Tuesday, September 15, 2009

Sesiapa menyemai lalang, lalanglah akan dituainya

Laporan berita dan pandangan ini dipetik daripada dua harian berbahasa Malaysia. Perhatikan bagaimana rakyat dikhianati dan dimangsakan (dizalimi) sekalipun pihak yang berada di puncak kuasa mengakui kesilapan mereka atau kuncu mereka. Rakyat insaf dan sedar mereka dikhianati tetapi pemimpin tidak sedar, lantas mereka meneruskan kezaliman.

1. PERTH: Kira-kira tiga juta pelajar sudah ‘terkorban’ dan gagal memperolehi sijil, sekali gus tercicir daripada sistem persekolahan kerana kegagalan menguasai bahasa Inggeris sejak dasar PPSMI dilaksanakan pada 2003, kata Muhyiddin Yassin. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran berkata, jika dasar itu tidak dimansuhkan, jumlah keciciran itu semakin membesar dan boleh mencecah sehingga enam juta untuk tempoh enam tahun akan datang. – Berita Minggu, 9 Ogos 2009

2. Sesat ini ada erti yang luas. Kalau memerintah berdasarkan sekular pun merupakan salah satu cabangnya, dalam Umno, memerintah bukan berdasarkan al-Quran, tolak hukum hudud, hiburan melampau, rasuah, tidak adil, seleweng wang dan luluskan secara terbuka penjualan arak merupakan salah satu kesesatannya kerana bertentangan dengan al-Quran. Keamanan hari ini memang secara asalnya diusahakan pejuang-pejuang dulu tetapi sebenarnya dikurniakan Allah SWT. Saya takut keamanan yang kita kecapi ini akan musnah disebabkan bala Allah atas kepimpinan kebangsaan. – interaktif@ Sinar, Rabu 15 Julai 2009.

Sudah diakui tiga juta pelajar sudah ‘terkorban’ tetapi mengapa pemansuhkan PPSMI dilanjutkan sehingga 2012 dan baru-baru ini menteri terbabit berkata pendekatan ‘soft landing’ akan dilakukan; bermaksud PPSMI tidak akan tamat sehingga 2015 atau 2016.

Persoalannya mengapa sudah tahu ramai ‘terkorban’ tetapi masih mahu mengorbankan ramai lagi pelajar? Demikianlah betapa ramai rakyat perlu dikorbankan untuk menjayakan cita-cita pemimpin dan kuncu-kuncunya.

Demikianlah adat permainan dunia, yang kuat menindas yang lemah, yang lemah menindas yang lebih lemah dan yang lebih lemah menindas yang terlalu lemah. Adalah lumrah orang berkuasa menindas orang tidak berkuasa dan orang kaya menindas orang miskin.

Dalam rumahtangga, ada ibu bapa yang mendera si anak, sehingga ada kes menyebabkan kematian si anak. Anak yang tidak mengerti apa-apa, dicucuh dengan puntung rokok, disimbah air panas dan aneka penderaan lain. Ada pula suami mendera isteri dan yang lebih takjub, ada isteri mendera suami.

Di peringkat antarabangsa pula, negara kaya menindas negara miskin. Tidak menghairankan jika ada negara berkuasa 'membuli' negara lemah. Dan bukanlah sesuatu yang luar biasa jika negara berkuasa dan kaya berpadu tenaga untuk terus berkuasa.

Ketika ini negara kaya dunia berpadu tenaga dalam Kumpulan Lapan (G-8) manakala negara miskin gagal bersatu kerana kebanyakannya 'gemar mengampu' negara berkuasa dan kaya kerana berpendapat itulah satu-satu jalan kesinambungannya (survival).

Demikianlah manusia dan tamadunnya berpaksi kepada hukum rimba. Jika pemimpin dunia termasuk dari negara kita, mengutuk apa yang berlaku di Penjara Abu Gharib tidak lama dulu, sewajarlah mereka menoleh ke belakang, melihat apa pula yang telah mereka lakukan terhadap orang lemah yang berada dalam tangan (kekuasaan) mereka.

Jika pemimpin negara mencemuh kezaliman di Iraq, mereka mesti bersedia pula untuk mengutuk diri kerana melakukan kezaliman di negara sendiri. Pembantaian terhadap peserta perhimpunan membantah akta zalim ISA di ibu negara pada 1 Ogos lalu, menunjukkan betapa rakyat dizalimi sewenang-wenangnya. Jika kezaliman berlaku, takutlah bala (seperti selesema babi) yang akan dan sudah diturunkan Allah seperti dinyatakan oleh pembaca dalam SMS-nya itu.

Pendedahan mangsa tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) termasuk anak isteri mereka adalah bukti penderaan yang dilakukan ke atas insan-insan lemah. Demikian juga contoh klasik kes Anwar Ibrahim yang semakin cuba dilupakan akhir-akhir ini. Sebaliknya Anwar dituduh sebagai pengkhianat orang Melayu dan negara pula.

Tetapi sesuatu yang pasti mengenai kehidupan ini ialah ia ibarat roda. Ada kalanya satu bahagian roda itu berada di atas dan pada ketika yang lain pula, ia berada di bawah.

Seorang manusia itu tidak sentiasa akan kuat dan berkuasa. Yang muda akan tua, yang berkuasa akan lemah - semuanya menuju kemusnahan. Yang kuat dan berkuasa tadi akan menerima pembalasan masing-masing. Orang yang mendera anaknya ketika si anak masih kecil, akan didera pula pada masa tuanya. Mungkin yang mendera itu si anaknya sendiri.

Pemimpin yang melakukan kezaliman lambat-laun akan menerima pembalasannya. Ramai pemimpin ternama dan berkuasa dunia mati dalam keadaan penuh penghinaan. Pada zaman purba, nama-nama seperti Firaun, Hamman dan Qarun dicatatkan dalam al-Quran.

Pada zaman moden ini, ramai pemimpin gah, mengakhiri kehidupan penuh penghinaan. Antaranya diktator Ferdinand Marcos, Idi Amin dan Shah Reza Pahlavi.

Tetapi insan dizalimi mati penuh penghormatan. Nama mereka terus subur, seolah-olah masih hidup di kalangan insan. Antara yang mencatat sejarah sedemikian ialah Syed Qutb, Hassan al-Banna, Hamka dan Maududdi.

Ada peribahasa berbunyi, apa yang ditanam itulah yang akan dituai. Jika kezaliman yang ditanam, kezalimanlah yang akan diterimanya, jika kasih sayang ditanam, kasih sayanglah yang akan dituai. Semua orang akan mati, pemimpin atau rakyat, jadi takutlah pembalasan di sana nanti!

No comments: