Monday, May 17, 2010

Judi: 'Tok Guru' wat Siam giat sesatkan Muslim

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"...dan (zikir) Alhamdulillah memenuhi (memberatkan) timbangan, dan (zikir) Subhanallah dan Alhamdulillah, kedua-duanya memenuhi ruang yang ada di langit dan bumi..." (Riwayat Imam Muslim)
***

BARU-BARU ini Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussein, dengan selamba membentangkan di Parlimen cadangan kerajaan memberi lesen judi pertaruhan musim Bola Sepak Piala Dunia di Afrika Selatan pada Jun nanti.

Beliau memberitahu antara sebabnya pihaknya mahu membendung perjudian haram (tanpa lesen), di samping kegiatan perjudian yang disahkan itu nanti akan membawa kemasukan wang yang banyak dalam kantung kerajaan. Beliau merasionalkan bahawa “wang itu akan digunakan untuk pembangunan sukan.”

Kenyataan Awang Adek perihal kerajaan mahu membendung perjudian haram mengingatkan saya betapa meluaskan kegiatan perjudian sekarang ini. Ertinya orang tetap berjudi sama ada diberi lesen atau tidak, selama mereka kaki judi. Pengusahanya pula mana mengertai halal dan haram, tujuan mereka semata-mata mahu untung besar.

Jika Awang Adek dari negeri Kelantan yang bersempadankan dengan negara Siam (Thailand) berani mengemukakan hal bertentangan dengan agama itu (judi), apa kurangnya tokoh-tokoh yang tidak hebatnya dari sebuah lagi negeri bersempadanan dengan Siam iaitu Kedah.

Tokoh-tokoh yang penulis maksudkan adalah tok-tok guru wat Siam yang berani menghantar surat kepada orang ramai bagi memaklumkan betapa hebat dan tepat mereka meramalkan nombor ekor.

Sudah beberapa kali anggota keluarga penulis menerima surat yang lengkap bersetem ini daripada tok-tok guru berkenaan. Surat-surat dihantar posmen yang memasukkannya dalam peti surat keluarga. Antara surat yang diterima adalah;

* Risalah daripada WAT SUWANNARAM

Disertakan gambar beberapa gambar rahib Siam, paparan nombor ramalan yang menang dan testimoni berikut:

Saya Abdul Rashid berterima kasih kepada Tok Guru kerana telah menolong saya mengubah nasib saya. Sebelum mendapat pertolongan daripada Tok Guru, kehidupan saya sangat susah. Suatu hari, saya terima risalah daripada Tok Guru, saya rasa ada peluang membangunkan semula kehidupan saya, selepas itu saya pun hubungi Tok Guru dan saya ikut nasihat Tok Guru, akhirnya nombor ramalan yang diberi Tok Guru telah mengubah nasib saya.

Hubungi segera: 013-4379101. Alamat A10, Jalan Kodiang Batu 3¾ Kampung Putat, 06100 Kodiang, Kedah.

* Risalah daripada WAT NATAWEE

Disertakan gambar sami Siam dan testimoni berikut:

Nama saya Hafizudin dari Selangor. Saya ingin mengucap terima kasih kepada Tok Guru kerana telah menolong saya membangunkan semula perniagaan. Dulu kebakaran telah berlaku pada kedai saya. Lagi pun kedai saya tidak mendapat sebarang pampasan daripada syarikat insurans. Sejak itu saya menghadapi masalah kewangan. Pada masa itu saya terima risalah daripada Tok Guru. Masa itu saya tidak percaya kepada nasib nombor ramalan tetapi sudah tiada cara lain lagi. Saya pun hubungi Tok Guru untuk meminta nasihat. Akhirnya nombor ramalan yang diberi oleh Tok Guru telah mengubah nasib saya.

Sila hubungi: 017-5645925. Alamat No 33, Kampung Lubok Rambai, 06350 Naka, Kedah.

* Risalah daripada WAT PAILOM

Testimoni seorang lelaki tertulis: "Saya Mohd Syahir. Ribuan terima kasih kepada Tok Guru kerana telah menolong saya mengubah nasib saya, sebelum dapat pertolongan daripada Tok Guru, kehidupan saya sangat susah, suatu hari saya terima risalah daripada ‘master’, saya rasa ada peluang membangunkan semula kehidupan saya, selepas itu saya pun hubungi Tok Guru dan saya ikut nasihat Tok Guru, akhirnya nombor ramalan yang diberi oleh Tok Guru telah mengubah nasib saya."

Sila hubungi 012-4693323/ 019-4543885. Alamat: 13, Jalan Sri Awang, Batu 1/2, 06300 Padang Terap, Kedah.

Demikianlah, kaki judi mana ada kira yang berlesen atau tidak berlesen. Mereka akan tetap berjudi. Gian mereka tidak dapat ditahan oleh mana-mana pihak. Persoalannya, mengapa kaki judi dan tok-tok guru wat Siam ini mahu membabitkan orang ramai pula dengan menghantar surat-surat godaan kepada individu tertentu melalui pos?

Jika kegiatan kaki judi dan tok guru ini tidak dapat dibendung, bagaimana mahu membanteras perjudian pada pesta bola sepak Piala Dunia nanti yang akan dikendalikan ‘bookie’ hebat dan profesional? Ini bermakna beri lesen atau tidak beri lesen, kegiatan perjudian ini akan berleluasa. Amat malang sekali ia akan membabitkan orang Islam yang ajaran agama secara keras mengharamkan perkara ini.

Cuba amat-amati premis perjudian berlesen di kawasan sekitar kita. Di kampung saya sendiri yang terletak di pinggir bandar raya, ada tiga kedai judi. Pada hari tertentu keadaan kedai sesak, ada segelintir orang Melayu turut sama memeriahkan suasana.

Kemudian jika kita memasuki kawasan bandar, ada banyak lagi premis judi. Kedai-kedai ini bercambah, perniagaan judi yang dibenarkan ini begitu cepat berkembang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.

Adalah sekali-sekala pegawai penguat kuasa agama membuat serbuan tetapi tidaklah berdaya mereka membuat pemantuan secara kerap. Jadi orang Melayu Islam turut sama berjudi walaupun di dalam kedai ada notis yang digantung di dinding ‘Berjudi adalah haram di sisi Islam’.

Ada orang Melayu kampung saya sibuk merujuk kepada akhbar pada hari tertentu, mereka bukan mahu membaca berita tetapi mencari keputusan empat nombor ekor yang disiarkan dalam semua akhbar harian berbahasa Melayu. Halaman yang menjadi pilihan mereka adalah ruang Sukan kerana di sinilah dilonggokkan iklan keputusan judi dan syarikat yang menawarkan SMS mengenainya.

Setakat ini tiada orang kampung saya pernah tertangkap ketika membeli nombor ekor ini. Tidak lama dulu disiarkan dalam akhbar bagaimana pegawai penguat kuasa agama sebuah negeri beriya-iya menangkap orang Melayu/Islam di kedai ekor ini namun ia terhenti begitu saja.

Hakikatnya, tidak mudah menjalankan operasi berterusan kerana pejabat agama ada banyak lagi kerja hendak dilakukan sedangkan premis judi semakin banyak.

No comments: