Monday, November 16, 2020

Rabiulawal 30, 1442: Presiden AS perlu matang dalam hubungan dengan dunia Islam

 DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Dan Tuhan kamu berfirman, berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu sesungguhnya orang-orang sombong takabur daripada berdoa serta beribadat kepada-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina." (Surah Ghafir, ayat 60) 


KETIKA bertugas sebagai pengarang luar negara sebuah akhbar harian tidak lama dahulu, pemilihan Presiden Amerika Syarikat sentiasa menarik perhatian saya. Namun sayang seribu kali sayang, saya tidak pernah dihantar bertugas membuat liputan pilihan raya malah ke negara 'Uncle Sam' pun saya tak pernah.


November ini (2020) menyaksikan calon Demokrat, Joe Biden, 77, berjaya 'mengnyahkan - mengunci mulut'  Si Celupar, Donald Trump (Republikan) termasuk dalam isu membabitkan umat Islam, sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-46.


WELCOME BACK AMERICA - demikian ucapan tahniah sebahagian besar pemimpin dunia kepada Biden sebagai Presiden dan Kamala Harris (ibunya kelahiran India, ayah kelahiran Jamaica) sebagai Naib Presiden.


Dunia mengharapkan Biden dapat mengembalikan peranan Amerika sebagai 'pemegang keamanan dunia' (polis dunia) tidak seperti Trump dengan lagaknya untuk semata-mata mengangkat kesombongan Amerika dengan slogan 'Make America Great Again'.


Dalam biografi Biden (Joseph Robinette Biden Jr) yang merupakan Naib Presiden semasa pentadbiran Barack Obama, ada dinyatakan beliau tidak  minum minuman keras kerana sejarah masalah ketagihan alkohol pernah berlaku dalam keluarganya.


Fakta mengenai Biden yang tidak minum arak ini, menarik perhatian untuk mengaitkan peranan Presiden Amerika dalam menangani permasalahan berkaitan dunia dan umat Islam.


Sangat menarik untuk menilai bagaimana nanti sikap, pendirian dan tindakan Biden terhadap umat dan negara Islam. Demikian juga sebaliknya, bagaimana reaksi umat dan negara Islam terhadap Biden? Ya dahulu, bukankah Trump pada awal pentabirannya lagi antara lain telah 'menjuarai' Zionis Israel, mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu kota negara Yahudi?


Bagi Trump dahulu beliau diingati semasa kempennya mengesyorkan supaya orang Islam dilarang memasuki Amerika Syarikat. Trump menimbulkan kemarahan di kalangan umat dan negara Islam termasuklah Turki yang tidak lama dulu menyaksikan percubaan rampasan kuasa tentera yang nyaris menyingkirkan Presiden Tayyeb Erdogan. 


Berdasarkan perkembangan semasa, Presiden Amerika perlu matang dalam hubungan dengan umat, negara dan dunia Islam. Ini kerana perkembangan terkini di negara umat Islam seperti Turki menyaksikan pemimpin dan parti bernaunsa Islam menerajui kuasa selepas berlaku kebangkitan rakyat manakala di rantau lain seperti di Xinjiang (China), Kashmir (India), Chechnya (Rusia), Mindanao (selatan Filipina) dan Rakhine (Myanmar) umat Islam berterusan ditindas dan dizalimi walaupun dilaporkan sudah diusahakan pelan damai di wilayah bergolak berkenaan.


Diharapkan Presiden Amerika terkini tidak mengulangi kesilapan presiden-presiden terdahulu seperti George W Bush yang menyumbang kepada kemusnahan Iraq dan kehancuran Afghanistan. Sebaliknya, Presiden Amerika diharapkan dapat menyumbang dalam menjadikan dunia tempat aman untuk didiami seluruh insan.


Sejarah merakamkan bahawa tentera Amerika yang hebat dan sofistikated itu tidak pernah terbabit dalam peperangan di negara sendiri sebaliknya menunjukkan kejantanan dan membasahi darah bumi yang jauh seperti Timur Tengah, Afghanistan dan Vietnam. Namun, kuasa Ilahi tidak mampu dihalanginya; kini dunia Barat (termasuk Amerika Syarikat) malah di serata dunia gempar dan gentar dengan siri pengeboman dan letupan yang dituduhkan ke puak militan.


Dunia menanti pemasyhuran Presiden Amerika yang baharu (biasanya Presiden Amerika memulakan tugas pada awal tahun baru - mulai 20 Januari) dengan penuh harapan, moga-moga beliau dapat menjadikan dunia lebih aman, namun pemimpin negara umat Islam tetap menunjukkan reaksi berhati-hati. Presiden terdahulu seperti Bush Jr dan Obama dilaporkan cuba memahami Islam termasuk mengadakan majlis berbuka puasa untuk sejumlah pemimpin umat Islam, persoalannya aspek Islam mana yang difahami oleh mereka. 


Jika Bush melabelkan orang Islam sebagai pengganas selepas serangan ke atas WTC manakala Obama mengambil sikap lebih berhati-hati, diharapkan Presiden baharu Amerika lebih matang dalam menghadapi isu membabitkan umat dan dunia Islam. Hari ini berdasarkan perkembangan semasa, dunia terus dihantui keganasan dan sesuatu amat dikesali dan memedihkan ia terus ditudingkan kepada apa didakwa 'pengganas Islam' seperti dilakukan ramai pemimpin Barat termasuk Amerika, tetapi satu hakikat yang disembunyikan kezaliman semakin menjadi-jadi ke atas umat Islam.


Contohnya amat jelas, rejim Israel semakin ganas ke atas umat Islam Palestin (malah sejumlah negara Islam seperti Emiriyah Arab Bersatu - UAE - sudah mengiktiraf Israel), rejim Beijing semakin ganas ke umat Islam Xinjiang, rejim India mengganasi umat Islam Kashmir, manakala rejim Myanmar (Burma) membiarkan keganasan ke atas orang Islam Rohingya sekali pun negara itu kini dipimpin pemenang Anugerah Nobel Keamanan, Aung San Suu Kyi.


Sehubungan itu, diharapkan Presiden Amerika yang baharu, dapat memahami umat dan dunia Islam dan bagi orang Islam sempena bulan Rabiulawal yang mulia sekarang ini marilah kita bersama-sama berdoa agar Presiden Amerika tidak lagi melumurkan tangannya dengan darah anak-anak di dunia Islam seperti Afghanistan, Palestin dan Iraq seperti dilakukan presiden-presiden Amerika terdahulu.


No comments: