Tuesday, October 27, 2009

Pertahan kemabruran haji sepanjang hayat

Sabtu, 10 Oktober, penulis menghadiri majlis doa selamat seorang sahabat; insya-Allah dia bertolak ke Tanah Suci pada 20 Oktober ini. Beruntung sungguh dia kerana terpilih menjadi tetamu Allah pada usia muda, 42 tahun. Di masjid kampung penulis juga diadakan majlis meraikan bakal haji dan hajah.

Diucapkan selamat berangkat kepada semua jemaah haji, didoakan mendapat haji mabrur yang menurut hadis tiada balasannya kecuali jannah (syurga).

Seseorang haji dan hajah perlu bertanggungjawab dan berusaha keras memastikan ibadah hajinya itu kekal mabrur (yang diterima) sepanjang hidupnya. Seseorang haji sewajarnya mengekalkan peranannya sebagai utusan kebenaran dan menjadi model kepada masyarakat.

Namun sungguh malang jika jemaah haji gagal menghayati falsafah haji, menyebabkan mereka bertungkus-lumus dalam beribadat di sana termasuk menentang kebatilan (seperti ‘melontar syaitan’ di jamrah), tetapi selepas pulang, kehidupan mereka adalah sama sebelumnya, malah menjadi lebih buruk lagi.

Setiap Muslim, apatah lagi yang bergelar haji dan hajah perlu mengetahui bahawa mengamalkan Islam sepenuhnya dan menegakkan segala hukum-hakamnya menjadi tanggungjawab mereka.

Apabila dinyatakan mengamalkan Islam sepenuhnya, ia bermaksud menjadikan al-Quran dan hadis sebagai panduan hidup dalam semua bidang kehidupan.

Ia bukan sahaja dalam soal ibadat khusus seperti solat, puasa, zakat dan haji seperti difahami sesetengah pihak tetapi merangkumi segala-galanya - daripada soal dipandang remeh temeh kepada urusan mengatur masyarakat seperti politik, muamalat dan perundangan.

Pesanan Kementerian Hal Ehwal Islam Arab Saudi melalui buku 'Panduan Untuk Jemaah Haji dan Umrah serta Pengunjung Masjid Rasul' yang menegaskan perkara-perkara yang membatalkan Islam, perlu dihayati.

Selain syirik iaitu mempersekutuan Allah yang dianggap kesalahan terbesar, turut disenaraikan perkara batil ialah berkeyakinan bahawa petunjuk lain daripada Nabi s.a.w. adalah lebih sempurna atau berkeyakinan bahawa hukuman yang lain daripada hukuman Nabi s.a.w. lebih baik seperti mereka yang mengamalkan peraturan thaghut (aturan manusia yang melampaui batas dan menyimpang daripada hukum Allah) dan mengenepikan Rasulullah s.a.w. Maka orang yang berkeyakinan seperti itu adalah kafir.

Sebagai contoh; a) berkeyakinan bahawa peraturan atau perundangan yang dibuat oleh manusia lebih utama daripada Syariat Islam; atau perundangan Islam tidak sesuai dilaksanakan sekarang; atau Islam adalah sebab kemunduran umat Islam; atau Islam hanya mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya sahaja dan bukan urusan kehidupan dunia.

b) Berpendapat bahawa melaksanakan hukum Allah seperti melaksanakan hukum hudud, memotong tangan pencuri dan merejem penzina yang telah berkahwin (muhsan) tidak sesuai lagi pada masa kini.

c) Berkeyakinan bahawa dibolehkan untuk mengamalkan perundungan yang lain daripada Syariat yang diturunkan oleh Allah SWT sama ada dalam hukum muamalat (perdagangan) atau dalam melaksanakan hukum hudud (jenayah) atau lainnya sekalipun tidak disertai dengan keyakinan bahawa hukum-hukum tersebut lebih utama daripada Syariat Islam kerana dengan sedemikian, ia telah menghalalkan perkara yang diharamkan oleh Allah WT menurut ijmak (kesepakatan) ulama.

Setiap orang yang menghalalkan perkara yang sudah jelas dan tegas diharamkan oleh Allah SWT dalam agama seperti zina, arak, riba dan melaksanakan perundangan yang lain daripada Syariat Islam adalah kafir menurut kesepakatan umat Islam.

Perkara lain yang boleh membatalkan Islam ialah membenci sesuatu yang telah ditetapkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai Syariat walaupun ia mengamalkannya. Dengan melakukan demikian dia telah menjadi kafir, kerana firman Allah SWT yang bermaksud: "Demikian itu adalah kerana mereka benci terhadap sesuatu yang diturunkan Allah, maka Allah menghapuskan (pahala) segala amal perbuatan mereka."

Selain itu, mempersendakan Allah SWT atau Kitab-Nya, atau Rasulullah s.a.w. atau sesuatu daripada ajaran agama, maka dia telah menjadi kafir, kerana firman Allah yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah terhadap Allah dan ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu sekalian memperolok-olok? Tiada ertinya kamu meminta maaf kerana kamu telah kafir setelah beriman."

Dalam urusan masyarakat hari ini banyak perkara termasuk hukum-hakam disandarkan kepada undang-undang ciptaan manusia. Ini termasuklah dalam urusan memilih pemimpin seperti pilihan raya. Berdasarkan ini, sedar dan insaflah betapa banyak dosa kita. Hanya kepada Allah SWT-lah kita bertaubat, memohon keampunan kerana gagal melaksanakan hukum-hakam-Nya.

No comments: