Sunday, December 23, 2018

Deklarasi OIC Kaherah jamin hak asasi

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan

"Masukkan kami dalam golongan hamba-Mu ya Allah, yang Kau sebut dalam al-Quran: 'Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhan-Mu dalam keadaan reda dan diredai. Masukkan kami ke dalam syurga-Mu ya Allah'." (Maksud ayat 27-30 Surah Al-Fajr)

KETIKA negara kita sekarang ini menghadapi isu perkauman mencabar (dimainkan oleh pihak tertentu), sebagai wartawan yang dulunya kerap ditugaskan membuat liputan mengenai Pertubuhan Persidangan (kini Kerjasama) Islam (OIC), saya teringat akan Deklarasi Kaherah Mengenai Hak Asasi Manusia.

Diharapkan dengan merujuk kembali deklarasi ini, sekurang-kurangnya ia dapat dijadikan 'sekelumit panduan' dalam kita menangani permasalahan perkauman negara kita yang akhir-akhir ini disemarakkan oleh politikus berkepentingan dan mempunyai agenda tersendiri.

Ya, di bumi Mesir, Deklarasi Kaherah mengenai Hak Asasi Manusia dalam Islam diisytihar dan dikeluarkan pada Persidangan Menteri Luar Islam OIC ke-19 di ibu kota negara Afrika Utara itu pada 5 Ogos 1990. 

Sebanyak 57 negara menandatanganinya; melalui dokumen itu, negara anggota OIC amat menyedari kedudukan manusia sebagai khalifah Allah di bumi dan menyedari kepentingan mengeluarkan sebuah dokumen tentang hak asasi manusia dalam Islam yang akan menjadi garis panduan buat negara ahli dalam semua aspek kehidupan.

Deklarasi Kaherah memperakui peranan sejarah dan pemeradaban umat Islam yang dijadikan Tuhan sebagai umat yang terbaik yang telah menyumbang kepada manusia sebuah peradaban sejagat dan seimbang dalam mana keharmonian antara kehidupan ini dan kehidupan alam kemudian dicapai dan dalam mana ilmu digabungkan dengan iman; dan peranan yang harus dimainkan ummah ini untuk membimbing manusia yang terkeliru dengan trend dan idoleogi-ideologi yang saling bersaing dan untuk menyediakan penyelesaian buat masalah-masalah kronik yang dihadapi peradaban materialistik ini.

Ia juga berhasrat untuk menyumbang kepada usaha-usaha manusia sejagat untuk menonjolkan hak-hak asasi manusia, untuk memelihara manusia daripada eksploitasi dan penindasan, dan untuk menyatakan kebebasan serta haknya terhadap kehidupan yang terhormat sesuai dengan Syariah Islam.

Dalam dekralasi  ada dinyatakan kehidupan adalah kurnia Tuhan dan hak kepada kehidupan dijamin buat SETIAP MANUSIA. Menjadi tanggungjawab individu, masyarakat dan negara untuk memelihara hak ini daripada dicabul, dan adalah dilarang MENGAMBIL NYAWA melainkan dengan alasan yang dibenarkan Syariah.

Ia juga menyatakan diilarang mengambil tindakan yang memungkinkan penyelapan genosid manusia sejagat, pemeliharaan nyawa manusia sepanjang tempoh yang ditentukan Tuhan menjadi tanggungjawab yang diperintahkan Syariah dan keselamatan daripada kecederaan jasad adalah hak yang dijamin. Menjadi tanggungjawab negara untuk memeliharanya, dan dicegah pelanggarannya tanpa sebab yang ditetapkan Syariah.

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan juga pernah mengeluarkan sebuah artikel bagi menggalakkan keharmonian kaum; ya amat bermanfaat untuk setiap daripada kita meneliti pandangan golongan beriman, berilmu, beramal dan mahu berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran ini.

Menurut Mufti, dalam kemelut, pergeseran dan salah faham antara agama di Malaysia,  mereka terpanggil untuk mengulas isu ini setelah mendapat satu perkhabaran yang menarik dari Sarawak. Mereka mendapat info bahawa Masjid An-Naim dan Gereja The Good Shepherd di Lutong, Sarawak yang jaraknya hanya 100 meter mengambil inisiatif berkongsi kawasan meletak kenderaan. Pada setiap hari Jumaat, pengurusan gereja akan membuka kawasan parkir untuk kegunaan umat Islam manakala pada setiap hari Ahad, pihak pengurusan masjid pula membuka kawasan parkir untuk kegunaan penganut Kristian.
Pejabat Mufti memetik ayat al-Quran yang bermaksud: “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).” - Surah al-Hujurat: 13
Katanya, kita semua diciptakan daripada seorang ibu (Hawa) dan seorang ayah (Adam) dan tanpa wujud kelebihan antara satu mengatasi yang lain. Maka, tidak ada sebab untuk berbangga akan diri sendiri dan melebihkan diri sendiri dalam hal keturunan.
Kita perlu sedar bahawa hubungan dan kesatuan antara kita sesama manusia adalah bertaut pada semangat kemanusiaan (insaniyyah/humanity) dan bukannya pada faham creedal nation (al-ummah al-‘aqidiyyah). Fitrah kemanusiaan yang menginginkan keamanan, kebersamaan dan keadilan inilah yang boleh memandu kita dalam menghargai fiqh kewujudan bersama dalam kepelbagaian ini. 
Adalah menjadi satu keperluan bagi seluruh manusia untuk sedar bahawa sejauh mana perbezaan warna kulit, bangsa, politik dan agama, mereka adalah tetap bersaudara, demikian menurut Pejabat Mufti yang boleh menjadi garis panduan kita menjalani kehidupan dalam masyarakat majmuk sekarang ini!

No comments: