Saturday, September 19, 2009

Yuran sekolah, PIBG puluhan ringgit, bukannya ‘free’

Sebagai bapa beberapa anak yang berada di bangku sekolah, saya menyedari sesi persekolahan tahun ini mencatat sesuatu yang unik kerana yuran persekolahan dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) tidak perlu dibayar sebaik-baik sekolah dibuka tetapi ditangguhkan ke pertengahan tahun.

Idea unik ini dikemukakan Dato’ Seri Hishamuddin Hussein, yang kini bukan lagi Menteri Pelajaran. Jadi janganlah diletakkan sebarang rungutan padanya.

Namun untuk rekod, bolehlah dikatakan ‘idea bagus’ yang memperlihatkan Kementerian Pelajaran begitu bermurah hati pada ketika menjelang pemilihan Umno, berjaya melonjakkan Hishammuddin setapak lagi dalam karier politiknya apabila terpilih Naib Presiden Umno, dan kini Menteri Dalam Negeri bagi mengukuhkan kedudukan sepupunya Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden Umno dan juga Perdana Menteri.

Penangguhan yuran sudah membawa hasil lumayan kepada Hishammuddin, tetapi apa diperolehi ibu bapa? Mereka diserang satu lagi kejutan apabila terpaksa mengeluarkan puluhan ringgit malah bagi anak di sekolah berasrama penuh, ratusan ringgit bagi membayar pelbagai yuran termasuk PIBG.

Bagi kebanyakan sekolah, mesyuarat agung PIBG baru selesai dan daripada pertemuan itu diluluskan yuran yang perlu dibereskan murid. Aneka bayaran muncul; ia termasuklah yuran kertas peperiksaan, yuran motivasi, yuran tahunan PIBG, dan bagi sekolah berasrama penuh ada yuran makanan, yuran asrama, yuran dobi dan yuran tuisyen berjumlah ratusan ringgit dan boleh mencecah RM1,000 bagi tempoh setahun!

Kos persekolahan bukan murah; tidak benarlah dakwaan sesetengah pihak bahawa pendidikan di Malaysia percuma. Penulis tidak mengada-adakan cerita kerana sejumlah akhbar mencanangkan perkara ini tidak lama dulu (lebih tepat lagi sehari selepas pembentangan Belanjawan 2008 (penulis kurang selesa menggunakan Bajet) oleh Perdana Menteri ketika itu, Dato’ Seri (kini Tun) Abdullah Ahmad Badawi.

Sebuah akhbar harian nasional melaporkan berita ini dengan tajuk besar muka depan ‘Bajet 2008: Yuran Sekolah Percuma’.

“KUALA LUMPUR: Bermula tahun depan, pendidikan di peringkat rendah dan menengah di negara ini adalah percuma.

Bajet 2008 yang dibentangkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Dewan Rakyat semalam, memansuhkan yuran tahunan sekolah rendah dan menengah serta memperluaskan Skim Pinjaman Buku Teks kepada semua pelajar tanpa mengira pendapatan isi rumah dan bilangan anak yang layak.

Sejajar dengan salah satu strategi utama bajet bertemakan ‘Bersama Membina Negara dan Menikmati Kemakmuran’ itu – memperkasa pembangunan modal insan – Perdana Menteri turut mengumumkan kenaikan biasiswa pelajar institusi pengajian tinggi tempatan antara 23 peratus hingga 84 peratus, manakala sehingga 97 peratus bagi yang melanjutkan pengajian di universiti Amerika Syarikat, United Kingdom dan Kanada.”

Ibu bapa mana tidak suka apabila Perdana Menteri seperti dilaporkan akhbar ini mengumumkan pendidikan percuma. Pengumuman Perdana Menteri itu diperkukuhkan lagi oleh Menteri Pelajaran (Hishammuddin Husseinlah, siapa lagi) yang menyambut baik keputusan itu. Demikian juga oleh pemimpin-pemimpin Umno-BN lain, menyebabkan rakyat terpekik keseronokan.

Tetapi apakah sebenarnya ‘pendidikan percuma’ itu? Ia adalah pemansuhan yuran tahunan sekolah bernilai RM4.50 bagi peringkat rendah dan RM9 bagi sekolah menengah. Demikianlah, berapa ramai ibu bapa terkedu dengan ‘sandiwara’ hebat ini; mahu tidak mahu terpaksalah mereka menyeluk poket masing-masing membayar ratusan ringgit bagi seorang anak (yuran perlu dibayar pada sekolah biasa dan sekolah agama) apabila sesi persekolahan bermula pada Januari 2008.

‘Pendidikan percuma’ adalah sandiwara 2007/2008; pada awal tahun ini 2009, satu lagi ‘sandiwara’ dipentaskan. Ibu bapa tidak perlu mengeluarkan banyak wang; ada sekolah menerima RM1.50 saja, kebanyakannya tidak sampai RM50; waduh begitu baiknya pihak berkenaan. Maka banyaklah pihak memuji-muji, Kementerian Pelajaran prihatinlah, kerajaan mesra rakyatlah.

Maka berkatalah Menteri Pelajaran, bayaran selanjutnya akan ditentukan pada mesyuarat agung PIBG sekolah masing-masing yang biasanya diadakan pada pertengahan tahun. Ada sekolah tidak sabar, duit dalam kantung mereka sudah habis, sebaik saja selesai pemilihan Umno tempoh hari mereka pun memanggil mesyuarat PIBG. Hasilnya yuran ditetapkan sebanyak puluhan ringgit membawa kepada ratusan ringgit bergantung kepada sekolah.

Secara kebetulan ketika ibu bapa pening-pening lalat untuk mengeluarkan ratusan ringgit sebagai yuran persekolahan pertengahan tahun ini; ada anak-anak remaja mereka terpilih melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi (IPT). Mereka gabra sungguh kerana kos ke IPTA bukan murah, seorang anak mungkin memerlukan RM1,000-RM2,000; kalau ada dua anak (satu lulusan SPM, satu lulusan STPM), bagaimana mereka mahu ‘cekau’ ribuan ringgit itu?

Jika anak-anak mendapat tempat di IPT berdekatan, kuranglah sikit kos seperti pengangkutan; tetapi jika mendapat tawaran ke ‘hujung dunia’ bagaimana? Ada yang tinggal di ibu kota mendapat tawaran di Perlis, ada pula dari Sabah dan Sarawak perlu ke Semenanjung dan ada sebaliknya; tidakkah kos pengangkutan saja membabitkan perbelanjaan ratusan malah ribuan ringgit?

Demikianlah betapa ‘sedap’nya bagi sesetengah pihak menyatakan pendidikan percuma, hakikatnya mereka yang ramai anak tahu keperitan yang terpaksa ditanggung. Namun banyak ibu bapa rela berkorban, mereka bergolok gadai, menjual tanah sekangkang kera atau berhutang sana sini bagi melihat anak-anak berjaya dalam pelajaran.

Oleh itu, tidakkah terasa ‘bagi mereka di atas sana’, memperuntukkan sebahagian kecil kekayaaan negara bagi menyediakan pendidikan yang benar-benar percuma, jauh daripada permainan politik busuk dan hanyir serta berkepentingan sendiri?

2 comments:

cash loan said...

Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans atlow interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats app +919205646839
helpfiance@gmail.com

Please, do provide us with the Following information if interested.

1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………

Thanks and Best Regards.
helpfiance@gmail.com
Whats app +919205646839

cash loan said...

Adakah anda memerlukan Pinjaman?
Adakah anda sedang mencari Kewangan?
Adakah anda sedang mencari Pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
Saya fikir awak telah datang ke tempat yang betul.
Kami menawarkan kadar faedah pinjaman yang rendah.
Orang yang berminat sila hubungi kami
Untuk makluman serta-merta untuk permohonan anda, sila
balas e-mel ini di bawah sahaja.
Whats aplikasi +919205646839
helpfiance@gmail.com

Sila berikan kami maklumat berikut jika berminat.

1) Nama Penuh: .........
2) Jantina: .........
3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Mudah Alih: .........
8) Pendapatan Bulanan: .....................
9) Pekerjaan: ...........................
) Situs manakah yang anda di sini tentang kami .....................

Terima kasih dan salam mesra.
helpfiance@gmail.com
Whats aplikasi +919205646839