Sunday, November 1, 2009

Temanku hanya Allah...

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Wahai manusia yang berjiwa tenang, kembalilah kepada Tuhan kamu dalam keadaan reda meredai. Masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku dan masukkanlah ke dalam syurga-Ku." - Maksud Ayat 27-30 Surah Al-Fajr

***
Musim 1418 Hijrah aku amat gembira kerana terpilih menunaikan rukun Islam kelima pada usia muda, 32 tahun, apatah lagi masih bujang.

Setelah tiga tahun aku bertugas sebagai guru, simpananku mencukupi menunaikan rukun Islam kelima.

Hatiku berbunga riang mengenangkan doaku sejak tamat alam persekolahan dimakbulkan Allah. Terasa besar nikmat diberi hingga aku mampu menjejak kaki ke Tanah Suci.

Tiada terhingga ucapan syukurku kepada-Nya. Segala persiapan mental dan fizikal kucukupkan sekadar termampu.

Dua tahun sebelum pemergian, aku mula mengikuti kursus-kursus haji, mendirikan solat lima waktu di masjid, melakukan ibadah sunat termasuklah solat taubat.

Aku benar-benar takut mengenangkan Tanah Suci tempat ujian Allah untuk insan terpilih. Aku takut menjadi insan yang dipilih untuk diuji.

Tibalah hari ditunggu. Tanggal 14 Mac 1998 aku bertolak ke Tanah Suci. Hampir terlupa, rupanya cuti masih tidak dipohon. Mujurlah tidak menjadi masalah cutiku diluluskan dengan cepat.

Dek terlalu berahsia aku tidak memberitahu kawan-kawan sekolah mahupun jiran tertangga sehingga ustaz yang mengetuai pakej bertanya kepadaku adakah sahabat handai telah diberitahu.

Banyaknya lalaiku, maklumlah mungkin terlalu gembira atau menggelabah kerana aku begitu cemas pergi tanpa seorang kenalan pun.

Harapanku hanya bertemankan Allah. Aku ke Makkah tanpa kenduri kesyukuran seperti orang lain, sekadar solat sunat syukur yang aku tunaikan seorang diri.

Hari terakhir aku di rumah, ramai sungguh sahabat-sahabat menziarahi. Mungkin keluargaku memberitahu mereka. Aku benar-benar gembira dan sedih berpisah dengan emak (kini arwah) dan ayah.

Selepas subuh aku ke lapangan terbang menaiki teksi tanpa orang lain menghantarku. Aku benar-benar sendirian, sudahlah tanpa mahram sebenar dan menunaikan haji sekadar menumpang pada pakej sahaja.

Sepanjang penerbangan tiada masalah yang kuhadapi. Kecut perut juga sebab maklumlah kali pertama berada dalam pesawat. Seram juga rasa di hati.

Di dalam kapal terbang, aku yang peramah, mula mencari kenalan persaudaraan buatku agar tak sunyi di Tanah Suci nanti.

Syukur alhamdulillah, selamatlah kami sampai di Madinah. Air mata kesyukuran berguguran ketika menikmati keindahan Masjid Nabawi, indah sungguh ciptaan Yang Maha Suci tak tercapai dek minda akal fikiran manusia.

Ramainya hamba-Mu yang sanggup menghabiskan wang ringgit semata-mata mengejar keredaan-Mu, ya Allah. Doa di Raudhah sungguh tenteram di jiwaku. Tak habis-habis aku panjatkan rasa syukurku terhadap Tuhan Yang Maha Esa.

Selain berdoa untuk keimanan, kesejahteraan dan kebaikan untuk keluarga, sahabat handai seterusnya untuk muslimin dan muslimat, aku turut berdoa agar tidak uzur pada musim haji.

Aku berpeluang menziarahi sekeliling Masjid Nabawi pada waktu malam. Begitu cermat dan rapi sekali penjagaan Masjid Nabawi rupanya.

Makam Rasulullah s.a.w. tidak ketinggalan untuk kuziarahi. Sungguh sayu hatiku mengenangkan perjuanganmu ya Rasulullah. Tiap-tiap hari sepanjang di Madinah aku pasti tidak ketinggalan berada di makammu mulai jam 7.00 hingga 11.00 pagi iaitu waktu ziarah untuk muslimat.

Waktu ziarah singkat dan ruangnya sempit, bersesak-sesak namun aku mengharapkan Allah menjadi teman baikku, tidak menyukarkanku ketika menziarahi makam yang mulia itu. Aku sungguh yakin temanku tak mungkin mengabaikan diriku yang sendirian ini.

Ke mana saja kupergi, aku jarang bertemankan orang lain, hanya Allah menjadi temanku. Semoga doa yang kucatat dari tanah air dan kubaca berkali-kali di Raudhah dan doa berdasarkan buku-buku panduan Tabung Haji dimakbulkan Allah.

Empat puluh waktu solat sudah pun mencukupi, maka pihak pakej mengumumkan masa berangkat ke Makkah Al-Mukarramah.

Dengan linangan air mata para jemaah berat hati berpisah dengan Nabi yang mulia. Ziarah wida pengakhir ibadah kami. Madinah, moga ada ruangan untuk kami ke bumimu lagi.

Perjalanan ke Makkah selama sembilan jam selepas kami berihram di Bir Ali. Setelah mandi sunat aku orang pertama menaiki bas, tak sabar rasanya untuk melafazkan talbiah.

Subuh hari kami pun sampai di Makkah. Setelah barang-barang di angkat ke Hotel An Nakhel, ustaz membawa ahli jemaah ke Masjidilharam.

Aku sungguh terharu. Air mata begitu lebat turun membasahi pipi dan kain telekung. Tawaf dan saie disempurnakan dengan aman sekali.

Walaupun penat kami gembira sekali. Selesai sudah umrah pertamaku. Hari-hari seterusnya begitulah keadaan para jemaah beribadah sambil membeli-belah untuk keluarga di tanah air.

Aku memang tidak suka bersama teman-teman lain, ke mana saja pergi pasti aku seorang diri. Selain umrah sunat masaku sepenuhnya berada di masjid. Aku balik ke hotel sekadar untuk makan minum dan urusan harian sahja.

Tidur sekadar dua jam. Aku bimbang tak berbaloi pengorbananku berjimat cermat jika tidak menghabiskan waktu di masjid teragung itu.

Kerap aku bersolat hajat untuk selamat, sihat dan riang di Tanah Suci. Aku seolah-olah lupa yang masih punya keluarga di tanah air. Hanya sekali aku menelefon keluarga sepanjang 47 hari di Tanah Suci.

Pada tanggal 8 Zulhijah, jemaah berangkat ke Arafah. Mudah sekali perjalanan yang dikurniakan Allah buat pakej kami. Walaupun jalan sesak tetapi masa perjalanan tak sampai sejam. Kami bersyukur.

Khemah kami sungguh selesa. Bermula solat Asar berjemaah, tangan ditadah tanpa jatuh hingga terbenam matahari.

Terima kasih kepada Ustaz Abdul Ghani kerana memimpin seluruh jemaah.

Selepas berwukuf di Arafah, kami bertolak ke Mudzalifah, mencari kerikil untuk digunakan ketika melontar di jamrah.

Di jamrah, sewaktu melontar, terasa begitu kerdil diri ini. Jemaah terlalu ramai. Aku begitu takut jika hajatku tidak kesampaian. Maklumlah orang lain ada suami yang menolong untuk ke depan. Aku hanya memandang kesedihan.

Waktu afdal melontar memang ditunggu-tunggu. Aku mengikut seorang rakan bersama suaminya untuk melontar di Jamratul Aqabah (Kubra). Rakan itu yang aku bahasakan 'kakak' sudah siap melontar bersama suaminya, aku belum lagi.

Dalam hatiku tak putus berdoa agar dipermudahkan untuk melontar. Aku cuba mendekati tempat melontar sambil berdoa. Tiba-tiba satu lorong terbentuk untukku ke depan sampai ke tempat melontar.

Aku bagai disuruh lalu dengan begitu mudah setelah selesai lontaranku yang ketujuh. Aku berpusing untuk pulang mengikut lorong tadi.

Sungguh mudah dan senang, aku bersyukur ke hadrat Ilahi keran membantuku menunaikan ibadah melontar tanpa susah payah.

Selesai musim haji aku masih teringat banyak peristiwa di Tanah Suci yang kukira amat mudah dilaksanakan walaupun tanpa teman.

Cukuplah Allah sebagai teman kita. Berdasarkan pengalaman diriku yang pernah ke Makkah tiga kali yakinlah dengan Allah sebagai kawan dan teman, pasti tidak mungkin di abaikan. Moga tahun ini sekali lagi aku terpilih untuk menunaikan ibadah haji. Insya-Allah. - Nukilan HAJAH NOR HAMIZA (Dipetik daripada sebuah lagi buku koleksi perjalanan haji yang sedang penulis usahakan)

***
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam

No comments: