Thursday, September 24, 2009

Media perlu cakap serupa bikin

Tanggal 3 Mei setiap tahun wartawan menyambut Hari Kebebasan Akhbar Sedunia. Kini di negara kita, wartawan memandang sepi hari ini, mengesahkan tiada apa perlu disambut, mungkinkah kerana tahap kebebasan akhbar semakin teruk menjunam dengan pertubuhan media sedunia, 'Freedom House' meletakkan Malaysia pada kedudukan 141 daripada 195 negara dalam indeks kebebasan media, setaraf Cameroon dan Liberia.

Badan pemantau antarabangsa, Reporters Without Borders (RWS) atau Wartawan Tanpa Sempadan yang beribu pejabat di Paris, Perancis, dalam laporan tahunannya pula meletakkan Malaysia di tempat ke-132 daripada 173 negara, yakni yang paling teruk dalam tempoh beberapa tahun terakhir.

Pada tahun 2007, Malaysia di kedudukan 124, pada 2006 (92) pada 2005 (113), pada 2004 (122), 2003 (104) dan 2002 (110 daripada 139 negara).

Selain menyokong usaha meleraikan kekangan terhadap media kerana wujudnya pelbagai sekatan seperti Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984; kita berpendapat media di Malaysia perlu meningkatkan tanggungjawab sosialnya. Ini semakin terasa sejak 2004 apabila parti pemerintah Umno-BN menang besar pada pilihanraya umum, menyebabkan tiada pihak termasuk media yang berani menjalankan peranan ‘check and balance’, kerja media banyak mengampu atau menjadi ‘yesman’ atau jurucakap pemerintah sahaja.

Bagaimanapun keadaan berubah mendadak selepas pilihanraya umum Mac 2008 yang menyaksikan empat negeri jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, menyebabkan kerajaan Barisan Nasional sentiasa tergugat. Bagaimanapun media tidak banyak berubah, gagal berperanan sebagai pengimbang (check and balance) sebaliknya terus mendodoi kerajaan Pusat sekarang selain memperkecil-kecil dan mencari kesalahan kerajaan negeri Pakatan Rakyat.

Apa dimaksudkan dengan tanggungjawab sosial ini termasuklah memenuhi keperluan mendidik rakyat terutama generasi muda. Dunia media massa Malaysia hari ini terlalu mementingkan laba sehingga mengabaikan tanggungjawabnya sebagai pembina masa depan generasi muda. Daripada media elektronik sehingga media cetak, semuanya berlumba-lumba mendapatkan pelanggan sebanyak mungkin seterusnya mengaut keuntungan berlipat ganda, tanpa memikirkan kesannya kepada masyarakat, khasnya generasi muda. Tetapi generasi muda hari ini adalah golongan pemikir, menyebabkan media tradisional seperti akhbar arus perdana, merosot jumlah edaran dan pembacanya dengan begitu teruk sekali.

Dalam banyak hal, media tidak selari dalam pengisiannya. Ambil contoh terbaru bagaimana akhbar-akhbar berbahasa Malaysia begitu ghairah melaporkan tindakan pegawai-pegawai jabatan agama Islam negeri seperti Pahang yang menyerbu premis perjudian (empat nombor ekor) dan menangkap beberapa orang Islam yang disyaki membeli tiket nombor ekor.

Sungguh menghairankan, media yang begitu bersungguh-sungguh menyiarkan berita petugas agama menangkap orang Islam berjudi, pada masa yang sama menyiarkan keputusan nombor nombor ekor dan iklan SMS berkenaan nombor ekor sehingga dua atau lebih muka surat, terutama di ruang sukan.

Bagaimana ini, pada suatu sudut, akhbar-akhbar ini menyertai gerakan membanteras orang Islam daripada berjudi, pada masa sudut lain pula ia menggalakkan orang ramai terbabit dalam perjudian kerana ia turut menyiarkan (bermakna menggalakkan) keputusan nombor ekor.

Selain nombor ekor, sesetengah akhbar arus perdana begitu ghairah menyiarkan iklan minuman keras. Iklan-iklan ini kadang-kadang mengambil satu muka penuh, ada daripadanya berwarna-warni. Kadang-kadang dalam akhbar yang sama, disiarkan panduan agama yang mengkisahkan keburukan minuman keras dan ada kala ada penasihat kesihatan atau polis menasihatkan orang awam ‘Don’t Drive When You Drink’ (Jangan Memandu Jika Anda Minum).

Demikianlah orang awam menjadi keliru dan celaru. Ada nasihat supaya mereka tidak minum dan kemudian ada iklan pula menggalakkan mereka minum. Pening rakyat memikirkan situasi yang bercelaru yang dicetuskan oleh akhbar mendakwa arus perdana ini.

Berlainan cakap tidak serupa bikin diamalkan akhbar arus perdana ini, kita berbangga dengan akhbar Harian Sinar dan alternatif seperti Harakah, Suara Keadilan dan Siasah yang tidak menyiarkan keputusan empat nombor ekor ini. Demikian juga iklan arak yang dijauhkan sama sekali oleh akhbar-akhbar ini. Ini suatu perkembangan menarik, tetapi dapat diperbaiki jika akhbar seperti Harakah dapat menyemak iklan-iklan berkaitan kebahagiaan lelaki yang disiarkan secara keterlaluan.

Jika media kita kerap memapar dan mengesyorkan cara hidup yang sihat, mereka sewajarnya membuktikannya berdasarkan bahan-bahan yang mereka siarkan. Jika mereka menguar-uarkan judi itu boleh merosakkan individu, keluarga, masyarakat dan negara, maka sejajar dengan itu mereka perlu berhenti daripada menggalakkan aktiviti itu seperti menyiarkan keputusan empat nombor ekor.

Demikian juga dengan minuman keras, jika dikatakan ia tidak sihat dan menyumbang kepada gejala dalam masyarakat, mengapa pula disiarkan iklan dalam akhbar; bukankah itu tanda menggalakkan orang ramai menjadi kaki botol atau kaki judi?

Apa yang dipaparkan ini menunjukkan media kita perlu direformasikan, agar apa dicakap serupa atau sejajar dengan apa dibikin. Bagaimana mahu mereformasi media, jawapannya tidak lain daripada menggantikan kerajaan sekarang dengan kerajaan Pakatan Rakyat Rakyat yang penyokongnya sudah kerap menggegarkan negara dengan REFORMASI!

No comments: