Thursday, July 23, 2020

Zulhijah 2: Menegakkan syiar Islam, hukum hakamnya kewajipan setiap Muslim (U)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Apabila seorang manusia meninggal dunia, terputuslah semua amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya." (Hadis laporan Muslim)

MENEGAKKAN syiar Islam dan hukum hakamnya adalah kewajipan setiap Muslim; jadi kepada semua termasuklah diri ini, jangan lari daripada amanah dan tanggungjawab ini

Di negara kita tercinta sekarang ini, Islam dan umatnya diserang dari pelbagai penjuru termasuk yang membabitkan media baharu. Sempena kehadiran bulan haji yang kemuncaknya nanti Hari Wukuf di Arafah dan Hari Raya Korban, marilah kita merenung antara doa yang kita panjatkan di sana sebagai satu muhasabah sama ada kita berada di jalan-Nya yang lurus atau tidak.

Antara doa itu bermaksud: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu Tuhan Yang Maha Pengampun dan Maha Belas Kasihan, terimalah segala permintaan kami, wahai Tuhan yang menerima segala permintaan mereka semasa dalam kecemasan. Wahai Tuhan, apabila menghendaki sesuatu berlakulah perkara itu dengan tidak dapat dirintangi lagi.

“Ya Allah, Ya Tuhanku, kami ini datang beramai-ramai untuk mendapatkan keampunan daripada Engkau di atas segala dosa kami. Janganlah Engkau kecewakan kami, berilah kepada kami seperti yang Engkau berikan kepada hamba-hamba Engkau yang salih. Janganlah Engkau palingkan kami daripada tempat suci ini, melainkan kami mendapat kemenangan dan tidak kecewa, tidak menyesal dan tidak pula kami daripada golongan orang yang sesat dan menyesatkan. Wahai Tuhan Yang Amat Mengasihani.

“Ya Allah, Ya Tuhan kami! Berilah petunjuk dan taufik kepada kami. Peliharalah kami daripada terjerumus dalam lembah kejahilan dan kemusnahan, selamatkan kami daripada segala penyakit jiwa, jadikanlah kami daripada golongan orang yang menjauhkan diri daripada runtunan hawa nafsu yang buas kerana itulah sejahat-jahat musuh yang berjangkit ya Allah, jadikan kami daripada golongan mereka yang sentiasa menghadapi Engkau tidak kepada yang lain. Bawalah kami ke jalan Engkau, kasihan belaslah, ketika kami bertadharuk bersemadi terhadap Engkau.

“Ya Allah, perbetulkan kami kiranya kami telah menyeleweng, perkuatkanlah kami dalam pendirian kami, hidupkan kami dalam iman dan taat kepada Engkau, matikan kami di dalam Islam, daripada golongan mereka yang bertaubat, begitu juga semasa soal di akhirat. Jadikanlah kami daripada mereka yang yang menerima suratan amalannya dengan tangan kanan, jadikan kami daripada golongan mereka yang beroleh keamanan pada hari kiamat, berilah kesukaan kepada kami, ya Allah dengan dapat memandang wajah Engkau Yang Mulia dengan berkat rahmat Engkau wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.”

Jadi dalam isu terkini di tanah air kita seperti perlakuan sesetengah pihak dan individu di kalangan orang Islam sendiri yang memandang rendah (mempersenda) syiar dan hukum hakam Islam seperti soal penutupan aurat, memperjuang seks dan gaya hidup songsang dan menghina usaha pendaulatan perundangan Islam, di manakah diri kita dalam menegakkan Islam - tanyalah diri sendiri sama ada tindakan kita sejajar dengan apa yang kita doakan di Tanah Suci terutama di Arafah, Mina dan Mudzalifah.

Tidak menjadi masalah jika orang bukan Islam tidak mahukan peraturan Islam dan sebuah negara yang mendaulatkan hukum-hakam Islam kerana sah dia bukan seorang Islam, tetapi yang menjadi persoalannya mengapa orang yang mengaku Islam termasuk pihak berkuasa tidak mahu mendaulatkan hukum-hakam Islam. Mungkinkah mereka sudah berusaha ke arah itu atau mereka sebenarnya dalang yang menghalang Islam daripada memerintah negara ini? Selayaknya Islamlah yang memerintah dan bukan diperintah kerana pengakuan setiap Muslim, hidup dan matiku semata-mata kerana Allah Taala.

Menegakkan perundangan Islam hanya boleh dilaksanakan negara dan bukan secara individu, namun perintah ini tersangat berat kerana setiap Muslim wajib bertindak ke arah itu, sekurang-kurangnya mempunyai niat atau cita-cita mencapai matlamat itu. Dengan adanya niat itu, diharapkan kita terlepas daripada dakwaan tidak melaksanakan hukum Allah apabila diadili di Mahsyar nanti.

Bagaimanapun niat saja tidak mencukupi. Niat perlu disertakan usaha dan doa. Setiap orang perlu berusaha mengikut kemampuan masing-masing. Ustaz dengan kelas pengajiannya, penulis dengan tulisannya dan begitulah seterusnya. Kemudian kita perlu ada jemaah bagi memperjuangkannya. Jika kita tidak mampu ke arah menegakkan hukum-hakam Islam, berilah sokongan tidak berbelah bagi kepada jemaah yang mahu menegakkannya.

Malangnya, apa yang berlaku hari ini, bukan saja jemaah yang mahu menegakkan hukum-hakam Islam tidak dibantu, usaha mereka mahu digagalkan termasuklah dengan melakukan fitnah dan sekatan. Malah ada pula di kalangan umat Islam sendiri yang mempromosi cara hidup songsang dan lebih menakutkan mereka mahu memaksa masyarakat mengiktiraf kehidupan sesat mereka itu.

Panduan menjalani kehidupan sebagai seorang Muslim dan masyarakat seperti menegakkan hukum-hakam Islam sudah diberikan oleh Allah, kenapa manusia pula pandai-pandai mahu mencari jalan sendiri?

Tidak mahu mengikut garis panduan kehidupan yang ditetapkan Allah SWT dan enggan menerima hukum-hakam-Nya bermakna tidak takutkan Allah, sombong pada-Nya. Jika seseorang atau negara tidak melaksanakan hukum Allah bermakna dia lebih berkuasa daripada Allah, sebab dia mampu tolak perintah Allah. Jika Allah SWT yang memberikan segala-galanya kepada kita, tidak mahu kita turuti, kita mahu ikut cakap siapa? Iblis, syaitan?

Kepada mereka yang sudah berada di laluan menegakkan Islam, JANGAN LARI jika mendapat tentangan yang semakin perit hari demi hari...ingatlah kembali kisah Nabi Yunus a.s.; baginda yang meninggalkan kaumnya dihukum Allah SWT dengan ditelan ikan nun (paus). Baginda Nabi Yunus a.s. memohon pengampunan dengan berdoa 'La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin' yang bermaksud: "Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Engkau, ya Allah. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah daripada orang yang membuat zalim."

No comments: