Tuesday, October 13, 2009

Burung terbang usah dipipiskan lada

Syukurlah isu kerajaan perpaduan berkubur sudah, ditangani secara berhemah menepati peribahasa ‘menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus manakala tepung tidak rosak’.

Tidak lama dulu Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sebulat suara menolak gagasan penubuhan kerajaan perpaduan dengan Umno-BN sebaliknya akan berusaha keras bagi memperkasakan gabungan pembangkang itu.

Pemimpin ketiga-tiga parti dalam Pakatan Raktar (PAS, DAP dan PKR) mengulangi pendirian untuk mengukuhkan kerjasama dalam gabungan pembangkang dengan hasrat mengambil alih kerajaan Persekutuan tidak lama lagi.

Pendirian bersama yang ditandatangani oleh Penasihat PKR yang juga Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim; Presiden PAS, Ustaz Abdul Hadi Awang dan tokoh utama DAP, Lim Kit Siang, sekali gus mengakhiri satu lagi talian hayat Umno-BN yang benar-benar berharap untuk memaut sokongan sehingga Perdana Menteri yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN, Najib Razak mengisytiharkan PAS ikhlas dalam menghulurkan gagasan kerajaan perpaduan itu.

Dengan berkecainya talian hayat untuk Umno-BN dalam bentuk kerajaan perpaduan ini, pakatan PAS, DAP dan PKR perlu membuktikan keampuhannya pada pilihanraya kecil dan pilihan raya umum ke-13 nanti.

Umno-BN perlu dikalahkan sekali lagi bagi menginsafkan pendokong, penyokongnya dan pengundi atas pagar bahawa masa depan parti ini sebenarnya sudah berakhir dan sewajarnya mereka meniti jambatan, memasuki kapal baru Pakatan Rakyat yang selamat.

Terlalu banyak kegagalan yang boleh dikalungkan ke leher pemimpin Umno sejak kemerdekaan negara lebih 50 tahun lalu; tetapi oleh kerana keterbatasan ruang dan minat mendalam penulis akan persoalan bahasa, aspek ini saja akan dibincangkan dalam artikel ini.

Isu bahasa ini kini hebat diperjuangkan oleh ramai tokoh ternama seperti Pak Samad (A Samad Said), Dr Hassan Ahmad, Awang Sariyan, Nik Safiah Karim dan Profesor Abdullah Hassan (sekadar contoh).

Persoalan bahasa ini turut membabitkan pencapaian dan kemajuan pelajaran anak-anak di luar bandar seperti di Manek Urai. Apabila bahasa merundum, anak bangsa pun sama-sama kecundang, seterusnya membentuk generasi masa depan yang haprak; jadi apa sebenarnya mahu diperjuangkan oleh Umno yang berslogankan ‘dulu, kini dan selamanya’?

Kita merujuk kepada isu semasa iaitu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI); pendekatan kerajaan Umno-BN melalui ketuanya Mahathir Mohamad yang memaksakannya di sekolah-sekolah sejak 2003, apa pencapaian diraih setakat ini? Menurut Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Muhyiddin Yassin, PPSMI tidak banyak mengubah penguasaan dan pencapaian pelajar dalam bahasa Inggeris, kemungkinan peningkatannya hanya tiga peratus saja!

Demikianlah selepas berbilion ringgit wang negara dibelanjakan manakala masa lebih enam tahun berlalu (tidak termasuk masa akan datang dan masa pemulihan jika dikembalikan Sains dan Matematik ke dalam bahasa Melayu) tiada pencapaian hebat; status negara tidak pun terangkat sebagai negara maju, jadi apa yang boleh dibanggakan dengan kerajaan Umno-BN.

Kegagalan pemimpin Umno-BN dalam isu ini jelas sekali sehinggalah orang Umno sendiri seperti yang ditunjukkan oleh Umno Johor membantah PPSMI. Namun pemimpin besar Umno seperti biasa tidak mahu mengetepikan keegoannya, tetap dengan dasar yang tidak menguntungkan segelintir rakyat cuma. Malahan kajian akademik yang menunjukkan betapa merosot dan merananya anak-anak luar bandar dalam bidang pendidikan tidak langsung menginsafkan mereka.

Dari segi bahasa pula, sudah sewajarnya logik akal menyatakan jika bahasa Melayu tidak digunakan untuk membicarakan ilmu penting seperti Sains dan Matematik, ia bermakna bahasa ini sedang dipersiapkan untuk ditalkinkan di perkuburan. Jika pelajar dan cendekiawan membicarakan sains dan teknologi dalam bahasa Inggeris, siapa akan mengangkat martabat ataupun sekurang-kurangnya menggunakan bahasa Melayu dalam bidang berkenaan?

Berdasarkan tindakan menguncupkan bahasa Melayu inilah, pejuang-pejuang seperti Pak Samad sanggup mengerakkan urat-urat yang sudah letih dan bersengkang mata menyertai kumpulan dan gerakan yang diyakini dapat menobatkan kembali bahasa Melayu.

Pak Samad mengutarakan “jangan diberi undi kepada pihak yang menguncupkan bahasa ini” adalah isyarat jelas kepada rakyat yang cintakan masa depan anak bangsa dan bahasa agar menolak Umno-BN di mana-mana saja.

Rakyat perlu difahamkan bahawa Umno-BN telah gagal merealisasikan harapan anak bangsa, termasuk juga cita-cita pemimpin awal mereka yang mahu melihat rakyat disatukan di bawah satu bahasa kebangsaan bernama bahasa Malaysia atau dari segi globalnya bahasa Melayu.

Jika satu bahasa pun gagal direalisasikan, ada apa dengan 1 Malaysia yang diuar-uarkan itu? Demikian juga dengan kerajaan perpaduan, usah difikirkan kerana parti-parti dalam BN malah Umno pun sudah berpecah kepada banyak haluan dan kumpulan. Sebaliknya, ingat-ingatlah akan pantun Melayu ini:

Dang Nila memangku puan,
Berembang buah pedada,
Adakah gila bagimu tuan,
Burung terbang dipipiskan lada.

No comments: