Tuesday, September 22, 2009

Isu ragut dan keengganan mematuhi hukum Allah

Selama lima tahun saya kerap berulang alik antara bandar raya Melaka dan Batang Melaka kerana salah seorang anak saya belajar di sebuah sekolah berasrama penuh berhampiran pekan di sempadan Melaka-Negeri Sembilan itu.

Selepas anak saya menamatkan tingkatan lima, tiada keperluan saya ke sana tetapi baru-baru ini ketika melalui jalan raya yang menyusuri Empangan Jus yang jaraknya lebih kurang 10 kilometer dari Batang Melaka, saya terkejut besar menyaksikan sebuah kawasan hutan berhampiran tebing empangan itu sudah digondolkan.

Mungkinkah ada projek besar bakal dibangunkan berhampiran empangan yang baru disiapkan bagi menampung keperluan bekalan air penduduk Melaka? Kawasan alam semula jadi yang nyaman dan indah di situ akan musnah, semuanya gara-gara manusia ‘gila meragut’ sekarang ini. Keindahan hutan pun diragutnya. Siapakah peragut ini, atau mereka di bekalangnya?

Ketika ini kegiatan meragut beg tangan wanita dilaporkan semakin berleluasa. Dilaporkan beberapa wanita terbunuh akibat daripada kejahatan ‘jantan tak berguna’ yang meragut harta mereka. Fokus diberikan kepada kejadian meragut beg ini dan sesetengah pihak menghalakan kesalahan kepada mat rempit.

Tumpuan kepada isu meragut beg sahaja seperti dilakukan sesetengah pihak sekarang tidak akan menyelesaikan masalah. Masalahnya, jenayah ragut dan jenayah sepertinya ada banyak. Istilah ragut pula boleh digunakan dalam banyak keadaan.

Kalau berada dalam kapal terbang, kadang-kala kita bernasib baik, terutama ketika pesawat mula berlepas atau mahu mendarat, kerana dapat melihat permukaan bumi dengan jelas. Acap kali saya perhatikan bumi Malaysia paling teruk kawasannya ‘diragut’. Ada bukit bukau kelihatan gondol, tanahnya berwarna kemerah-merahan, tandanya ia sudah ‘diragut’. Bukit dan hutan banyak dimusnahkan.

Selain tanah yang ‘diragut’, air sungai kelihatan berwarna susu kotor, mengalir lesu membawa sisa dari kawasan projek pembangunan. Bumi Malaysia paling banyak dirosakkan sedangkan di negara lain, sukar dilihat permukaan buminya digondolkan. Di negara maju, sukar melihat kawasan ‘diragut’ sedemikian rupa seperti di Malaysia.

Itu baru ‘peragut’ alam semula jadi, bagaimana pula peragut berkaitan sesama manusia pula? Dalam kemelut politik di Perak, Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar, menyifatkan kerajaan haram BN bertindak meragut kerusi Speaker Dun Perak, V Sivakumar. Sebelum itu Umno-BN Perak yang diketuai Pengerusinya ketika itu (kini Perdana Menteri), Dato’ Seri Najib Tun Razak, didakwa telah ‘meragut’ kerajaan negeri Pakatan Rakyat sah yang diketuai Menter Besar, Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaludin.

Istilah ‘meragut’ ini semakin jelas maknanya kerana Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah. Maka terbuktilah jawatan, pangkat dan kuasa Nizar dan kerajaan dipimpinnya diragut oleh gerombolan pemimpin Umno-BN. Jika kuasa yang sebegini tinggi (membabitkan sebuah kerajaan) dapat diragut oleh pihak tertentu, apa yang hendak dihairankan dengan kejadian yang diheboh-hebohkan sekarang ini: mat rempit meragut beg tangan wanita!

Meragut beg itu kecil saja berbanding banyak lagi kejadian ragut. Meragut keindahan dan keharmonian alam semula jadi itu besar kesnya, demikian juga meragut sesebuah kerajaan yang perbutan itu dinamakan merampas kuasa. Ada banyak lagi jenayah ragut, misalnya meragut kehormatan anak dara orang (rogol atau zina), ragut wang rakyat (rasuah), ragut nyawa orang (melakukan pembunuhan) dan ragut hak asasi rakyat (menjadikan mereka tahanan ISA).

Kenapa jenayah ragut semakin menjadi-jadi dewasa ini? Jawapannya mudah kata seorang ustaz dalam syarahannya di masjid kampung saya baru-baru ini. Katanya, negara dan masyarakat kini dilanda huru-hara kerana mereka yang mengaku Islam tidak mahu tunduk, malah keras kepala daripada mendaulatkan undang-undang Allah SWT.

Katanya, Allah SWT sebagai pencipta manusia dan alam ini, menyediakan peraturan untuk yang dicipta-Nya. Bagaimanapun manusia besar kepala, menolak undang-undang Allah, sekali gus menempah kebinasaan bukan saja di akhirat sana tetapi di dunia lagi. Masyarakat menjadi huru-hara, hukum rimba menjadi raja, yang mengamalkan hukum rimba menuduh pihak lain melakukannya; samalah seorang pencuri atau perompak menjeritkan orang lain sebagai penjenayahnya.

Hukum-hakam Allah SWT seperti hudud dan qisas ada kehidupan (nyawa) dan kebarakahan di dalamnya. Ambil contoh jenayah ragut (rompak atau curi) misalnya yang boleh membawa hukuman potong tangan. Apabila seorang saja peragut bersalah dikenakan hukuman potong tangan dan dihebahkan secara besar-besaran di seluruh negara, nescaya bakal peragut akan berfikir banyak kali sebelum meragut. Siapa mahu kudung yang akan menyebabkan dia malu sepanjang hayatnya?

Demikian juga dengan jenayah meragut kehormatan wanita (merogol atau berzina) yang boleh membuka hukuman sebat 100 kali (bagi yang belum berkahwin) dan rejam sampai mati (bagi yang sudah berkahwin), tentulah menakutkan mereka yang ada hati melakukannnya. Apabila seorang pesalah zina dikenakan hukuman rejam sampai mati di khalayak ramai, insya-Allah jenayah membabitkan ragut kehormatan ini dapat diatasi.

Untuk jenayah membunuh pula, tiada hukuman yang layak kecuali si pembunuh dihukum mati kecualilah dimaafkan oleh keluarga si mati yang memerlukan dia membayar diat.

Ustaz berkata hukum-hakam Islam adil untuk semua. Tidak timbul masalah orang besar, ternama, berketurunan mulia mendapat pengecualian (sekarang ini ada kes orang besar tidak dikenakan hukuman sekalipun terbabit dalam rasuah) kerana ada sebuah hadis amaran Rasulullah s.a.w. yang menyatakan bahawa jika anak baginda (Fatimah) mencuri, nescaya dia juga akan dipotong tangannya. Jika meragut (curi), hukumannya potong tangan, bagaimana pula hukuman meragut kuasa sesebuah kerajaan?

No comments: