Saturday, November 28, 2009

Menghayati ketenangan di Hijir Ismail

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati..." - Maksud Ayat 185 Surah Ali Imran
***

PADA musim-musim haji, saya sering membawa jemaah pimpinan saya masuk ke Hijir Ismail di Baitullah untuk menunaikan solat sunat di dalamnya.

Jika tidak berkesempatan berbuat demikian, saya akan memimpin mereka membaca doa di bawah pancuran emas, ataupun setidak-tidaknya saya akan membawa mereka menyentuh Kaabah sambil berdoa.

Saya akan berusaha membawa jemaah-jemaah haji ke dalam Hijir Ismail supaya mereka dapat melakukan solat atau berdoa di tempat-tempat mustajab.

Bagaimanapun kami berusaha menghindari daripada menyakiti atau mengkasari orang lain.

Pada musim haji 2003 yang lalu, saya membawa seorang jemaah untuk melakukan solat sunat, membaca doa dan menyentuh Kaabah di dalam Hijir Ismail.

Ketika berada di pintu masuk Hijir Ismail melalui rukun Iraqi, seperti biasa keadaan di laluan masuk tersebut sesak dan padat dengan jemaah yang ingin memasukinya.

Dengan membaca doa dan mengharap pertolongan Allah, saya mula memasuki Hijir Ismail dan terus membawa jemaah tersebut ke arah bawah pancuran emas.

Apabila kami telah benar-benar berada di bawah pancuran emas, saya pun memimpinnya untuk membaca doa.

Saya dapat rasakan keadaan tenang dan aman di dalam Hijir Ismail. Ketika itu tidak ada tolak menolak sebagaimana yang biasa berlaku.

Selesai membaca doa saya menyuruh jemaah itu mendirikan solat sunat dua rakaat, dengan saya berdiri di sebelahnya dengan maksud untuk menjaganya daripada ditolak.

Ketika beliau solat sunat, saya berkesempatan melihat-lihat keadaan dan suasana di dalam Hijir Ismail.

Saya dapati keadaan di dalamnya cukup tenang dan aman, ketika itu tidak ada orang memasuki Hijir Ismail dan tidak ada yang keluar darinya.

Masing-masing yang berada di dalam Hijir Ismail sedang berdoa dengan khusyuk dan bersolat dengan tenang tanpa ada gangguan sedikit pun termasuk tolak menolak.

Keadaan ini belum pernah saya lihat dan alami khususnya pada musim haji. Saya melihat jemaah yang saya bawa itu cukup tenang ketika menunaikan solat.

Alhamdulillah jemaah yang saya bawa ini dapat melakukan solat sunat di dalam Hijir Ismail, dapat berdoa di bawah pancuran emas dan dapat berdoa ketika menyentuh Kaabah.

Ketika jemaah itu memberi salam untuk mengakhiri solat sunatnya, barulah saya melihat orang ramai berpusu-pusu masuk ke dalam Hijir Ismail dan pada masa yang sama mereka yang berada di dalamnya berpusu-pusu untuk keluar.

Kemudian kami keluar melalui rukun Syami dengan mengikut arus keluarnya orang ramai dari Hijir Ismail. - Nukilan HAJI ANUAR OSMAN, Singapura

***
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

*** Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

No comments: