Thursday, September 10, 2009

Isu PPSMI: Usah harap Umno-BN minta maaf

Akhirnya pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dikebambalikan ke dalam bahasa Melayu di sekolah kebangsan dan bahasa ibunda di sekolah kebangsaan. Meskipun tempohnya agak lama lagi (2012); pengembalian status itu membuktikan pemerintah Umno-BN gagal sekali lagi dalam projek-projek raksasanya yang menelan kos berbilion-bilion ringgit.

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) anjuran kerajaan BN yang diterajui pemimpin Umno gagal sekalipun mereka tidak mengakuinya. Tetapi seperti biasa selepas melakukan kesilapan yang merugikan rakyat secara besar-besaran, tidak terkutik pun pemimpin mereka untuk meminta maaf kepada rakyat, mereka buat ‘donno’ saja, seolah-olah tiada langsung kesalahan kepada rakyat.

Demikian juga projek-projek hebat lain sebelum ini seperti Islam Hadhari, Jambatan Bengkok dan koridor sana koridor sini, mereka telah gagal tetapi seperti biasa tiada permintaan maaf dibuat kepada rakyat.

Islam Hadhari yang dipandang hebat sikit masa dulu; dicanang ke sana sini, tetapi apa sudah jadi; tiada siapa bercakap mengenainya lagi. Apabila berakhirnya kuasa pelopor Islam Hadhari ini, ia pun tenggelam ditelan zaman, tetapi tiada pihak yang bertanya berapa banyak masa, tenaga selain wang ringgit telah dihamburkan kepada projek yang kini senyap sepi saja.

Kini Satu (1) Malaysia pula dicanangkan; banyak masa dan tenaga serta wang akan dilaburkan, tetapi bagaimana pencapaiannya nanti tiada siapa yang tahu. Mungkinkah nasibnya akan sama seperti Islam Hadhari, apabila pelopornya tiada lagi berkuasa maka sirnalah gagasan muluk mereka.

Dalam isu PPSMI, kegopohan pemimpin Umno-BN dalam melaksankannya telah menyebabkan pelbagai pihak menanggung derita; masa depan pelajar (generasi muda) diperjudikan; ada yang gagal disebabkan kekangan bahasa, guru-guru merana manakala pejuang bahasa sakit jiwa; tetapi apakah pemimpin Umno-BN berlapang dada untuk meminta maaf kepada rakyat?

Jawapannya tidak sama sekali, mereka tidak akan berbuat begitu. Bukanlah taraf dan kedudukan pemimpin BN terutama Umno untuk meminta maaf, hatta untuk mengaku kesilapan pun mereka enggan melalukannya; mereka hanya berkata PPSMI tidak mencapai matlamat, bukannya gagal.

Sebagai pihak yang mengasari rakyat dengan penggunaan FRU ketika bantahan 100,000 rakyat terhadap PPSMI pada 7 Mac lalu, pemimpin Umno-BN tidak tersentuh langsung akan rakyat diasapi dengan gas pemedih mata dan dikejar bagaikan anjing di negara sendiri. Rakyat inilah pejuang, tetapi apakah pemimpin Umno yang bersidang dalam bilik eksklusif ada hati untuk meminta maaf. Oh, rasanya tidak sama sekali.

Itulah dia wajah Umno-BN yang sebenarnya. Selepas memerintah secara tunggal sejak negara merdeka lebih 50 tahun lalu, mereka terus mendabik dada sebagai pihak paling betul hakikatnya dalam dunia yang cepat berubah sekarang ini, sikap ego ini akan menyegerakan penalkinan Umno-BN.

Kini apabila tersepit, apabila tidak lagi disokong rakyat, mereka ubah pendirian, memansuhkan PPSMI yang dulunya mereka paksakan ke atas rakyat bagaikan diktator, tiada perundingan, tidak bertanya khabar apakah mampu anak-anak desa mengikutinya.

Kini mereka menyedapkan cerita, pemansuhan ini tidak ada kaitan langsung kemerosotan sokongan rakyat kepada mereka. Ini dilakukan semata-mata bagi menjamin masa depan anak bangsa. Waduh senangnya mereka berkata begitu; jika memikirkan nasib anak bangsa kenapa tidak melakukannya sebelum pelaksanaannya pada tahun 2003 dulu? Kini selepas anak bangsa hanyut masuk longkang barulah dikatakan langkah ini demi untuk masa depan mereka.

Jika sekarang ini baru difikir untuk anak bangsa, yang dibuat dulu itu untuk apa? Demikianlah wajah sebenar pemimpin Umno-BN, tidak akan sekali-kali mengaku salah apatah lagi meminta maaf kepada rakyat.

Budak-budak tingkatan satu sekarang ini adalah perintis kepada projek pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Ketika mahu dimulakan dulu, pemimpin politik bukan main heboh lagi bahawa teknologi terkini seperti komputer riba dan LCD akan digunakan. Jadi apa khabar anak-anak ini, apakah mereka sekarang ini sudah pandai Sains dan Matematik dan ‘speaking’?

Hasil pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris tentulah telah meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris murid-murid, dalam kes ini anak-anak luar bandar, seperti diberitahu pemimpin negara. Agak-agaknya budak-budak kampung pedalaman sekarang ini ramai agaknya sudah hebat berbahasa Inggeris?

Hakikatnya berdasarkan pendedahan seorang pemimpin kerajaan tidak lama dulu - 120,000 murid sekolah rendah tidak tahu membaca dan menulis! Mereka merangkumi pelajar atau 2.2 peratus daripada 3.1 juta pelajar yang didapati didapati tidak tahu membaca dan menulis.

Berdasarkan kajian yang sama dibuat oleh Kementerian Pelajaran tidak lama dulu, turut didapati seramai 42,000 atau 0.8 peratus daripada 2.2 juta pelajar sekolah menengah juga tidak tahu membaca dan menulis.

Apabila begitu ramai pelajar tidak tahu membaca dan menulis, tentulah mereka tidak tahu langsung bahasa Inggeris. Dan sudah tentu mereka tidak tahu Sains dan Matematik. Jadi apa sebenarnya sudah berlaku dalam dunia pendidikan kita? Tetapi apakah dengan kegagalan ini pemimpin Umno-BN sedia meminta maaf kepada rakyat. Jawapannya tidak, jauh panggang daripada api!

******************
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

1 comment:

mr edz said...

UMNO= united malayan national organitation.. nama pun dah inggeris.. macammana nak martabatkan bahasa melayu