Tuesday, November 24, 2009

Terjumpa jemaah seiras arwah adik di Masjid Nabawi

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas." - Maksud Ayat 190 Surah Al-Baqarah
***

SELEPAS sembahyang saya sering berdoa agar Allah murahkan rezeki bagi membolehkan saya menunaikan ibadah haji atau umrah.

Malangnya, ketika Allah memberi rezeki yang lebih, saya tidak gunakan untuk menunaikan hajat saya. Rezeki (duit) yang diterima sering saya gunakan untuk tujuan lain.

Keadaan ini berlaku dua tiga kali - Allah beri rezeki lebih, hajat tidak juga saya tunaikan.

Selepas itu pelbagai masalah menimpa diri saya terutama yang membabitkan kewangan. Pada saat itu baru saya sedar doa saya telah dimakbulkan Allah, tetapi saya melengah-lengahkan pemergian ke Tanah Suci.

Dalam keadaan menyesal, saya nekad menunaikan umrah. Persiapan dibuat dan tarikh pemergian ditentukan pada 17 hingga 30 Ogos 2002. Saya pergi bersama kedua-dua orang tua saya.

Dalam kegembiraan menunggu hari untuk berangkat ke Tanah Suci, adik kandung saya telah menyahut seruan Ilahi pada tanggal 30 Julai 2002.

Adik saya, Mutnasim Billah kembali ke rahmahtullah dengan hanya meninggalkan pesan kepada emak: "Emak, doakanlah adik sihat ketika emak berada di Baitullah nanti."

Ketika bermusafir, sedih dan hiba mengenangkannya. Sering teringat dan terbayang wajahnya. Air mata usah dikenang, berlinang tanpa diundang.

Boleh dikatakan kami bertiga selalu saja mengalir air mata teringat pada arwah dan pada pada anak yatim Khairul Bariyah, 3, yang ditinggalkannya.

Seringkali saya memujuk hati "Allah lebih menyayanginya." Tidak putus-putus kami mendoakan agar Allah kurniakan kebaikan dan kebahagian kepadanya.

Sebelum melangkah ke Tanah Suci, sempat juga saya mencapai selipar peninggalan arwah. Saya bawa bersama ke Tanah Suci.

Selipar itulah saya pakai sepanjang saya berada di Makkah dan Madinah. Hati ini berkata "Kaki kau dik, tak sempat pijak Tanah Suci. Biar kak bawa seliparmu."

Pada hari kedua berada di Masjid Nabawi, selepas maghrib, saya minta izin emak untuk ke tandas seorang diri.

Laluan ke tandas agak jauh. Dalam perjalanan ke tandas pelbagai kenangan terhadap arwah bermain dalam ingatan saya.

Tiba-tiba saya terpandang wajah seseorang seiras adik saya di depan mata. Kami saling berpandangan.

Saya benar-benar terkejut dan berkata: "Aaa... adik!!!" Wajahnya saling tak tumpah adik saya.

Selepas berselisih dengannya, saya mempercepatkan langkah ke tandas, dengan harapan saya boleh temuinya sekali lagi dan kemudian memberitahu emak.

Sekembali saya dari tandas, saya terus menuju ke tempatnya. Tetapi hampa dia telah tiada.

Hati ini tertanya-tanya, mungkinkah roh adik saya bersama-sama kami di Tanah Suci, atau memang ada pelanduk dua serupa.

Bertambah hairan juga saya kerana seorang jemaah lelaki (orang seiras adik saya itu) boleh berada di kalangan jemaah wanita.

Sejak peristiwa itu hati bertambah sayu. Terkenang arwah semasa hayatnya dan dengan sekelip mata dia meninggalkan kami.

Tetapi hati ini tetap bersyukur, permergiannya pada zahirnya dalam keadaan baik selepas arwah menunaikan solat Isyak dan sempat mengucap dua kalimah syahadah dan akhirnya menyebut 'Ya, Allah' sebanyak tiga kali di atas sejadahnya. - Nukilan MARIATUL KABTIYAH HAJI ZAMANHURI, Ampang, Selangor

***
* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

*** Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

No comments: