Wednesday, May 29, 2019

Kasut hitam, cermin gelap tapi hati biarlah putih...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. - Maksud Ayat Al-Quran, Al-Isra', 17:1.


RAMADAN adalah madrasah (sekolah atau universiti) bagi membersihkan hati kita yang hitam, hampir hitam, kelabu atau berkarat untuk kembali menjadi 'putih' (bersih). Bagi yang sudah berhati putih, kita putihkan melepak sepanjang Ramadan untuk keluar pada Syawal (Hari Raya) suci bersih..

Kini sudah setahun kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) berkuasa. Pelbagai pembaharuan sudah dibuat; banyak positif, ada juga negatif. Perang terhadap rasuah dipertingkatkan, isu 1MDB cuba dirungkaikan, media massa diberi lebih kebebasan manakala institusi berkaitan kerajaan dan rakyat seperti Tabung Haji dan GLC dibersihkan (diputihkan).

Antara isu  yang mungkin dianggap 'remeh' sesetengah pihak mendapat tempat di hati rakyat adalah arahan penukaran kasut putih kepada hitam oleh Kementerian Pendidikan dan kebenaran menggunakan cermin kereta gelap (hitam) oleh Kementerian Pengangkutan.

Bagi pengkritik apalah sangat bertukar uniform kasut sekolah daripada putih kepada hitam dan kebenaran menggunakan cermin gelap...ya, tak ada perkara besarkah yang hendak dikemukakan oleh kedua-dua kementerian ini dalam kerajaan baharu (HARAPAN)?

Mungkin ada yang berkata kedua-dua pendekatan ini adalah untuk 'menyemarakkan dunia bisnes' (peningkatan perniagaan kasut dan cermin kereta) serta kemungkinan kerajaan mengisi tabung kewangannya disebabkan 'angkara' kerajaan lalu menjadikan hutang negara mencapai bertrilion ringgit., 

Mereka berkata kerajaan baharu daripada 'menyibuk' pasal kasut hitam atau cermin gelap, adalah lebih baiklah mengusahakan atau meningkatkan kesungguhan untuk mengurangkan kesusahan rakyat pada zaman yang sukar ini. Ramai rakyat umum percaya apabila kerajaan baharu ditubuhkan, mereka akan senang tetapi ternyata hal itu tidak berlaku dengan cepat.

Kata mereka apa nak dihebohkan pasal cermin gelap sebab ramai rakyat berpendapatan sederhana dan miskin, 'pakai' motosikal kapcai saja atau naik pengangkutan awam manakala kasut ditukar setahun sekali atau dua kali saja. Jadi tak payahlah nak kecoh pasal benda-benda remeh ini.

Kebanyakan rakyat berpegang kepada cakap tokoh politik terdahulu seperti "hari ini kita tukar kerajaan, esok harga minyak akan turun" atau "nanti kalau kita berkuasa,  pendidikan adalah 'free' (percuma atau gratis kata orang Indonesia) daripada tadika ke 'U'" tetapi hal-hal ini belum terzahir. Apa yang nyata, harga barangan keperluan harian terutama berkaitan makanan dan minuman berterusan naik.

Isu rakyat dan pemimpin(kerajaan)  memang tidak akan habis-habis. Akan berterusan sekalipun kerajaan dan pemimpin bertukar tangan. Selagi ada manusia hidup di dunia ini, selagi itulah ada masalah.

Sempena Ramadan mulia ini, marilah kita lihat melangkaui permasalahan ini. Kata tokoh tasawuf Islam, Imam Ghazali: "Seandainya engkau melihat dirimu bersih (putih) daripada dosa, baik zahir atau batin dan engkau melihat dirimu bersih daripada segala keaiban baik yang berkenaan dengan urusan agamamu ataupun duniamu, maka ketahuilah bahawa kejahilan terhadap dirimu sendiri adalah sejahat-jahat kejahilan. 

"Tidak ada aib yang lebih besar daripada seseorang yang menganggap dirinya bersih daripada segala dosa dan kesalahan. Sebenarnya ketika itu Allah SWT tidak menghendaki kebaikan terhadap dirimu. Jikalau Dia menghendaki kebaikan pada dirimu tentu Dia menunjukkan kepadamu akan aib dirimu (tompok-tompok hitam di hatimu). Jadi ketika engkau melihat dirimu sebagai seorang yang bersih, maka itu adalah kesudahan daripada segala kejahilan."

Subhanallah, sebenarnya kita semua tak bersih (putih). Kita ada tompok-tompok hiitam di hati. Hakikatnya tiada orang yang boleh mengaku dia bersih. Tiada seorang manusia pun kecuali nabi-nabi yang bersih daripada dosa (maksum). Kalau seseorang itu mengaku dia bersih, sahlah dia tak bersih. Bercakap mengenai bersih ini, Nabi Muhammad s.a.w. yang maksum itu pun bertaubat meminta ampun kepada Allah SWT; sesetengah riwayat menyatakan sebanyak 70 atau 100 kali sehari - jadi sudah pasti kita ini tidak bersih dan perlu sentiasa meminta maaf kepada manusia lain dan ampun kepada Yang Maha Kuasa.

Jadi apabila menyedari hakikat diri kita yang tidak bersih (putih) ini, apa salahnya jika ada orang atau pihak sudi membantu diri dan pemimpin 'membersihkan' (memutihkan) negara ini daripada hal-hal yang bobrok seperti rasuah dan penyalahan kuasa sehingga menyebabkan institusi seperti Tabung Haji bermasalah sehingga pendeposit hanya mendapat hibah 1.5 peratus!

Ya, semua orang dan pihak (sebagai contoh tidak kiralah Polis, SPR, SPRM, PM, TPM, Menteri, PAS, KEADILAN, DAP, Umno, 'Tengku', Suara Keadilan, Harakah, TV3, RTM) perlu sentiasa membersihkan (memutihkan) diri. Mengikut ajaran Islam, untuk melakukan ini kita perlu sentiasa belajar dan muhasabah (mengkoreksi) diri serta melakukan kebaikan sebanyak mungkin sebaliknya menghindari daripada segala kejahatan seperti makan rasuah, berlaku zalim ke atas orang lain yang jika dilakukan akan menumbuhkan titik-titik hitam di hati kita. 

Kepada semua pembaca, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin daripada LanH.

No comments: