Thursday, December 17, 2009

Gara-gara 'wahid syaitan', pemandu Arab minta maaf

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Sabda Nabi Muhammad s.a.w. di dalam hadis riwayat Ibnu Hibban, bermaksud: "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, tidur pada pakaiannya malaikat. Maka ia tidak bangun (ketika terjaga) kecuali berkata malaikat (berdoa): "Ya Allah berilah keampunan kepada Hamba-Mu si fulan (disebut nama oleh malaikat dalam doanya ini) kerana sesungguhnya ia telah tidur dalam keadaan suci."
***

SAYA dan isteri menunaikan ibadat haji secara muasasah, kelolaan Lembaga Tabung Haji pada tahun 2003.

Selepas menerima surat tawaran, kami membuat persiapan rapi termasuk menghadiri kursus, membeli kelengkapan haji, memohon cuti dan menguruskan hal ehwal anak-anak yang akan ditinggalkan.

Adalah dinasihatkan kepada suami isteri yang bercadang menunaikan haji supaya melebihkan perbelanjaan untuk anak-anak yang ditinggalkan kerana kadang-kadang pelbagai perkara tidak diduga berlaku seperti penangguhan penerbangan balik.

Saya dan isteri mengerjakan haji ifrad kerana ia lebih afdal, lebih-lebih lagi kami berlepas ke Tanah Suci lapan hari sebelum hari wukuf.

Alhamdulillah selama lapan hari sebelum ke Arafah dan Mina dan sehingga selesai semua manasik haji, saya dan isteri berjaya menjaga tata tertib dan pantang larang ketika ihram.

Dalam hal ini, seseorang yang menunaikan haji perlu mempunyai ilmu kerana jika dilanggar pantang larang ketika ihram ia akan merosakkan ibadat haji.

Antara pantang larang itu, ada dikenakan dam (denda) ringan dan ada pula berat. Misalnya jika melanggar larangan seperti mengerat kuku dan menanggalkan bulu pada anggota tubuh, dam dikenakan ringan seperti memberi makan kepada fakir miskin.

Berlainan halnya jika seseorang itu melakukan persetubuhan dalam ihram, dia akan dikenakan dam (denda) berat, iaitu seekor unta dan hajinya menjadi rosak dan dia diperlukan untuk kembali menunaikan haji pada tahun berikutnya.

Selain haji ifrad, seseorang itu diperlukan untuk mengetahui dua lagi kaedah menunaikan haji iaitu tamattuk iaitu mengerjakan umrah dulu sebelum haji manakala satu lagi kaedah ialah haji qiran iaitu mengerjakan haji dan umrah secara serentak.

Apabila selesai ibadah haji, untuk melengkapkan ibadah tersebut, jemaah haji akan melakukan ibadah umrah (haji ifrad - haji dahulu diikuti umrah).

Untuk melakukan ibadah umrah sama ada yang wajib atau sunat, para jemaah perlu pergi ke miqat seperti Tanaim atau Jahranah untuk memakai pakaian umrah, niat umrah dan solat sunat umrah.

Ramai jemaah haji memilih menaiki van orang Arab yang mudah didapati di hadapan maktab (tempat penginapan jemaah). Ramai juga yang memilih menaiki bas. Bayarannya kira-kira empat riyal (RM4.00) untuk perjalanan pergi dan balik.

Suatu hari ketika mengerjakan ibadat umrah (saya lupa umrah yang keberapa) saya, isteri dan kawan-kawan sebilik memilih sebuah van untuk pergi ke Tanaim.

Van tersebut hanya boleh memuatkan kira-kira 10 penumpang sahaja, tetapi pemandu van tersebut (seorang lelaki Arab) telah mengarahkan kami kesemuanya (lebih kurang 15 orang) menaiki van tersebut.

Saya yang bertindak sebagai jurucakap kerana boleh berbahasa Arab sikit-sikit, telah membantah dengan meluahkan kalimah "zimmah, "zimmah" yakni penuh, penuh.

Akhirnya pemandu van itu mengalah dan memuatkan kira-kira 10 penumpang sahaja.

Sepanjang perjalanan pergi dan balik dari Tanaim, pemandu itu asyik membebel sahaja. Ketika perjalanan balik ke Makkah, van itu berhenti di sebuah lampu isyarat dan kebetulan di sebelahnya juga ada van yang mengangkut jemaah haji dari Tanaim.

Pemandu tersebut telah berbual dengan pemandu van satu lagi dan antara lain dalam perbualan tersebut pemandu van saya naiki berkata: "Di dalam van ini ada wahid syaitan."

Apabila sampai di Makkah, semasa hendak memberi tambang van tersebut, saya telah menegur pemandu van itu yang telah menggelarkan diri saya 'wahid syaitan'.

Pemandu itu terperangkap kerana tidak disangkanya saya memahami apa yang dibualkannya.

Sekalipun kelihatan amat bersalah tetapi dia terus menghulurkan tangannya, meminta maaf dan terus memeluk saya.

Ketika bersalaman, dia memuji-muji saya kerana boleh berbahasa Arab. Saya memaafkannya dengan memberi balasan senyuman dan bergelak ketawa selepas itu.

Itulah serba sedikit pengalaman saya. Mungkin jemaah haji lain 'terkena' dengan sesetengah orang Arab tempatan yang mengambil kesempatan, tetapi mereka nampaknya cepat meminta maaf apabila menyedari kesilapan masing-masing. - Nukilan HAJI WAN ISMAIL

***
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

***Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

2 comments:

fateh saleh said...

Salam akh,

Ana suka artikel yang ini, berkenaan ustaz fadzil.

http://lanh14.blogspot.com/2008/11/kenanganku-ustaz-fadzil-dari-kaca-mata.html

ada lagi yang lain tak?

joe penang said...

rasanya lebih baik anta letak page iklan di atas/side entri. Sila bertanya sesiapa yg arif tentang blogspot ni. Sila ym saya jika sudi. insan_fakir04