Tuesday, July 14, 2009

Jangan terpedaya permainan media perdana

Pada Muktamar PAS beberapa tahun lalu, penulis mengikuti sidang akhbar Ketua Muslimat PAS yang baru dipilih, Kalthom Othman. Seorang wartawan arus perdana menyoal isu liwat isteri yang heboh ketika itu. Penulis yang duduk di depan, mendengar Kalthom berkata dalam hukum hudud tiada dinyatakan perkara itu.

Keesokan harinya akhbar berkaitan melaporkan pemimpin PAS membenarkan liwat isteri sendiri. Laporan yang dibuat secara besar-besaran itu disertakan ulasan pemimpin Umno khususnya ketua-ketua Wanita termasuk Azalina Othman yang mengutuk PAS, kononnya membenarkan liwat isteri. Hakikatnya, mana ada PAS halalkan liwat isteri, PAS kata itu bukan hukum hudud, kes melibatkan keluarga ada kes takzir.

Perkara itu berbangkit daripada kritikan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kelatan pada masa itu, Zaid Ibrahim berhubung dengan Perkara 16 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 yang berkaitan dengan hukuman bagi kes liwat. Perkara 16 Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 itu menjelaskan: “Liwat ialah sesuatu yang merupakan persetubuhan di antara lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain isterinya yang dilakukan diluar tabii atau melalui dubur.”

Maka terpaksalah Muslimat PAS menerangkan, antara lain: “Adapun perkataan ‘selain isterinya’ itu tidak pula bermakna bahawa Kerajaan PAS membenarkan seorang suami meliwat isterinya. Tetapi ia lebih menjelaskan bahawa hukuman hudud tidak boleh digunakan ke atas si suami yang mempunyai ikatan perkahwinan yang sah dengan isterinya dalam kes tersebut atau dengan perkataan lain peruntukan hukuman ke atas suami yang meliwat isteri bukanlah hudud tetapi dalam peruntukan takzir.

Penulis yang mendengar betul-betul apa yang dikatakan oleh Kalthom itu, benar-benar terperanjat dengan permainan media massa perdana. Mereka bukan saja sudah melampau, tetapi terlalu jahat agenda mereka. Mereka bukan mahu melaporkan apa diperkatakan Kalthom (atau pemimpin PAS, dan dalam konteks hari ini Pakatan Rakyat) tetapi menyiarkan secara besar-besaran ulasan pemimpin BN atau Umno mengenai perkara.

Kini bukan saja ahli parti dalam Pakatan Rakyat dan penyokongnya tidak mempercayai apa dilaporkan media arus perdana, kepimpinan Umno-BN sendiri pun sudah hilang kepercayaan mereka. Sebagai contoh Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin menegur akhbar berkenaan manakala Presiden MIC, Samy Vellu mengugut akan bertindak ke atas pihak berkaitan.

Berdasarkan perkembangan ini adalah diharapkan pemimpin, ahli dan penyokong parti dalam Pakatan Rakyat terutama dalam konvensyen atau muktamar mereka dapat berhati-hati dalam permainan busuk dan licik media perdana ini. Usahlah melihat atau mahu menjadikan media ini tempat untuk mendapat publisiti (atau mencurah perasaan) lebih-lebih lagi menyelar atau bertelagah pendapat sesama sendiri; media perdana berkemungkinan besar akan membuat ‘spinning’ yang mengeruhkan parti dan Pakatan Rakyat.

Permainan kotor media arus perdana atau lebih tepat lagi pengampu Umno-BN amat jelas pada pilihanraya kecil Penanti pada 31 Mei lalu. Pada hari penamaan calon, media ini hanya melaporkan peristiwa itu bagaikan ‘berita penyendal’ saja, seolah-olah tidak berlaku pilihanraya. Apa yang berlaku sebenarnya, adakah pilihanraya itu tidak tercatat sebagai peristiwa penting bagi Malaysia dan rakyatnya? Keputusan pilihanraya pun tidak dipedulikan sama, apakah pengamal media Malaysia tidak tahu lagi apa itu nilai berita (news value)?

Adakah sesuatu hanya menjadi ‘event’ (acara penting) atau ada ‘news value’ jika membabitkan Umno-Barisan Nasional? Kalau begitulah penilaiannya, buat apa media ini begitu sibuk dalam melaporkan demonstrasi rakyat di Thailand, kebangkitan rakyat di Indonesia, penentangan rakyat termasuk sami Buddha di Burma (Myanmar) kerana semua ‘event’ ini tidak langsung membabitkan Umno-Barisan Nasional?

Sikap media tempatan yang menepati peribahasa ‘bangkai nyamuk di seberang lautan nampak, bangkai gajah di depan mata tidak nampak ini’ jelas daripada laporan mereka mengenai Perhimpunan 100,000 Rakyat Membantah PPSMI pada 7 Mac lalu dan juga Perhimpunan Bersih pada akhir tahun 2008. Mereka memperkecil-kecilkan perhimpunan ini, mereka mengangkat aspek negatif yang diulang-ulang seperti tunjuk perasaan ini menakutkan pekadai dan perhimpunan ini menjejaskan industri pelancongan.

Namun kata bijak pandai ‘masakan bangkai gajah dapat ditutup dengan nyiru’ menyebabkan media massa arus perdana menempah kematiannya sama seperti parti politik Umno dukungannya serta parti komponen BN yang lain.

Jika pemimpin Umno-BN sendiri tidak menyakini laporan akhbar yang selama ini suara hati mereka, apakah rakyat yang semakin celik sekarang ini masih mahu terpedaya? Demikian juga apakah pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat mahu terus mencari publisiti melalui mereka yang hampir pasti membuat laporan berbentuk ‘spinning’ yang dikhuatiri akan menjejaskan hubungan akrab Pakatan yang sedang bercambah itu?

1 comment:

mr edz said...

nasib baik dah tahu awal tuan. kesian la kat orang kampung yang tak tau apa apa.