Saturday, December 23, 2017

Titipan Seorang Pesara (10): 'Memindahkan' wang orang ke poket kita...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda; "Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umt-umat dahulu." Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat terdahulu itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Penyakit-penyakit it ialah: (1) terlalu banyak seronok, (2) terlalu mewah, (3) menghimpun harta sebanyak mungkin, (4) tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, (5) saling memarahi, dan (6) hasut menghasut sehingga menjadi zalim menzalimi." (Hadis riwayat Hakim)

BARU-BARU ini saya berkesempatan ke pejabat Editorial Harakah. Kawan-kawan ajak minum, sambil menikmati hidangan perbualan semakin lama semakin rancak terutama dalam membicarakan kesukaran rakyat menghadapi kehidupan sekarang ini.

Dalam perbualan itu, saya 'berloyar buruk' dengan menyatakan duit sebenarnya banyak, cuma ia tidak banyak dalam poket atau dompet kita tetapi banyak dalam 'tangan' orang lain. Persoalannya sekarang bagaimana usaha kita bagi memindahkan wang itu ke dalam poket kita...oh ya, semestinya secara halal bukan haram!

Saya berkata demikian berdasarkan pandangan seorang pakar motivasi yang juga seorang ahli perniagaan berjaya. Beliau mengungkapkan: "Ada banyak duit di kawasan sekitar kita - dalam poket orang, dalam dompet mereka, dalam bank, dalam laci pekedai dan juga bawah bantal tilam dan bantal sesetengah orang - persoalannya sekarang bagaimana mahu memancing wang itu masuk ke poket kita?"

Kata pakar itu ada dua cara melakukannya - satu secara haram, dan keduanya secara halal. Contoh perkara haram adalah seperti mencuri, merompak, makan rasuah dan makan riba manakala cara halal adalah seperti berniaga.

"Dengan melakukan kerja ini, duit akan dipindahkan dari poket mereka ke poket kita. Kalau kita pilih kaedah halal seperti berniaga, secara umumnya jika kita bekerja keras termasuk memenangi hati pelanggan, lebih banyaklah wang mereka akan masuk ke poket kita!"

Puluhan tahun lalu saya cuba praktikkan apa disyorkan pakar motivasi ini. Saya cuba berniaga termasuk terbabit dalam 'direct selling' (menjual produk seperti cecair pembersih secara langsung). 

Terbukti saya tidak pandai berniaga - duit orang terlalu sukar untuk masuk ke dalam poket saya. Akhirnya saya 'give up' (berhenti). Banyak lagi usaha saya buat seperti berniaga ABC dan cendol, tetapi nampaknya 'tidak menjadi'. Dalam bab berniaga ini ternyata saya 'tiada seni' dalam melakukannya. Apabila 'gagal, tidak banyaklah wang orang masuk ke dalam poket saya!

Itu cerita dulu, tetapi pada masa 'tua' sekarang ini selepas menghadiri ratusan jika tidak ribuan 'tazkirah' termasuk di masjid dan melalui media massa seperti siaran televisyen dan radio, mengertilah saya bahawa ada cara lain untuk 'melebatkan' poket atau kantung kita. Ya, ada cara untuk 'menarik' rezeki yang perlu diluaskan pengertiannya bukan semata-mata kepada wang ringgit.

Seorang ulama dipetik sebagai berkata, tidaklah seseorang yang telah mati menyebut untuk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yang telah dilihatnya selepas kematiannya. Sehubungan itu hendaklah kita perbanyakkan sedekah kerana seseorang mukmin itu akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat.

Demikianlah, ada beberapa rahsia untuk menjadi kaya tanpa kita duga, salah satu daripadanya ada banyakkan bersedekah. Ini kerana antara lain, sedekah menjadi sebab Allah SWT membukakan pintu rezekinya.

Sedekah mengundang rahmat Allah SWT; Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ada di Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang memperbanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni daripada Anas r.a.)

Fadhilat bagi orang yang bersedekah amat besar seperti mana terdapat keterangan di dalam al-Quran dan hadis. Setiap harta yang dikeluarkan ke jalan Allah akan dibalas dengan kiraan melebihi 700 kali ganda. Selain itu, mereka dijanjikan dengan kehidupan yang mudah termasuk kaya jiwa, ada keberkatan dan dimurahkan rezeki oleh Allah dalam kehidupannya. 

Hadis diriwayatkan Ibnu Majah menyatakan, “Wahai manusia, bertaubatlah kepada Allah, sebelum kamu mati. Bersegeralah melakukan amalan amalan salih sebelum kamu kesibukan dan hubungilah antara kamu dengan Tuhan kamu dengan membanyakkan sebutan (zikir) kamu kepada-Nya dan banyak bersedekah dalam bersembunyi dan terang-terangan, nanti kamu akan diberi rezeki, ditolong dan diberi kesenangan.”

Selain bersedekah, ada sejumlah lagi amalan akan mendapat kurnia Allah SWT termasuk menarik rezeki, misalnya berzikir dan berselawat. Amalan berzikir seperti 'La Ilaha Ilallah Al Malikul Haqqul Mubin' dan 'La hawla Wala Quwwata Illa billah' adalah pembuka rezeki (pembawa keuntungan) dunia dan akhirat.

Demikianlah, setelah 'tua' barulah saya tahu 'sikit-sikit' rahsia kehidupan. Yakinilah kerana formula ini terbukti berjaya untuk menarik rezeki yang melimpah ruah, kebahagiaan hati, kekayaan harta dan jiwa, serta keberkatan hidup di dunia dan akhirat. Ya, kita tidak perlu wang dalam poket orang untuk ditarik ke poket kita!

No comments: