulang daripada kerja bagi memberi perhatian kepada anak-anak mereka.

Laporan Newsweek mengenai masa berkualiti itu juga memetik kekesalan Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Datin Paduka Zaleha Ismail (kini bekas Menteri), di bawah tajuk 'Suffering In Silence' bahawa ibu bapa yang keluar rumah menyuruh pembantu rumah mendukung anak mereka atau membawa botol susunya.

Katanya, jika ini berterusan ikatan antara ibu bapa dengan anak-anak akan hilang buat selama-lamanya.

Apabila disebut nama Zaleha, teringat saya satu laporan tidak lama dulu yang memetik beliau sebagai berkata pendapatan seorang suri rumah sepenuh masa, jika ditaksirkan adalah antara RM2,000 hingga RM3,000 sebulan.

Jika ada pihak yang sanggup membayar suri rumah sepenuh masa ini, saya berpendapat adalah lebih baik untuk ibu-ibu terus berada di rumah supaya dapat mendidik anak mereka sepenuh masa.

Bagaimanapun, masalahnya, pihak mana atau siapa mahu membayar suri rumah berkenaan?


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: