Thursday, July 2, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 24: Gemuk Bukan Tanda Sihat, Bahagia

Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, sayangkan anak tangan-tangankan - demikian satu peribahasa lama yang mempengaruhi ramai bapa.

Sama ada peribahasa ini masih sesuai dengan perkembangan semasa tidak dapat dipastikan tetapi yang jelas semakin ramai lelaki meninggalkan isteri manakala semakin ramai anak didera ibu bapa.

Saya tertarik untuk membicarakan nasib anak-anak selepas melihat seorang kanak-kanak dibiarkan membesar dalam persekitaran yang tidak sesuai dengan perkembangan jiwanya.

Dalam perjalanan ke tempat kerja, kadang-kadang saya terserempak dengan kanak-kanak itu di kaki lima kedai. Saya agak usianya dalam lingkungan lima tahun.

Disebabkan ibunya sibuk menguruskan kedai, budak itu dan adik-adiknya dibiarkan merayau-rayau di kaki lima kedai. Saya amati tubuhnya besar, tidak sepadan usianya.

Sekalipun bertubuh besar, anggota badannya lembik dan menggelebeh manakala perutnya boyot. Bentuk fizikal kanak-kanak itu mungkin disebabkan amalan pemakanannya.

Disebabkan berada hampir sepanjang hari di kedai, makanan ringan tidak lepas daripada mulutnya. Bungkusan demi bungkusan makanan ringan menjadi teman akrabnya dari pagi hingga malam.

Menurut pakar, pengambilan makanan ringan dan segera secara berlebihan serta makanan tidak seimbang dilihat sebagai penyumbang utama masalah kegemukan yang menimpa sebahagian besar mayarakat dunia kini.

Di Singapura tidak lama dulu, hangat dengan berita kebimbangan pemimpinnya kerana semakin ramai golongan muda gemuk disebabkan pergantungan kepada makanan ringan dan segera, selain bersifat malas (tidak gemar bersenam) sebaliknya menghabiskan sebahagian besar masa di depan televisyen.

Pemimpin Singapura berpendapat peningkatan jumlah penduduk muda yang gemuk dan malas akan menjejaskan masa depan negara itu.

Masalah kegemukan bukan masalah sesebuah negara tetapi sejagat.

Menurut laporan, seorang daripada 10 penduduk India mengalami masalah kegemukan. Ini bermakna sehingga 86 juta penduduk negara ini mungkin mengalami masalah kegemukan.

Perkembangan di India ini agak menghairankan kerana kegemukan biasanya dikaitkan dengan negara mewah.

Di Amerika Syarikat dianggarkan 30 peratus rakyatnya nengalami masalah kegemukan manakala di Jerman, kadarnya adalah 26 peratus.

Berhubung masalah kegemukan ini, saya tertarik dengan satu laporan agensi berita asing baru-baru ini mengenai seorang ibu, Marlene Corrigan, 47, didakwa melakukan jenayah mendera anaknya, Christina Corrigan, 13, dengan membiarkan si anak terlalu gemuk sehingga menyebabkan kematiannya.

Kejadian luar biasa ini berlaku di El Cerrito, San Francisco, Amerika Syarikat. Marlene dilaporkan anaknya mempunyai berat badan sehingga 310 kilogram dan tinggal dalam suasana kotor sebelum dia mati kerana jantungnya gagal berfungsi.

Ketika polis memeriksa tempat Christina mati, mereka mendapati ia dipenuhi bekas kosong makanan ringan dan segera. Mayat Christina ditemui dalam keadaan berkudis dan berlumuran air kencing dan tahi di sebuah bilik yang memualkan.

Seorang ahli patologi merumuskan budak itu mati disebabkan saluran jantungnya tersumbat kerana tubuhnya terlalu gemuk. Katanya, budak itu dibiarkan mempunyai berat badan berlebihan dalam jangka masa singkat.

Pendakwa raya menyaman Marlene bukan saja disebabkan si anak dibiarkan tinggal dalam keadaan yang begitu kotor tetapi juga membenarkan dia menjadi terlalu gemuk.

Mayat Christina ditemui di atas permaidani yang terlalu kotor. Ketinggian budak itu 1.6 meter manakala satu pahanya mempunyai ukuran lilit 1.35 meter.

Polis diberitahu budak itu menghabiskan kebanyakan masanya di depan televisyen di ruang tamu. Ibunya tidak melakukan sebarang usaha untuk membendung kegemukan anaknya yang semakin menjadi-jadi.

Budak itu kali terakhir menemui pakar pemakanan ketika berusia tujuh tahun manakala dengan doktor pada Jun 1995.

Kematian Christina mendedahkan satu perkembangan menakutkan di Anerika - sebahagian ibu bapa tidak mempedulikan anak-anak mereka. Si anak diberi makanan ringan dan segera yang mudah diperolehi tetapi tidak berzat.

Ibu bapa tidak mempunyai banyak masa untuk melayan kerenah anak-anak. Si ibu tidak lagi berminat menyediakan makanan berzat dan seimbang kepada anak-anak.

Mereka juga tidak gemar berada di dapur, memasak makanan yang sesuai untuk anak-anak. Makanan ringan dan segera menjadi jawapan kepada masalah kepada ibu bapa yang semakin sibuk hari ini.

Amalan mengambil makanan ringan dan segera juga semakin diterima oleh masyarakat Malaysia. Tetapi disebabkan wujud dakwaan bahawa ia boleh memudaratkan kesihatan, adalah bijak untuk orang ramai berwaspada. Ini kerana sudah pasti kita tidak mahu kes menimpa Christina berlaku di sini.

No comments: