Saturday, September 26, 2009

Umno panik bila ‘non-Muslim’ belajar Islam

Sudah lama ahli Majlis Tertinggi KeADILan yang juga ahli Parlimen Padang Serai, N Gobalakrisnan, memetik ayat suci al-Quran dalam ucapannya tetapi pemimin Umno tidak berkata apa-apa. Demikian juga apabila Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng kerap bercakap mahu meniru kebaikan Khalifah Umar Abdul Aziz; mereka membisu. Tetapi apabila Setiausaha DAP Perak yang juga ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming, memetik ayat Quran, mereka melenting. Kenapa?

Seorang penganalisis berhujah, Nga melakukan demikian ketika suasana politik pilihan raya kecil Bukit Gantang sedang membahang. Umno-BN memang mencari isu untuk dieksploitasi. Kebetulan Nga tersilap dalam pembacaannya, maka apa lagi pemimpin Umno dan pengampunya melentinglah, mereka membuat laporan polis kononnya Nga menghina Islam dan mahu pihak berkuasa agama bertindak.

Seorang pendakwah, Dr Azhar Yaakob mendakwa, sejak merdeka Umno tidak berusaha mengajar rakan-rakan bukan Islamnya dalam komponen BN (ahli-ahli MCA, MIC, Gerakan dan sebagainya) akan kandungan Islam dan isi al-Quran. Lagi pun mereka bukan mengamalkan semua hukum-hakam yang terkandung dalam al-Quran itu.

Umno adalah parti perkauman nasionalis yang memperjuangkan kepentingan Melayu, digabungkan dengan parti perkauman juga seperti MCA dan MIC yang masing-masing memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing. Matlamat gabungan parti-parti perkauman ini yang dulunya dikenali Perikatan dan selepas 1969 sebagai Barisan Nasional adalah untuk mengekalkan tampuk pemerintahan sejajar dengan slogan Umno – dulu, kini dan selamanya. Mereka mahu memerintah Malaysia selamanya, bolehkah begitu?

Kenapa pemimpin Umno tidak mahu mengajar atau sekurang-kurangnya memberitahu orang bukan Islam akan seluruh kandungan ajaran Islam sebaliknya bermain ‘sorang papan, tarik papan’ (mendedahkan yang mereka fikir menguntungkan dan menyembunyikan yang mereka fikir merugikan seperti pelaksanaan hukum hudud)? Mengapa ada pemimpin Umno memperkenalkan gagasan asing ‘Islam Hadhari’ sedangkan kandungan al-Quran tidak diberitahu atau didedahkan sepenuhnya?

Seorang pemikir dan penulis buku, Amin Nordin Abdul Rahman, berkata jika ‘non-Muslim’ diajar atau didedahkan kandungan ajaran Islam sepenuhnya, secara automatiknya ‘Umno akan bungkus’.

Katanya, apabila orang bukan Islam tahu akan ajaran Islam yang asas seperti tidak boleh berlaku zalim (mengurung orang tanpa bicara – ISA), tidak boleh melakukan rasuah, tidak boleh menindas orang berlainan bangsa dan agama tentunya mereka akan menolak Umno yang mengamalkan politik perkauman kerana Islam menyuruh berlaku adil dan membuat kebaikan kepada semua manusia. Sebagai contoh, antara kezaliman Umno, dalam beberapa Perhimpunan Agung Umno, ada pemimpin menghunus keris mengugut kaum lain sedangkan itu tidak dibenarkan sama sekali oleh Islam.

Kini orang bukan Islam sudah mulai belajar akan kandungan Islam termasuk daripada al-Quran. Itulah sebabnya pemimpin seperti Gobalakrisnan kerap mengucapkan ayat 54 Surah Ali Imran yang bermaksud: “Mereka (orang jahat) membuat perancangan jahat, Allah juga membuat perancangan dan Allah-lah sebaik-baik membuat perancangan.” Nga Kor Ming pula memetik Ayat 90 Surah An-Nahl yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan membuat kebajikan…”

Apabila pemimpin Umno mendengar orang bukan Islam memetik ayat-ayat Quran ini, mereka menjadi takut, panik dan menggigil ketakutan. Tentulah orang Islam sejati yang biasa membaca dan berusaha untuk mengikuti perintah Allah, bersikap biasa saja tetapi mereka yang menyeleweng, berlaku jahat, tidak berlaku adil dan menyembunyikan makna ayat-ayat ini akan ketakutan, bukan takut kepada Yang Maha Kuasa sebaliknya takut akan kehilangan kuasa tidak lama lagi.

Apabila ‘non- Muslim’ di kalangan orang Cina, dan kaum-kaum lain, berupaya memetik ayat-ayat Quran yang meminta manusia berbuat baik dan menjauhkan kejahatan, maka apa lagi hujah pemimpin Umno untuk menyatakan mereka betul. Mereka berasa ngeri, kebenaran tidak dapat disembuyikan, masa untuk mereka tersungkur semakin hampir. Misalnya, rasuah membelenggu mereka sedangkan perkara itu dlarang keras dalam Islam.

Selama berdekad-dekad pemimpin Umno dan ustaz-ustaz yang mendampingi mereka tidak memberitahu atau mendedahkan kepada ‘non-Muslim’ bahawa Islam bukan untuk orang Islam semata-mata tetapi ‘rahmatal lil alamiin’ (rahmat kepada sekalian alam, bukan saja kepada manusia tetapi seluruh alam). Apa yang kerap berlaku, orang bukan Islam yang mendekati Islam ditakut-takutan dengan kata-kata cemuhan seperti; “tidak takut kena potongkah?” atau “mahu kahwin Melayukah?” Mereka menganggap Islam itu eksklusif untuk orang Melayu sedangkan Islam adalah rahmat untuk semua.

Kini semakin ramai ‘non-Muslim’ cuba memahami Islam. Kecenderungan ini bukan berlaku dalam negara saja tetapi di seluruh dunia, terutama selepas Peristiwa 911 (serangan ke atas WTC pada tahun 2001). Al-Quran dan tafsirannya menjadi begitu laris; mengalahkan bahan bacaan lain dalam senarai jualan dan pesanan. Apabila ini berlaku, orang Cina, India dan bangsa lain di Malaysia juga tidak lagi dapat disekat-sekat untuk meneliti dan mengkaji kandungan al-Quran.

Di Malaysia, peristiwa penyingkiran Anwar Ibrahim pada 1998 telah mencetuskan reformasi rakyat, orang Cina dan India yang ‘non-Muslim’ sudah boleh duduk mendengar ceramah PAS. Mereka berminat mengetahui apa itu keadilan. Kemudian dengan penubuhan KeADILan, perhubungan sesama rakyat tidak lagi berasaskan perkauman seperti anjuran sebelum ini – Umno untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India.

PAS yang juga bukan parti perkauman tetapi berpaksikan Islam juga mendapat perhatian hebat ‘non-Muslim’. Dengan tertubuhnya Kelab Penyokong PAS, semakin ramai orang bukan Islam diberi kefahaman mengenai Islam. Islam itu menyeluruh untuk semua; bukan untuk orang Islam saja. Itulah sebabnya PAS menyerlahkan slogan terbarunya – PAS For All (PAS Untuk Semua).

Kini Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, Melanau, Serani dan sebagainya, semuanya sudah bergerak ke suatu matlamat – mengakhiri kezaliman dan menegakkan keadilan.

Oleh itu salahkah orang seperti Nga Kor Ming memetik ayat al-Quran yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan membuat kebajikan…” Hanya pesalah saja yang takut, macam seseorang yang dikaitkan dengan satu kes pembunuhan, sebut saja nama sebuah negara nun di utara glob, dia sudah menggeletar.

No comments: