Friday, November 20, 2009

Hikmah ketinggalan bas program ziarah

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Sesungguhnya orang yang mengatakan: 'Tuhan kami ialah Allah', kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan): 'Janganlah kamu rasa takut, dan janganlah kamu rasa sedih, dan bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan Allah kepadamu'." - Maksud Ayat 30 Surah Fusshilat
***

SAYA mengerjakan haji beberapa tahun lepas mengikut pakej Tabung Haji. Selepas sempurna mengerjakan rukun dan wajib haji, pihak pengurusan pakej kami menyediakan dua bas untuk jemaah pergi berziarah.

Bas-bas ini diletakkan berhampiran hotel penginapan kami. Tidak lama selepas jemaah menaiki bas, mereka diarahkan turun. Mengikut maklumat daripada pegawai Tabung Haji yang bertugas, bas kami telah disaman oleh pihak polis kerana diletakkan d itempat yang dilarang.

Maka bas berkenaan telah ditunda ke balai polis. Semua jemaah disuruh menunggu di tempat yang sama sementara menantikan bas lain sebagai ganti.

Sementara menunggu bas tiba, saya mengambil keputusan untuk balik sebentar ke bilik hotel yang terletak hanya beberapa langkah dari tempat menunggu untuk buang air kecil.

Alangkah sedihnya apabila sampai semula ke tempat menunggu, saya diberitahu bas telah berlepas.

Saya kembali ke bilik hotel dengan perasaan sedih. Saya tenangkan hati dengan berkata bahawa semuanya telah ditakdirkan dan pasti ada hikmah di sebalik kejadian itu.

Sambil baring di atas katil saya pun tertidur. Saya kemudian bermimpi berada di dalam sebuah lif. Apabila terbuka sahaja lif itu, saya telah dipimpin oleh seorang berbangsa Arab lalu terbang bersama-samanya dengan memakai telekung pergi menziarahi tempat-tempat yang menarik.

Tiba-tiba saya dikejutkan oleh bunyi loceng bilik hotel. Apabila saya buka pintu, rakan-rakan jemaah sebilik saya baru sahaja pulang dari pergi berziarah. Mereka memberitahu saya bahawa tiada apa yang hendak disedihkan sangat kerana tempat-tempat yang mereka pergi ziarah adalah tempat yang telah kami pergi semasa mengerjakan rukun dan wajib haji seperti di Mina dan Arafah. - Nukilan MARIAH SAID

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

*** Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

No comments: