Wednesday, December 19, 2018

Jangan lari... (21): Ingatkan anak-anak masa depan di tangan Allah

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan

"Masukkan kami dalam golongan hamba-Mu ya Allah, yang Kau sebut dalam al-Quran: 'Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhan-Mu dalam keadaan reda dan diredai. Masukkan kami ke dalam syurga-Mu ya Allah'." (Maksud ayat 27-30 Surah Al-Fajr)
SEORANG penceramah motivasi  yang diundang berucap di sebuah sekolah menengah beberapa bulan menjelang peperiksaan awam SPM dan STPM meluahkan 'rasa terkilan' apabila pengetua sekolah itu yang berucap bagi merumuskan perjumpaan menegaskan beberapa kali kepada pelajar: "Ingat SPM dan STPM ini adalah penentu masa depan kamu!"

Penceramah itu berkata kalaulah dia diberi peluang berucap selepas pengetua itu bolehlah dia 'secara lawak cuba-cuba membetulkan' kata-kata semangat "Ingat SPM dan STPM ini adalah penentu masa depan kamu!"

Beliau berkata dari segi akidah, ingatan itu sudah terpesong, tidak bolehlah kita sebagai manusia menyatakan kejayaan peperiksaan adalah penentu masa depan seseorang. "Sekalipun untuk memberi semangat kepada pelajar, kata-kata yang diucapkan perlu difikirkan secara mendalam akan maksudnya," katanya.

Penceramah itu berkata, bercakaplah secara benar bahawa kita ini makhluk lemah, jadi mintalah pertolongan kepada Allah SWT...apa, adakah kita malu untuk menyatakan bahawa Allah yang menentukan masa depan kita? Demikianlah, betapa banyak pelajar kurang cemerlang dalam SPM dan STPM berjaya dalam hidup dan tidak kurang juga pelajar terbaik kurang berjaya dalam kehidupan.

Kejayaan dalam kehidupan pula mempunyai pelbagai tafsiran...apakah berjaya itu bermaksud seseorang pelajar cemerlang dalam SPM atau STPM seterusnya memasuki universiti, mendapat pekerjaan baik bergaji besar seterusnya berpangkat tinggi serta berharta banyak?

Seorang ustaz dalam kuliah dwi-mingguannya yang sering saya hadiri, cukup kesal dengan sikap sesetengah anggota masyarakat yang meletakkan sijil sebagai penentu masa depan anak-anak. Mereka yakin lebih tinggi sijil diperolehi (daripada sijil UPSR kepada SPM, STPM seterusnya ijazah) maka cerahlah masa depan seseorang sebaliknya mengutuk anak-anak 'tak bersijil' seperti pelajar tahfiz kononnya tidak mempunyai masa depan.

"Sekarang ini budak-budak tahfiz sudah buktikan...ada yang sudah jadi 'lawyer' (peguam) dan pensyarah sedangkan kita tahu ribuan orang berijazah pun sedang menganggur. Ini menunjukkan sijil-sijil bukanlah penentu masa depan, yang berkuasa menentukan masa depan kita hanyalah Allah SWT," katanya.

Beliau mendakwa 'kegilaan' masyarakat bagi anak-anak mereka mendapatkan sijil cemerlang dengan deretan 'A' menyebabkan agama seolah-olah digunakan dalam keadaan dan masa-masa diperlukan saja. "Misalnya, menjelang peperiksaan, sekolah mengundang ibu bapa dan anak-anak untuk solat hajat dan baca Yassin...kita bimbang kerana ada kajian menunjukkan ramai anak-anak kita yang tidak cukup solat waktunya dalam sehari malah ada yang tidak solat sama sekali...jadi sewajarnya kita berusaha agar anak kita dapat menunaikan solat dengan sempurna setiap hari."

Akibat terlalu memberi penekanan kepada kejayaan akademik seperti meluahkan kata-kata "SPM, STPM penentu masa depan kamu" pelbagai kemungkinan buruk boleh berlaku. Tindakan meletakkan harapan yang terlalu tinggi dalam pelajaran memberikan tekanan bukan saja kepada pelajar malah ibu bapa, guru, sekolah dan masyarakat.

Baru-baru ini seorang pelajar dilaporkan membunuh diri dikatakan kecewa tidak dapat menjawab kertas peperiksaan Matematik Tambahan SPM yang didudukinya. Mana tidak 'tension' kerana sejak awal-awal lagi sudah dipasak ke minda murid "SPM ini penentu masa depan kamu."

Mungkin kerana takut masa depannya tiada lagi 'kerana SPM-nya sudah lingkup', pelajar berkenaan dikhuatiri mengambil jalan mudah dengan membunuh diri. 

Sehubungan itu, diharapkan 'orang kepercayaan' anak-anak seperti ibu bapa dan guru (termasuk pengetua) berhati-hati tatkala mereka memberi nasihat dan mengungkapkan kata-kata perangsang kepada pelajar! JANJAN LARI daripada tanggungjawab ini.

No comments: