Wednesday, September 16, 2009

Suatu petang di Royal Selangor Club

Penulis mula mengenali kehidupan di Kuala Lumpur pada 1985. Ketika itu penulis menjalani latihan praktikal kewartawanan di sebuah syarikat akhbar di ibu kota. Tempat tinggal penulis adalah bangunan lama yang menempatkan ibu pejabat GPMS di Jalan Mahameru.

Banyaklah tempat di Kuala Lumpur penulis jelajahi dan terokai. Antaranya Padang Kelab Selangor (kini Dataran Merdeka). Tetapi penulis tidak pernah berpeluang memasuki Royal Selangor Club (Kelab Diraja Selangor) yang terletak di belakang Dataran Merdeka.

Tetapi alangkah ajaibnya, bersyukur kepada Ilahi pada petang bersejarah Sabtu, 1 Ogos lalu, sempena demonstrasi anti-ISA, penulis berpeluang memasuki bangunan elitis itu.

Ketika trak FRU melepaskan tembakan gas pemedih mata berhampiran Dataran Merdeka, sejumlah orang mencari perlindungan di bangunan Royal Selangor Club. Penulis pun berlari ke sana kerana yakin polis tidak akan melepaskan tembakan ke arah bangunan yang menjadi persinggahan orang kaya dan ternama itu.

Sangkaan penulis salah kerana tempias tembakan turut dirasakan di pekarangan bangunan itu. Beberapa orang merempuh masuk bangunan. Penulis cuba masuk tetapi dihalang oleh seorang penjaga pintu yang dengan sombong berkata: “This club is for members only/Kelab ini untuk ahli saja.”

Terpaksalah penulis berpuas hati dengan menenangkan diri yang sesak nafas di berada rumah kelab. Tembakan dilepaskan bertalu-talu, penulis lihat ramai orang berlari memasuki kelab itu dari pintu lain.

Penulis pun berlari menyertai mereka; dan alangkah bertuahnya kerana pada petang itu; penulis berpeluang duduk dan merehatkan diri di salah sebuah kerusi empuk (rotan) di sebuah restoran mewah di situ.

Selepas menenangkan diri, aku pun memandang sekeliling, ke arah Dataran Merdeka, lambang kemerdekaan negara. Nun di seberang jalan kelihatan bangunan Sultan Abdul Samad. Kelihatan menara jamnya yang gagah. Di bahagian atas di tengah-tengan bangunan itu tertulis perkataan MERDEKA. Di kedua-dua sisinya ada tulisan besar, RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Aku tersenyum puas, memang betul rakyat didahulukan; sebab itulah aku sedang duduk berehat di kerusi empuk di Royal Selangor Club. Aku tidak pernah bermimpi bersantai-santai di sini, maklumlah kelab ini ada perkataan ‘Royal’. Dengar namanya pun aku sudah gerun; apatah lagi memasuki bangunan hebat ini kerana aku bukan keturunan raja, bukan orang kaya dan ternama.

Apabila ‘rakyat koman’ seperti aku duduk di kerusi empuk di Royal Selangor itu, aku pun bermimpi. Aku adalah Tuan Brown, salah seorang wakil kerajaan British yang diamanahkan Queen untuk mentadbir Tanah Melayu (ahh, forget this dammed Tanah Melayu, let’s call it Malaya). Ahh, selepas Jepun buat pasal di Malaya, malah di serata dunia, orang Melayu sudah pandai berdemonstasi, untuk merdeka konon.

Ahh, apa-apa bising-bising itu, aku menjerit memanggil Mat Ampu. Dia datang, merapatkan kedua-dua belah tangan, seolah-olah menyembah aku. Aku bangga lantas berkata, “Apa bising-bising tu Mat? Apa dia orang mahu?”

“Depa berdemo tuan, depa mahu tunjuk kepada British bahawa rakyat bersatu, mereka mahu merdeka,” kata Mat Ampu.

Tanpa Mat Ampu memberitahu, aku sudah tahu. Mereka yang bising-bising itu adalah rakyat yang terdiri daripada orang kampung, orang miskin, orang tertindas, buruh estet dan lombong.

Aku tahu mereka susah, tetapi apa aku peduli apa? Bukankah aku wakil Queen, penguasa di sini bagi mengekalkan jika boleh sampai bila-bila akan kepentingan Queen. Aku tahu aku zalim, tetapi takkan aku nak beritahu satu dunia bahawa aku zalim.

Aku pun meminta Mat Ampu memanggil Mat Mati-Mati menghadap. Lambat betul Mat-Mat Melayu ini bertindak sehingga aku nak minum wiski kegemaranku pun terbantut. Mat Mati-Mati yang sudah aku naikkan ke pangkat ketua polis, terburu-baru datang lalu bertanya: “Ada apa tuan?”

Apalah bodohnya Mat Mati-Mati ini. Dia pulak tanya aku, sepatutnya dia persembahkan kepada aku apa yang terjadi. Aku pun berkata: “apa itu demo-demo itu? Susah sangatkah mahu suraikan?”

Mat Mati-Mati menjawab: “Apa tuan mahu saya buat?” Ai! Dia tanya aku apa mahu buat? Bukankah dia cif keselamatan, jadi dia patut lebih tahu daripada aku.

“Semburlah depa itu dengan gas pemedih mata. Air kimia pun boleh pakai. Opps, tapi jangan guna C4 itu bahaya. Akan jejas reputasi aku nanti,” perintahku kepada Mat Mati-Mati.

“Kalau depa melawan?” tanya lagi Mat Mati-Mati. Apa punya Matlah dia ini. Tanya soalan sebegitu sedangkan paku dan pangkatnya bersusun di lengan dan dada baju.

“Tangkap sajalah,” kataku melaung kepada Mat tolol itu. “ISA-kan saja mereka. “ISA-kan mereka, ISA-kan mereka…” aku berdendang.

“Hoi, aku IZRAIL-lah, bukan ISA, tiba-tiba terdengar suatu suara bagai halintar. Siapa? “IZRAIL, pencabut nyawa, aku mahu cabut nyawa engkau Tuan Brown yang zalim, penindas rakyat!”

Tuan Brown menjerit ketakutan. Dia adalah aku. Tersedarlah aku hanya berangan atau bermimpi di kerusi empuk Royal Selangor Club. Aku memandang sekeliling. Ada tetamu sedang meneguk air kuning, ada yang meratah paha ayam; tetapi kelab itu juga dipenuhi orang kebanyakan seperti aku, pendemo yang melarikan diri bagaikan anjing, menumpang teduh di kelab untuk orang kaya itu.

Aku perhatikan muka-muka pendemo itu. Ehh, ada dua orang budak, agak-agak aku umur mereka tidak sampai tujuh tahun. Mata dan muka mereka merah, hidung berair; sesekali mereka mengesat hidung. Takkan mereka ini pendemo, nak mansuhkan ISA.

Aku memandang sesekeling. Ada ramai budak-budak lain. Ada wanita, ada orang tua. Mereka semua telah diberi hadiah istimewa oleh pemimpin mereka sendiri. Hadiah itu terlalu istimewa dan aku percaya mereka tidak akan lupa sepanjang hayat masing-masing.

Hadiah itu bertepatanlah dengan slogan besar yang aku lihat di puncak bangunan Sultan Abdul Samad – RAKYAT DIDAHULUKAN. Mereka didahulukan untuk merasai sendiri hadiah paling istimewa pada petang Sabtu, 1 Ogos iaitu pada bulan kemerdekaan negara!

IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

No comments: