Sunday, November 15, 2009

Mengimpau tragedi pejuang Islam di Masjidilharam

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Sembahlah Allah dan janganlah kamu menyekutukan-Nya dengan apa pun. Berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat dan yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil, dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri." - Maksud Ayat 36 Surah An-Nisak
***

SUATU malam ketika musim haji tahun 2001, aku menyandar di salah sebatang tiang daripada ratusan tiang Masjidilharam yang kaku tetapi indah itu.

Aku rasa begitu damai dan khusyuk sekali dengan melempar pandangan menyaksikan ribuan tetamu Allah sedang tawaf di sekeliling Kaabah Musyarrafah.

Aku berkeyakinan penuh amalanku ini adalah menghayati sunatul Rasulullah (s.a.w.) persis sabda junjungan yang bermaksud: "Setiap hari Allah menurunkan kepada orang-orang yang berhaji ke rumah sucinya 120 rahmat, 60 bagi orang-orang yang bertawaf, 40bagi orang-orang yang solat, dan 20 lagi bagi orang-orang yang menyaksikannya." - hadis diriwayatkan oleh Baihaiqi dari Ibnu Abbas r.a.

Pemusatanku menyaksi tetamu Allah yang sedang bertawaf itu tiba-tiba tersentak dengan lafaz salam seorang pemuda sedang menuju ke arahku, lantasku menjawab salam mesranya.

Pemuda itu memperkenalkan dirinya, "Ana Abdul Haq min Mes." (Saya Abdul Haq daripada Mesir). Kemudian aku pun memperkenalkan diriku, "Ana Masdi min Malayzia" (Saya Masdi daripada Malaysia), kami pun bersalaman dan berpeluk mesra.

"Hal ariftu raissul wizara' Malayzia? (Adakah saudara mengetahui Perdana Menteri Malaysia?), tanyaku kepada Abdul Haq, "La" (Tidak), jawabnya sambil tersenyum.

Aku turut tersenyum dan terus berkata, "Limaza la takrif, wa ana `arif raissul daulatul Mes, ismuhu Husni Mubarak." (Kenapa saudara tidak mengetahui, dan saya tahu Presiden negara Mesir, namanya Husni Mubarak) dan aku pun memberitahu kepada Abdul Haq, Perdana Menteri Malaysia bernama Dr Mahathir Mohamad (ketika itu).

Kami sepi seketika dan bersama-sama melempar pandangan ke tengah lautan insan yang sedang bertawaf itu, kemudian akau memecah kesepian yang sunyi itu, "Hal ariftu Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor, raissul Hizbul Islami Malayzia (PAS)?"(Adakah saudara mengetahui Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor, Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS) (ketika itu)? tanyaku pada Abdul Haq.

Menurutnya walaupun tidak mengenali Ustaz Fadzil Noor, nama itu biasa didengarnya dari sebutan para siswa dan generasi muda Mesir dalam sembang-sembang mereka yang menyentuh hal-hal politik negara-negara Islam.

Pertemuan yang terjalin mesra pada malam penuh kenangan ini kami menfaatkan dengan pelbagai kisah dan cerita. Kami bersama-sama mengimbau kembali kenangan-kenangan tragis para pejuang gerakan Islam dalam menegakkan syariat Allah.

Menurut Abdul Haq, di Mesir pendukung-pendukung Islam ramai yang gugur syahid. Hassan Bana syahid di hujung senjata kerana difitnah dan ditembak mati, Sayyid Qutb syahid dan mengakhiri hayatnya dengan hukuman zalim di tali gantung.

Daripada dulu hingga kini para mujahid dan penyokong harakah Islamiyah ditindas, dizalimi dan menghadapi pelbagai tekanan dan ujian sehingga ada yang merengkok dalam penjara.

Aku memberitahu Abdul Haq, kisah-kisah tragis yang menimpa pejuang-pejuang Islam, titisan air mata dan percikan darah yang mengalir di bumi Mesir turut mengalir membasahi bumi Malaysia.

Ustaz Ibrahim Libya dan para sahabatnya ditembak dan gugur syahid dalam rumahnya sendiri di Kampung Memali, Baling, Kedah.

Ustaz Osman Talib mati syahid akibat pertempuran di Lubok Merbau, Kedah dalam suasana pilu ketika satu pilihan raya umum suatu ketika dahulu.

Begitu juga Abdul Samad Gol dari Kelantan Darul Naim dan Cikgu Taharim Arifin dari Perlis, kedua-duanya rebah gugur dan mengakhiri hayat mereka dalam suatu tragedi pembunuhan kejam yang memilukan.

Malam manis yang damai ini kami berdua tidak balik menginap di bilik hotel kami, kami tidur dalam Masjidilharam bersama-sama tetamu-tetamu Allah yang lain, yang kebanyakannya dari Indonesia dan sebilangan kecil dari Pakistan, Turki dan India. - Nukilan MASDI

***
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

*** Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

No comments: