Thursday, November 5, 2020

Rabiulawal 19, 1442: Tidak tunai janji antara ciri munafik... (U)

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan

"Tidak ada sesuatu pun haiwan melata di muka bumi ini melainkan rezekinya di tangan Allah." (Maksud ayat 6 Surah Hud)


Bersyukur ke hadrat Allah SWT kita masih dipanjangkan usia, dapatlah kita memuzakarahkan isu semasa; kali ini kita ingin menyentuh soal tidak menunai janji atau lebih keras lagi berbohong sebagai salah satu petanda munafiknya seseorang.


Kita sangat bimbang kerana soal tidak memenuhi janji ini sudah bersarang di kalangan sesetengah pemimpin hatta di kalangan pemimpin tertinggi. Terpulanglah kepada rakyat untuk menghakiminya tetapi dengan berat hati kita memaklumkan bahawa kita kurang senang dengan beberapa perkembangan politik tanah air.


Apa yang kita bimbang pembohongan sudah berleluasa dalam masyarakat. Jika pemimpin pembohong atau tidak tunai janji, rakyat pun pembohong, natijahnya apa hendak jadi dengan masyarakat dan negara kita? Sebuah kajian di Barat menunjukkan setiap orang secara puratanya, berbohong sekali setiap lapan minit atau 200 kali sehari.


Satu kajian ke atas 200 orang yang dipasang dengan mikrofon di Southern California University, mendapati pembohong paling besar adalah mereka yang paling banyak melakukan hubungan sosial atau yang terpaksa membuat tuntutan terhadap orang lain, termasuk di kalangan pemimpin.


Pemimpin pembohong amat bahaya. Mereka yang kaki 'auta' dan kaki kelentong ini cakapnya berdegar-degar. Janji sana janji sini. Misalnya, minta rakyat berjimat cermatlah selepas kenaikan harga minyak, tetapi diri sendiri dan anak bini kaki joli, boros - menghabiskan harta negara. 


Minta rakyat beramanahlah, sedangkan mereka khianat, melarikan wang berkarung-karung ke luar negara. Minta rakyat cintakan bahasa kebangsaanlah, sedangkan mereka menghancurkannya, menjayakan sesuatu projek untuk mengisi kantung sendiri dan kroni-kroni. 


Jika kita merujuk kepada dunia Barat (masyarakat suka berkiblatkan Barat bagi membicarakan hal ketamadunan seperti demokrasi), pembohongan adalah sesuatu yang tidak dapat dimaafkan. Dulu bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair dihadapkan ke sebuah lembaga penyiasat untuk di'grill' (ditanya secara terperinci) mengenai pembabitkan askar Britain ke Iraq berdasarkan laporan perisikan negara kononnya Presiden Iraq ketika itu, Saddam Hussein mempunyai senjata pemusnah secara besar-besaran.


Jika Barat mementingan kebenaran dan tidak dapat menerima sama sekali pembohongan terutama pemimpin pembohong atau tidak menepati janji, bagaimana diri kita yang mengaku Islam? 


Pemimpin tulen boleh dilihat daripada seiringnya cakap dan perbuatannya. Jika sudah menjanjikan sesuatu, dia tunaikannya. Jika dia mengesyorkan rakyat hidup sederhana, dia pun hidup secara sederhana. Tidak bolehlah seorang pemimpin meminta rakyat mengikat perut bagi menghadapi zaman inflasi sedangkan dia boros menghamburkan harta negara.


Amalan munafik pemimpin menjerumuskan negara ke lembah kehancuran. Apa yang ditonjolkan oleh pemimpin, menyerlahkan sikap munafik (seperti tidak menepati janji, bercakap bohong dan pecah amanah) akan menjadi ikutan rakyat negara ini. Apabila pemimpin zalim, rakyat pun zalim; apabila pemimpin berbohong rakyat pun jadi pembohong; dan apabila pemimpin pecah amanah dengan mengamalkan rasuah, rakyat pun terikut sama. 


Nabi Muhammad s.a.w. memandang serius pembohongan sebagai mana sebuah hadisnya sebagaimana dinukilan Abu Isa At-Tirmidzi (Imam Tirmidzi) yang bermaksud: “Diriwayatkan daripada seorang sahabat bagi Nabi s.a.w., namanya Abdullah bin Umar r.a., katanya: Telah aku dengar Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam, bersabda ia: Bahawasanya orang yang menyalahi janji itu didirikan baginya bendera pada hari kiamat di punggungnya.”


Maka bendera itu diangkat tinggi atas kadar menyalahi janjinya kerana memasyhur kepada alim akan tabiatnya di dunia. Maka yang lebih besar bendera ialah bendera raja yang menyalahi janji dan diberitahu pada sekalian bendera itu dengan kata: “Inilah penyalahi janji si anu.” Kata Abu Isa hadis ini hasan shahih.


Menyalahi janji itu haram, istimewa pula daripada orang yang mempunyai pemerintahan kerana menyalahi janjinya membawa kepada mudarat melampau kepada makhluk yang banyak. Dikhuatiri dia akan dihumbankan ke neraka. Nauzubillah.

No comments: