Wednesday, May 19, 2010

Kena ‘sembur’ gara-gara virus Melaka

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Hai anak Adam, pakailah pakaian yang indah pada setiap kali (memasuki) masjid." (Al-A'raf 31)

***
Kematian seorang guru di Hospital Melaka akibat selesema babi mengingatkan saya akan kisah yang saya tulis ini tidak lama dulu.

Suatu petang saya terlewat keluar daripada sebuah masjid di Kuala Lumpur selepas solat Jumaat. Ketika mengatur langkah ke tempat kerja, saya melewati sekumpulan pemimpin sebuah parti politik dan wartawan kanan akhbar sedang menikmati rojak dan cendol mamak yang berjualan menggunakan sebuahvan.

Saya mengangkat tangan, mereka membalasnya. Selepas bersalaman, mereka menyuruh saya duduk. Ingatkan mereka hendak belanja saya makan rojak atau minum cendol, tetapi sebaik saja saya duduk mereka ‘menyembur’ saya berkenaan isu virus Melaka.

Salah seorang daripadanya, seorang doktor perubatan, berkata apalah saya sebagai orang Melaka kepoh sangat dengan virus Melaka; terlalu tidak sukakan nama virus itu digandingkan dengan perkataan Melaka.

Saya menjawab bukan saya yang kecoh tetapi Ketua Menteri Melaka yang begitu sensitif sehingga mendesak Kementerian Kesihatan menukar nama virus itu. Malangnya sehingga kini nama virus Melaka itu belum ada gantinya.

Bagi pembaca yang belum faham isunya disiarkan keratan berita Bernama ini.

Virus kelawar lebih sesuai – Mohd Ali

MELAKA: Ketua Menteri Melaka, Dato’ Seri Mohd Ali Rustam mencadangkan virus baru bawaan kelawar yang ditemui di negeri ini, virus Melaka ditukar virus kelawar kerana ia dibawa oleh mamalia berkenaan.

Tegas beliau, nama itu dianggap sesuai dan tidak perlu menggunakan nama tempat untuk menamakan virus berkenaan.

“Tak perlu lagi guna nama tempat di mana virus itu ditemui,” katanya yang mengulas kesediaan Kementerian Kesihatan mencari nama baru kepada virus Melaka setelah mendapat bantahan daripada beliau.

Virus Melaka yang dibawa oleh kelawar, ditemui di Bemban di Melaka, tidak lama dulu.

Virus baru yang menyebabkan penghidapnya mengalami demam panas yang tinggi,selesema dan sukar untuk menelan itu ditemui oleh sekumpulan ahli sains dari Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan yang diketuai seorang penyelidik, Dr Chua Kaw Bing.

Mohd Ali berkata, dengan menamakannya sebagai virus kelawar, masyarakat luar secara tidak langsung dapat mempelajari perkataan dalam bahasa Malaysia.

Doktor perubatan itu berkata penolakan nama virus Melaka adalah satu kerugian besar kepada kerajaan negeri dan rakyat Melaka kerana penemuan itu dan penggunaan nama Melaka adalah satu pengiktirafan besar dalam dunia perubatan.

Katanya, sewajarnya kerajaan negeri mengambil kesempatan daripada peristiwa bersejarah itu untuk menubuhkan sebuah institusi penyelidikan termasuk memajukan usaha ke arah merawat penghidap penyakit berkenaan.

Beliau berkata seseorang pemimpin perlu berjiwa besar dan tidak wajar membuat andaian nama virus Melaka itu akan menjejaskan sektor pelancongan.

Sebaliknya beliau percaya dengan adanya nama Melaka itu, ia akan membuatkan negeri berkenaan semakin terkenal seantero dunia, sekali gus menyemarakkan industri pelancongannya.

Akibat isu virus Melaka ini, Melaka semakin terkenal. Pencarian di Yahoo mencatatkan ribuan kemasukan (entry). Malah akhbar-akhbar besar dunia turut memaparkan isu ini selepas agensi berita antarabangsa seperti Reuters dan AFP menghebahkannya.

Dalam dunia perubatan kata doktor itu, menjadi kebiasaan untuk sesuatu penemuan dinamakan berdasarkan tempat ia ditemui. Misalnya penyakit untut – Brugia malayi – dinamai demikian kerana ditemui di Malaya (Tanah Melayu) manakala Brugia pahangi kerana ia dikesan di Pahang.

“Parasit Schistosoma japonicum pula dinamai demikian kerana dikesan di Jepun demikian juga JE (Japanese Encephalitis), manakala virus Nipah dikesan di Nipah,” kata doktor itu.

Mereka yang duduk beramai-ramai sambil makan rojak itu terus mengutuk saya. Kata mereka mengapa orang Melaka tidak berpandangan jauh, tidak mahu sesuatu yang kononnya buruk dikaitkan dengan nama negeri Melaka.

Selepas ini, jangan lagi pakai nama ‘buah melaka’, ‘gula melaka’, ‘cili melaka’ dan sebagainya, kata mereka terus menghentam saya.

Saya terdiam tetapi teringat pencarian saya di laman-laman web dan blog mengenai isu ini. Pendapat di sebuah blog menyatakan alangkah dangkalnya untuk mendesak Kementerian Kesihatan menamakan virus itu sebagai virus kelawar kerana jika nama itu digunakan, ia tidak spesifik.

Seseorang akan bertanya, kelawar jenis apa, kemudian kelawar dari mana, England ke, Jepun ke atau kelawar Brazil ke? Banyak lagi pertanyaan akan timbul, sekali gus menyusahkan pelbagai pihak terutama mereka yang terbabit dalam dunia perubatan dan penyelidikan.

Dalam Sisuahlai.blogspot.com/ ditulis: “The Malaccan Chief Minister wasn't too happy that the newly-discovered bat virus was to be named after the state. I didn't think it was too bad to call it Melaka Virus.

“But somehow the Malaccan CM thinks it would be an insult to name it Melaka...his reasoning was that Melaka is a "good state, beautiful and peaceful, not the birth place of diseases."

“Birth place of diseases? He…he… That's funny.

“But this is funnier. He claimed that the name was an insult to the state, but he went on to suggest that the Health Ministry should name it after the doctor or scientist who discovered it.

“Because that would be okay, as it would be an insult to a single person and NOT the whole state. Isn't that correct Mr Chief Minister?”

Seorang guru yang saya temui juga membidas sikap mudah melenting pemimpin yang tidak dapat menerima nama virus Melaka itu. Katanya, penamaan itu adalah satu penghormatan kepada usaha pakar perubatan dan penyelidik yang mengesan virus itu di negeri berkenaan.

Katanya, sebagai anak Melaka, dia bangga kerana penyelidik berusaha gigih dan hasilnya penyakit dan virus berkenaan dapat dikesan di negerinya. “Saya percaya dengan menggunakan nama virus Melaka, negeri Melaka akan lebih terkenal, sekali gus memajukan lagi industri pelancongannya,” katanya.

Guru itu berkata selain penyelidik dalam dunia perubatan yang menamakan sesuatu penemuan berdasarkan tempat ia ditemui, ramai cendekiawan menggunakan gelaran berdasarkan tempat asal mereka.

“Misalnya, pakar hadis Bukhari, nama sebenarnya adalah Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al-Mughirah Al-Jafai. Dia dikenali sebagai Imam Bukhari kerana berasal dari Bukhara,” katanya.

No comments: