Saturday, March 12, 2022

Syaaban 9, 1443: Jangan meniarap kepada manusia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.


Renungan


"Janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang aniaya, nanti kamu ditimpa api neraka.." (Q.S. Hud:113)


BAHARU-BAHARU ini seseorang (Muslimah ) bertanya (menyatakan kemusykilannya) kepada saya bahawa dia tidak faham mengapa sesetengah wanita (orang Islamlah) sukar benar hendak bertudung. "Kankah hampir semua wanita dah bertudung, kenapa dia pulak tak nak bertudung...apa sebabnya?"

Saya tak menjawab secara terus tetapi berkata: "Lebih 20 tahun lalu saya ada membaca sebuah buku (ditulis oleh seorang wanita, saya terlupa namanya) yang bertajuk lebih kurang begini 'MENGAPA SAYA BERTUDUNG?' Buku ini menghimpunkan kisah sejumlah wanita (kalau tak silap saya lebih 20 wanita pelbagai latar belakang) yang akhirnya bertudung. Ya masa itu tak seramai wanita yang bertudung seperti sekarang.

Saya mengesyorkan kepada si penanya: "Anda tulislah sebuah buku yang mungkin tajuknya berbunyi 'MENGAPA SAYA TAK BERTUDUNG' atau 'MENGAPA SAYA TAK NAK BERTUDUNG'. Wawancaralah lebih kurang 20 responden, tanyalah kisah mereka,  jadi awak tahulah jawapannya. 

Ini cerita lain pula. 

Pada waktu 'tak berapa muda' sekarang ini, saya perlu mengikuti panduan 'buku-buku baik' untuk bekalan ke alam sana. Alhamdulillah antara lain, saya dapat membaca buku 'Penenang Jiwa (Pengubatan & Rawatan) oleh Imam Al-Ghazali dan diterjemahan oleh Muhammad Qadirun Nur (Wholesale Mart)

Mengenai bab QANAAH ada diungkapkan:


Meniaraplah di hadapan Allah, jangan meniarap kepada manusia,

Menerimalah dengan memutuskan keinginan,

Sungguh kemuliaan itu dalam tiada keinginan,

Jangan berharap kepada sanak saudara,

Orang kaya yang tidak berhajat kepada manusia.


Juga dikatakan senada dengan syair itu:

Wahai si pengumpul dunia!

Waktu kian menentukan,

Terkunci rapat semua pintu,

Sambil kau fikir bagaimana mewujudkan keinginan,

Entah mudah atau sulit kau buru juga,

Kau kumpulkan harta,

Katakan padaku, sudahkah kau kumpulkan?

Hai pemburu harta,

Hari-hari kian meninggalkanmu,

Hartamu telah dilirik ahli waris,

Milikmu hanyalah yang kau infakkan,

Zat yang membahagi akan memberimu rezeki,

Pemberian daripada-Nya selalu terjaga,

Selalu baru takkan binasa,

Qanaah itu selalu menerima,

Tidak pernah tergesa atau berduka.

No comments: