Monday, November 2, 2020

Rabiulawal 16, 1442: Alhamdulillah jika orang mahu bersihkan kita...

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Kalau sekiranya perempuan ahli syurga (termasuk bidadari) datang kepada penduduk bumi, nescaya akan disinarinya dunia antara langit dan bumi dan terpenuhinya dengan bau harum semerbak. Sesungguhnya tutup kepalanya lebih baik daripada dunia dan isinya." (HR. Bukhari) 


PADA tazkirah setiap malam Rabu di sebuah masjid berhampiran rumah saya, ustaz yang mengajar merujuk kitab 'Bidayatul Hidayah' karangan Al-Imam Hujjatul Islam Al-Ghazali. Terkini ustaz membahaskan topik 'cara meninggalkan maksiat'...satu perkara menyentuh saya adalah 'isu bersih'.


Kata Imam Ghazali: "Seandainya engkau melihat dirimu bersih daripada dosa, baik zahir atau batin dan engkau melihat dirimu bersih daripada segala keaiban baik yang berkenaan dengan urusan agamamu ataupun duniamu, maka ketahuilah bahawa kejahilan terhadap dirimu sendiri adalah sejahat-jahat kejahilan. 


"Tidak ada aib yang lebih besar daripada seseorang yang menganggap dirinya bersih daripada segala dosa dan kesalahan. Sebenarnya ketika itu Allah SWT tidak menghendaki kebaikan terhadap dirimu. Jikalau Dia menghendaki kebaikan pada dirimu tentu Dia menunjukkan kepadamu akan aib dirimu. Jadi ketika engkau melihat dirimu sebagai seorang yang bersih, maka itu adalah kesudahan daripada segala kejahilan."


Subhanallah, sebenarnya kita semua tak bersih. Hakikatnya tiada orang yang boleh mengaku dia bersih. Tiada seorang manusia pun kecuali nabi-nabi yang bersih daripada dosa (maksum). Kalau seseorang itu mengaku dia bersih, sahlah dia tak bersih. Bercakap mengenai bersih ini, Nabi Muhammad s.a.w. yang maksum itu pun bertaubat meminta ampun kepada Allah SWT; sesetengah riwayat menyatakan sebanyak 70 atau 100 kali sehari - jadi sudah pasti kita ini tidak bersih dan perlu sentiasa meminta maaf kepada manusia lain dan ampun kepada Yang Maha Kuasa.


Orang atau pihak yang tidak mahu ditunjuk dan dinasihatkan mengenai perkara tidak bersih mengenai dirinya adalah orang sombong dan takabur, menepati ciri-ciri iblis yang tidak akan duduk diam sehingga semua manusia masuk neraka bersama-samanya! Namun iblis tewas kepada orang ikhlas dan salah satu ciri orang ikhlas ada orang yang sedia menerima teguran dan nasihat.


Keburukan yang melanda diri hatta negara kita makin lama makin dahsyat (busuk). Masyarakat semakin 'konfius' (keliru antara perkara baik dan jahat). Ya, mereka terutama generasi baru tidak tahu lagi akan ketepatan istilah-istilah seperti 'derma', 'rasuah', 'politik wang' dan 'rasuah politik'. Mereka terkeliru apakah pemberian wang berbilion-bilion ringgit itu 'derma' sedangkan 'melarikan' seringgit dua daripada tabung masjid atau 'melesapkan' sepaket milo daripada pasar raya untuk diberi makan kepada anak isteri yang kelaparan adalah jenayah besar dan apabila tertangkap ada yang dipukul orang ramai sehingga separuh mati sebelum diserahkan kepada polis?


Ya, semua orang dan pihak perlu sentiasa membersihkan diri. Mengikut ajaran Islam, untuk melakukan ini kita perlu sentiasa belajar dan muhasabah (mengkoreksi) diri serta melakukan kebaikan sebanyak mungkin sebaliknya menghindari daripada segala kejahatan seperti makan rasuah, berlaku zalim ke atas orang lain yang jika dilakukan akan menumbuhkan titik-titik hitam di hati kita.


Kalau kita istiqamah untuk membuat kebaikan dengan ikhlas, insya-Allah, Yang Maha Kuasa akan membuka hijabnya sedikit demi sedikit, hati kita yang ditutupi terlalu banyak titik-titik hitam akan bersih secara beransur-ansur.


Insya-Allah, akan tiba suatu peringkat kita sendiri akan mengakui; "Ya Allah, rupanya aku ini tidak bersih, aku ini kotor, aku ini jahat, aku tak layak masuk ke dalam syurga-Mu, tapi aku tak tahan azab neraka-Mu. Jadi Kau ampunkan dosa hamba-Mu yang tidak bersih ini!"


Jadi siapakah diri kita untuk mengaku kita bersih dan tidak perlu sebarang nasihat atau penambahbaikan! Ya, akuilah kita sebenarnya TIDAK BERSIH, jadi jika ada orang mahu MEMBERSIHKAN kita, ucaplah terima kasih dan alhamdulillah!

No comments: