Wednesday, November 18, 2020

Rabiulakhir 2, 1442: Perihal perkahwinan tak lagi glamor...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32


SEORANG saudara saya yang tak jadi mengadakan majlis perkahwinan anaknya Mac lalu akibat 'perintah berkurung', alhamdulillah selamat mengadakan majlis itu 25 Oktober lalu.


Saya yang pergi berseorangan selepas solat zuhur agak terkejut kerana tetamu ketika itu tak sampai 20 orang. Demikianlah pada fikiran saya,  para jemputan  semakin takut datang ke majlis-majlis keramaian, al-maklumlah kes Covid-19 semakin mencemaskan akhir-akhir ini.


Ketika makan, sempat saya mencapai 'flyer' (risalah) promosi pakej katering perkahwinan. Ada iklan pakej ekonomi tertera perkataan besar WOW 1,000 tetamu = RM10,000. Ada pakej makanan sahaja; 1,000 tetamu = RM6,000.


Selain itu ada juga iklan pakej lengkap (antara lain jurugambar, DJ dan sistem PA, set khemah, pelamin dan andaman, kompang, 'gooddies' (buah tangan tetamu) dan kek perkahwinan) 1,000 tetamu = RM13,000.


Subhanallah, harga pakej majlis perkahwinan sudah menjunam ke paras mungkin paling rendah. Ini berita baik bagi mak bapak bakal pengantin. Dahulu pakej lengkap sederhana boleh mencecah 1,000 tetamu = RM18,000 atau RM22,000 tetapi disebabkan ekonomi rakyat merudum sekarang ini, sebahagiannya disebabkan pandemik Covid-19, harga sesetengah barangan dan perkhidmatan sudah menjunam!


Perkembangan sekarang memberi peluang orang awam (masyarakat) merenung akan kegilaan mereka mengadakan majlis perkahwinan penuh glamor dan pembaziran pada masa-masa lampau. Ada yang tak mampu, tapi sanggup berhutang dan bergolok gadai semata-mata untuk 'berglamor'!


Sebahagian kisah cinta dan mahligai bahagia (atau tak bahagia) didirikan melalui majlis walimatulurus, tidak ramai yang mengutamakan dari sudut kehendak Islam. Pendeknya soal ketepatan hukam hakam agama tidak banyak diberi perhatian.


Pelbagai aspek urusan perkahwinan yang merupakan soal ibadat, telah tersasar daripada kehendak Islam. Ada perkahwinan glamor tersimpang dari segi agama dan adat tetapi kata bijak pandai semuanya tertutup dengan wangi-wangian dunia iaitu kecantikan, wang ringgit, kemasyhuran, pangkat dan pelbagai elemen firdausi lain.


Ada pihak mengejar laba dan syurga dunia daripada sesuatu perkahwinan itu. Daripada orang bisnes yang sibuk dengan aneka persediaan seperti katering, lokasi, pakaian dan dekrorasi membawa kepada pengantin, keluarga pengantin dan tetamu, tak kurang yang mabuk dengan elemen kemasyhuran, nama, cinta dan seumpamanya.


Semuanya dipandang indah manakala agama tersisih di tepi. Dalam perkahwinan biasa dan di kampung pun, ada mak bapak pengantin perempuan mengambil khidmat tukang andam lelaki (kadang-kadang mak nyah!). Mereka masuk bilik pengantin, sarungkan pakaian, solekkan pengantin dan apa lagi dibuat tidaklah diketahui.


Alangkah rugi si pengantin lelaki kerana kecantikan isterinya sudah dilihat lelaki lain. Bukan saja lelaki lain itu dapat lihat, dia dibayar lumayan pula! Pembaziran, entahlah?


Sudah menjadi trend segelintir wanita mengaku Islam - kejap bertudung, kejap hampir berbogel. Macam iklan biskut pula. Kejap ada, kejap tak ada. Nikah di masjid bertudung litup tetapi pada majlis resepsi, buka bahu dan dada! Apa nak jadi agaknya sebahagian orang Melayu/Islam ini?


No comments: