Monday, November 23, 2009

Iktibar perjalanan Arafah-Mina

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Adakah satu pencita selain Allah, yang memberi kamu rezeli dari langit dan bumi? Tiada tuhan selain Dia, maka ke manakah kamu dibuat berpaling." - Maksud Ayat 3 Surah Faathir
***

SELEPAS menunaikan fardu Subuh di Masjid Nabawi, saya dan rakan pun keluar, mencari kedai untuk bersarapan.

Selepas itu kami pulang ke hotel melalui lorong-lorong kedai. Di pertengahan jalan, saya ternampak sebutir batu delima di atas jalan dan terus mengambilnya.

Saya menunjukkan kepada rakan saya tetapi dari belakang, saya mendengar seseorang menegur saya.

Kelihatan seorang jemaah separuh usia dari Malaysia, menyuruh saya meletakkannya semula di tempat asal.

Katanya ini adala satu dugaan. Saya pun meletakkannya kembali tanpa banyak soal tetapi sempat juga saya mengucapkan terima kasih kepadanya.

Selepas beberapa hari di Madinah, saya dan rakan yang lain berlepas di Makkah untuk menunaikan haji.

Dalam perjalanan dari Arafah ke Mina kami singgah di Mudzalifah untuk mengutip batu.

Semasa mengutip batu, saya ternampak seorang kawan memasukkan sebutir batu delima dalam uncangnya. Dia tidak menyangka saya melihat perbuatannya.

Saya terus menegur dan meminta dia meletakkan semula batu delima itu di kedudukan asalnya.

Dia seperti terpinga-pinga tetapi terus mengeluarkan batu delima itu dan mengatakan dia tidak sedar perbuatannya.

Saya katakan padanya daripada apa yang saya dengar dan baca, sesiapa yang terbawa pulang batu dari Tanah Haram ke 'Tanah Halal', dia akan mengalami kesulitan dan rintangan semasa hendak pulang atau ketika berada di tanah air.

Pengalaman semasa wukuf di Arafah, ketika hendak berangkat ke Mina, sudah menjadi kelaziman jemaah Malaysia suka berebut-rebut ketika menaiki bas walaupun sudah diberi arahan oleh petugas Tabung Haji.

Jemaah tidak perlu berebut-rebut kerana mereka tetap akan dibawa ke Mina. Ada banyak kejadian jemaah yang berlepas dulu, paling lambat sampai di Mina.

Ada yang sampai ke Mina pada waktu petang sedangkan waktu melontar di Jamrah Aqabah sudah hampir luput.

Ada pula jemaah yang bertolak lewat dari Arafah tetapi kumpulan mereka sampai dulu di Mina. Mereka sudah berehat-rehat dalam khemah tetapi kumpulan jemaah yang bertolak lebih awal, belum lagi sampai.

Pengalaman mengerjakan haji amat mengesankan dalam sanubari dengan petunjuk dan kebesaran Ilahi kepada jemaah. Pada saya pengalaman rohani jemaah di Tanah Suci tidak akan dapat digambarkan dengan kata-kata. - Nukilan SANTAHA, Puchong, Selangor

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

*** Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

No comments: