Tuesday, November 17, 2020

Rabiulakhir 1, 1442: Biasakan zikir, zikir jadi kalimah terakhir...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan 

Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya." (Surah Al-Kahfi, ayat 109) 


SEKARANG ini 'zaman susah'. Sehari dua ini saya lihat dua pemuda memakai pelitup muka hitam, berjualan di sebuah persimpangan berlampu isyarat teramat sibuk berhampiran rumah saya. Saya cuba cam apa dijual mereka...oh ya, jeruk mangga (buah-buahan) dalam botol dengan harga RM10.


Berjualan di lampu isyarat biasa di negara jiran seperti Indonesia. Tetapi kini ia sudah dapat disaksikan di Malaysia. Apa sebabnya? Mungkinkah ekonomi (poket) rakyat makin kering menyebabkan mereka ketepikan rasa mahu demi mencari sesuap nasi pada zaman sukar ini?


Berceloteh mengenai zaman susah ini, teringat saya kisah saya mengutip barangan makanan 'free' suatu ketika dahulu - kangkung dan 'ikan longkang'.


Aahh kangkung, ada apa dengan kangkung? Orang kampung macam saya memang sinonim dengan kangkung; ya sayur kangkung kampung mudah diperolehi, ia hidup subur dalam parit, longkang, kolam dan sawah.


Untuk 'membiakkan' kangkung kampung tak susah; campakkan saya potongan-potongan kangkung terutama yang sudah tua ke dalam parit atau kolam, insya-Allah tumbuhlah ia. Dua minggu selepas itu, dapatlah kita makan pucuk kangkung lembut yang sedap digoreng begitu saja - tetapi tentulah kena dibubuh perencahnya seperti ikan bilis yang sudah ditumbuk lumat.


Ya, kalau sudah ada sayur kangkung, jangan lupa satu lagi bahan makanan yang boleh didapati secara 'free of charge' dari takungan dan saliran air seperti parit, longkang, kolam dan sawah. Itulah antara 'sumber protein terhebat sesetengah orang kampung - ikan darat seperti betuk (puyu), sepat, keli dan haruan.


Ketika zaman kanak-kanak dulu, saya adalah 'raja longkang' - 'pemburu' ikan-ikan darat di sekitar kampung saya. Pantang saja ada peluang memancing atau 'menggogoh' (menangkap ikan dengan tangan), saya maksimumkan.


Nasib baiklah ketika zaman kecil saya, ibu saya sudi memasak ikan-ikan tadi, jadi dapatlah saya menikmati 'resepi eksotik' seperti ikan haruan masak lemak yang ditaruh bunga kantan dan daun kesum; ohh sungguh sedap baunya dan menyelerakan sekali.


Kangkung yang saya ambil dari parit pula, dimanfaatkan untuk dijadikan lauk seperti 'pencuk kangkung' (semacam masak lemak berempah) tetapi biasanya digoreng saja. Aiii, kalau dapat lauk ikan darat masak lemak dan pencuk kangkung, 'ana rasa dunia ini ana yang punya'!


Itu cerita zaman saya kanak-kanak dulu. Selepas kahwin, 'kisah lama itu tidak berguna diulang lagi'.


Orang rumah hamba, bukannya pemakan ikan-ikan yang disebutkan itu. Ada pernah hamba beli ikan keli hidup-hidup seperti yang ada di jual di Pasar Chow Kit, Kuala Lumpur. Selepas beli, hamba sianglah sendiri...selepas itu serahkan kepada 'bini' untuk 'proses seterusnya'. Pembaca mahu tahu apa yang berlaku?


Ketika membersih-bersihkan ikan itu, orang rumah hamba menjerit kuat - terpaksalah hamba bergegas ke dapur, lantas bertanya, apa hal? "Ikan-ikan itu masih hidup bang, ketika saya tekan dagingnya, ia masih bergerak-gerak," katanya.


Memanglah, ikan darat kalau sudah disiang, kadang-kadang masih bergerak-gerak anggota badannya. Itu normal bagi saya tetapi tidak bagi isteri saya. Mukanya sudah pucat, sejak itu saya sudah putuskan, tidak payahlah saya beli ikan masih hidup seperti keli atau betuk.


Sudah lama saya 'melupakan' cara hidup kampung ini. Tetapi apabila 'dah pencen' teringin pula nak merasakannya balik. Saya pun cari ikan darat. 'Last-last' saya kena siang dan masak sendiri. Demikian juga dengan sayur kangkung. Sendiri cari, sendiri siang, sendiri masak...dan akhirnya saya sendiri makan sebab seluruh anggota keluarga saya tak makan 'benda-benda' dari longkang ini...Hai, 'apo, nak dikate'...


Sebenarnya kisah lama tak payah diulang. Ulama menasihatkan manusia ada tiga masa - semalam, hari ini dan esok. Semalam adalah sejarah, esok belum tentu, jadi gunakan hari ini semaksimum mungkin untuk mencari kebahagiaan dunia akhirat. Ketika ini musim Maulidur Rasul, jadi pada penghujung celoteh saya manfaatkannya untuk ingatan bersama.


Dalam satu ceramah, saya dengar ustaz menasihatkan: "Berselawatlah ke atas Nabi sebanyak mungkin. Penuhkan dada dengan selawat dan zikir. Insya-Allah, akhir kalimah kita nanti, Lailahaillallah..."


Seorang sahabat saya daripada Jemaah Tabligh pula selalu memberi nasihat dengan kisah-kisah ini: "Sebuah lori penuh muatan tembikai, apabila berlanggar, tentulah buah tembikai 'akan terhambur' dari lori itu.


"Seorang pemandu teksi yang asyik menjerit, "JB, JB, JB" dikisahkan kerap menyebut "JB, JB, JB" ketika 'nak mati'." Demikian ibaratnya, jika dada kita penuh dengan kalimah Allah dan lidah kita sentiasa basah dengannya, insya-Allah ketika 'direntap nyawa' nanti, kalimah Allah akan terucap dari mulut kita..."


Sempena Maulidur Rasul sekarang ini, basahkanlah lidah kita berselawat kepada junjungan kita, Rasulullah s.a.w. - Allahumma solli'ala Muhammad wa'ala aali Muhammad (Ya Allah berilah rahmat dan kesejahteraan kepada junjungan kita Nabi Muhammad dan keluarga Muhammad).


No comments: