Tuesday, December 22, 2009

Kerana tersesat, terselamat daripada Tragedi Muassim

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Anas r.a. meriwayatkan Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: "Janganlah salah seorang daripada kalian mengharap-harap kematian kerana suatu bahaya yang menimpanya. Namun, jika ia terpaksa melakukannya, hendaklah ia mengucapkan, 'Ya Allah, panjangkanlah umurku jika hidup lebih baik bagiku, dan matikanlah aku jika kematian lebih baik bagiku'."
***

PENGALAMAN menunaikan haji pada usia 20-an amat berbeza dengan mengerjakannya pada usia yang agak lanjut. Namun semua itu bergantung kepada keupayaan diri dari segi kewangan, kesihatan dan yang penting matlamat haji itu sendiri.

Bagi saya mengerjakan haji pada waktu muda adalah matlamat utama yang saya idamkan kerana saya bimbang tak dapat mengerjakannya dengan sempurna ketika usia tua. Lagi pun mengerjakan haji pada usia muda memungkinkan kita menimba lebih banyak pengalaman haji dan umrah jika ada kesempatan sebelum tua dan uzur.

Pengalaman pertama kali mengerjakan haji pada tahun 1990 tidak lekang daripada ingatan saya. Itulah kali pertama saya menjejakkan kaki di bumi Madinah dan Makkah dan dalam tahun itulah terjadinya tragedi Muassim yang mengorbankan banyak jemaah haji dari seluruh dunia.

Alhamdulillah saya terselamat apabila bas yang sepatutnya membawa kami ke Muassim untuk melontar, telah 'tersesat'. Kami sepatutnya tiba di Muassim sebelum subuh, tetapi terpaksa pula 'berkukus' dalam bas yang tak ada hawa dingin lebih 12 jam.

Dalam bas yang agak daif, bilangan jemaah tak begitu ramai kerana kami naik bas yang hampir penghabisan. Di pertengahan jalan bas berhenti-henti untuk menumpangkan jemaah yang berjalan kaki iaitu jemaah dari negara lain. Ini menyebabkan bas penuh sesak.

Saya terpaksa berdiri memberikan ruang duduk kepada wanita tua. Saya tak bawa makanan melainkan sebiji epal, sedikit air yang dibuat wuduk dan untuk minum. Tiba di terowong Azziziyah dekat Makkah, bas sudah tak boleh bergerak ke mana lagi, kami diarah turun dan cari jalan sendiri ke arah bendera Malaysia yang sayup kelihatan dari tempat kami diturunkan.

Keadaan cuaca terlalu panas. Saya, kakak dan abang ipar meredah jalan-jalan yang dipenuhi oleh khemah-khemah sementara.

Sepanjang jalan saya hanya mampu berdoa: "Ya Allah terimalah amalku, ya Allah kuatkanlah kakiku ini untuk ibadah kepada-Mu sepanjang hayat. Ya Allah jika sampai ajalku, Engkau redalah ke atas diriku, ampunilah aku. Rabbana atina fid dunnya hasanah, wa fil akhiroti hasanah, wa qina 'azabbannar." Itulah doa yang saya ucapkan di samping doa-doa yang dihafal dari buku Al-makthurat sepanjang jalan sementara sampai ke Muassim.

Perut yang berdendang berkeroncong sudah tak dihiraukan lagi. Tak banyak yang kami bualkan sepanjang jalan. Sekali sekala kami berhenti dekat khemah jemaah lain, tapi tak ada siapa mempelawa kami berteduh jauh sekali nak pelawa minum atau makan.

Mungkin kerana perbezaan bahasa. Air yang kami bawa tak diminum sangat kerana hendak berjimat. Masa itu juga terfikir di mana jemaah yang berkhemah itu buang air kerana tak nampak pun 'tandas bergerak' .

Pada masa itu selain zikir dan doa yang tak henti-henti, kami melihat-lihat dan tercari-cari jemaah-jemaah lain yang tadinya turun daripada bas bersama kami. Tapi hanya kelihatan dua tiga orang sahaja.

Hendak mencari mereka pun, sudah tidak terfikir. Kami perlu sampai ke destinasi, yang pada ketika itu tak pasti tempatnya. Tiada petugas haji sepanjang jalan. Kami hanya bertanya-tanya kepada orang yang kami temui, hanya satu perkataan disoal balik: "Malaizia?"

Akhirnya sampai juga kami ke khemah KT60 yang terletak hampir di hujung. Kami mengambil masa kira-kira dua jam setengah, mungkin kira-kira lima kilometer jauhnya. Tiba di khemah jam 2.30 petang, masih sempat untuk solat zuhur.

Letih tak boleh nak dibayangkan. Waktu itu adalah hari raya, orang di Malaysia tentunya sedang sedap menghadap ketupat dan TV, tapi kami ketika itu terpinga-pinga dengan kesesakan yang luar biasa.

Keluarga di Malaysia pula sentiasa mengikuti skrin TV, takut jika nama kami terpapar sebagai arwah. Bimbang keluarga berbeza dengan bimbang kami yang masih tak dapat membayangkan apa yang terjadi. Kami tidak mendengar radio, tidak menonton TV dan tidak membaca akhbar.

Pada ketika itu kami tidak tahu apa yang berlaku sehingga waktu Maghrib barulah ustaz-ustaz bertugas buat pengumuman tentang terjadinya kemalangan di tempat melontar.

Malam itu mutawif haji membawa kami melontar waktu tengah malam melalui jalan lain iaitu di luar bukit yang menyaksikan tragedi 'kematian beramai-ramai'. Jaraknya lebih kurang empat kilometer berbanding dua kilometer jika ikut terowong.

Keadaan kelam kabut di khemah kerana ada anak-anak yang pulang dari terowong tanpa ibu bapa. Ada yang hilang mahram, macam-macam peristiwa tangisan yang membuat kami bertambah bingung.

Dalam kesesakan manusia, kami patuh arahan petugas Tabung Haji walaupun kakak saya sudah ada pengalaman haji sebelumnya.

Apa yang sebenarnya terjadi dan bagaimana kejadian berlaku masih tidak kami ketahui. Kami lebih menumpu kepada ibadah.

Alhamdulillah walaupun siangnya kami sudah berjalan kaki sejauh lima kilometer, dan malamnya terpaksa lagi berjalan lapan kilometer (pergi balik) tetapi Allah masih memberikan kekuatan sehingga selesai ibadah melontar.

Inilah kekuatan luar biasa yang saya alami sepanjang hidup, berjalan berbatu-batu siang dan malam. Walaupun saya masih ada kesan demam campak, saya gagahi segalanya untuk menyempurnakan rukun Islam saya.

Tak dapat saya bayangkan jika kejadian itu berlaku ketika usia saya lebih 60 tahun. Dapatkan saya berjalan segagah itu? Saya merasa amat lega apabila tanggungjawab seorang Muslim sudah tertunai dan tahun-tahun berikutnya saya berkesempatan melakukan umrah.

Pengamalan ibadah haji yang pertama itu telah mengajar saya erti sabar, tabah, bertolak ansur dan paling penting ialah ia mengajar erti tawakkal yang sebenar.

Ketika berjalan tanpa panduan dan peta, di sebuah negara asing, tiada sanak saudara yang hendak dihubungi, terasa betapa dekatnya diri dengan Allah.

Hanya Allah ada di hati, di lidah dan di fikiran. Itulah saatnya saya merasakan tawakkal saya berada di puncak. Alhamdulillah, bersyukur saya kerana telah menyempurnakan rukun Islam kelima. - Nukilan HAJAH LATIFAH, Kuantan

1 comment:

Nina Rizwina said...

saya juga mempunyai pengalaman ketika menunaikan haji pada tahun 1990. waktu itu, saya berumur 11 tahun..KT74..kami tiba agak lewat dan terpaksa ikut jalan jauh untuk melontar.