Monday, September 21, 2009

Kenapa media Indonesia marah-marah dengan Malaysia?

Pada Februari 2005, selepas lebih seminggu membuat liputan keadaan mangsa tsunami di Meulaboh dan Banda Aceh, saya ke rakan-rakan kembali ke Medan; bersiap untuk pulang ke tanah air. Ketika menunggu penerbangan, kami berkunjung ke beberapa pusat membeli-belah. Sungguh terasa hebat kerana kebanyakan jurujual berpendapat kami kaya raya belaka, ringkasnya orang Malaysia hidup penuh kemewahan.

Seorang jurujual bersungguh-sungguh meminta saya membeli alat senaman peribadi; katanya, harga barangan sebanyak dua juta rupiah itu tidak ada apa-apa bagi orang Malaysia yang kaya seperti saya. Memanglah dua juta rupiah itu hanya kira-kira RM600; tetapi saya bukan orang kaya yang boleh membuat pembelian sesuka hati.

Demikianlah saya membuat andaian, orang Indonesia menganggap orang Malaysia kaya; sama seperti orang Malaysia mengandaikan orang Brunei kaya raya belaka. Orang Malaysia juga mengadaikan orang Kuwait dan Arab Saudi hidup dalam timbunan wang.

Hakikatnya tidak begitu. Di mana saja ada orang kaya dan orang miskin. Ketika menunaikan haji pada 2005 dulu, di Makkah saya perhatikan ramai orang Indonesia menginap di hotel lima bintang seperti Hilton, beraya sakan membeli gelang dan rantai emas dan makan-makan di restoran mewah termasuk KFC.

Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman penulis, tanggapan orang Malaysia kaya dan berstatus tinggilah yang penyebab orang Indonesia, khususnya koran (akhbar) di negara itu cemburu, sekali gus cepat melenting jika tercetus isu membabitkan kedua-dua negara.

Saya masih ingat bagaimana pada tahun-tahun 70-an dan 80-an (semasa saya remaja), dalam kebanyakan bidang orang Malaysia berkiblatkan Indonesia tetapi kini tidak lagi.

Ada perkara berkaitan Indonesia membabitkan diri penulis. Misalnya ketika itu penulis asyik dengan filem-filem Indonesia yang hangat di pasaran dengan aktor dan artisnya seperti Roy Marten, Lenny Marlina, Christine Hakim dan Yenny Rachman. Penyanyi seperti Emilia Contessa dan Brorey Marantika juga mendapat tempat.

Penulis-penulis Indonesia juga disanjungi. Penulis agama seperti Hamka disegani manakala karya Pramodeya Ananta Toer, Keluarga Gerilya dijadikan buku teks Kesusasteraan Melayu Tingkatan Enam.

Sirnanya kekaguman rakyat Malaysia kepada Indonesia dapat difahami berdasarkan apa yang diungkapkan oleh editorial sebuah akhbar Indonesia tidak lama dulu: “Malaysia semakin memperlihatkan keangkuhannya. Negara yang pernah ‘berguru’ kepada Indonesia itu, sekarang menginjak-injak kedaulatan bangsa ini.” (Akhbar ini merujuk kepada isu Ambalat, kepulauan di luar Sabah-Kalimantan yang menjadi perselisihan Malaysia-Indonesia).

Betulkah dulunya Malaysia murid, Indonesia guru seperti diungkapkan akhbar itu? Ataupun dalam bahasa yang lembut, dalam hubungan ‘abang-adik’ Indonesia-Malaysia; dulunya Malaysia adalah adik manakala Indonesia abang; tetapi apakah perubahan status sekarang ini menyebabkan media Indonesia cepat terasa dan melenting apabila timbul isu berkaitan kedua-dua negara?

Hakikatnya orang dan pemerintah Indonesia sudah acap kali berkecil hati dengan banyak perkembangan membabitkan rakyat mereka di Malaysia. Daripada isu pembantu rumah didera kepada pekerja yang tidak dibayar gaji, pendatang haram yang dihalau balik dan terkini kes model Manohara Odelia Pinot yang mendakwa didera suaminya seorang putera raja Kelantan, semuanya memperlihatkan seolah-olah orang Malaysia berlaku zalim kepada mereka.

Oleh itu apabila tercetusnya isu membabitkan kedua-dua negara, media massa Indonesia cepat melenting, menaikkan semangat rakyat sedangkan isu yang sengaja dijadikan panas di Indonesia itu ditangani dengan tenang di Malaysia.

Sebagai contoh isu pertindihan tuntutan ke atas Ambabat dijadikan permasalahan nasional oleh media Indonesia; rakyat diapi-apikan untuk bertindak ke atas Malaysia sehingga ada yang melancarkan kempen ‘ganyang’ Malaysia. Malah dalam perkembangan terbaru, Manohara dan ibunya dilaporkan turut serta dalam kempen Lasykar Merah ‘mengganyang’ Malaysia.

Dalam hal ini, sikap sederhana dan bersabar pemerintah Indonesia dipuji kerana walaupun isu Ambalat ini yang sudah bertahun-tahun diapi-apikan oleh media massa Indonesia, mereka masih bersedia mencari jalan damai dengan berunding dengan pemimpin tertinggi Malaysia termasuk panglima angkatan tentera selain ketua kerajaan kedua-dua negara.

Bayangkan bagaimana panasnya isu Ambalat ini tidak lama dulu apabila sesetengah akhbar Indonesia, membuat laporan dan editorial mencemaskan dengan tajuk seperti ‘DPR desak pemerintah tembak kapal Malaysia’, ‘Meninjau kesiapan persenjataan’, ‘Pesawat F-16 disiagakan untuk Ambalat’, ‘Empat F-16 RI ke perbatasan’, ‘Malaysia tembak nelayan kita’ dan ‘DPI setuju perang: RI kerahkan F-16’.

‘DPI setuju perang?’ – bunyinya sungguh menakutkan; tidak dapat dibayangkan jika terjadi perang Malaysia-Indonesia. Namun, satu perkembangan melegakan, walaupun media Indonesia mengapi-apikan keadaan, hubungan rakyat Malaysia-Indonesia sebenarnya amat erat, bertepatan dengan ungkapan abang-adik yang masyhur itu.

Persoalannya, siapa abang dan siapa adik? Dulu mungkin Malaysia adik, Indonesia abang atau seperti yang diungkapan oleh koran Indonesia yang disebut sebelum ini, ‘Malaysia berguru dengan Indonesia’ (ertinya Malaysia murid, Indonesia guru), tetapi bagaimana status hari ini?

Bagi penulis status atau kedudukan itu tidak penting; apa yang nyata Malaysia dan Indonesia saling perlu memerlukan. Kedua-duanya berkongsi banyak perkara; malah suatu ketika dulu kedua-dua wilayah Malaysia dan Indonesia berada dalam pemerintahan yang sama seperti ketika kemuncak kuasa Empayar Sriwijaya, Melaka, Johor-Riau dan Aceh yang berkuasa di kedua-dua belah Selat Melaka, sebelum dipecah dan perintah oleh penjajah Inggeris dan Belanda.

No comments: