Thursday, December 11, 2008

Sebelum dan selepas Shah Rukh Khan jejaki bumi Melaka

SELEPAS
Beberapa tragedi berlaku selepas Shah Rukh Khan menjejaki bumi Malaysia pada Sabtu, 6Disember lalu. Ketika dia hampir sampai, berlaku runtuhan di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, Selangor. Empat orang dilaporkan terkorban manakala ribuan lagi penduduk terpaksa mengosongkan rumah masing-masing.

Ketika dia berada di bumi Melaka (sepanjang siang Sabtu), langit bumi Melaka gelap sungguh. Awan hitam berarak. Kebanyakan orang percaya awan itu membawa hujan, hanya sedikit orang berfikir, cemas kalau-kalaulah awan itu membawa ribut seperti yang berlaku kepada umat-umat terdahulu seperti kaum Ad dan Tsamud, lantas mereka merayu, merintih meminta pertolongan Allah SWT agar menyelamatkan diri daripada ditimpa mala petaka.

Keesokan harinya, hujan turun sepanjang hari di bumi Melaka. Hari berikutnya pun hujan, jadi terpaksalah majlis korban dilakukan dalam hujan.

Selepas Shah Rukh Khan menjejaki bumi Melaka, beberapa kawasan di negeri Hang Tuah dilanda banjir, antaranya di Alor Gajah dan Bukit Rambai. Orang Melaka masih tidak peduli, masih diamuk mahu mengadakan konsert. Tidak serik-serik orang Melaka dan Malaysia ini.

SEBELUM
Sabtu 6 Disember, bintang Bollywood, Shah Rukh Khan akan menjejak dan menggemparkan bumi Melaka. Beliau bakal bergelar Dato’ atau Dato’ Wira atau Dato’ Kehormat Shah Rukh Khan. Selepas ini maka terkenallah Melaka seantero dunia.

Pelbagai program telah diaturkan untuk Dato’ Shah Rukh Khan. Antaranya, seperti diumumkan Setiausah Kerajaan Negeri Melaka, Dato’ Wira Omar Kaseh Kaseh dalam kenyataannya sebelum ini seperti dilaporkan Malaysiakini:

Istiadat penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) kepada Shah Rukh akan disempurnakan oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh pada jam 10 pagi hari berkenaan.

Di majlis itu, Shah Rukh akan berpakaian baju Melayu serba hitam dan bersongkok - satu-satunya artis Bollywood yang diberi penghormatan memakai busana baju kebangsaan yang pasti akan ditonton di seluruh dunia.

Seramai 1,000 orang akan dijemput ke majlis teresbut dan ia terhad kepada jemputan sahaja.

Menurutnya, Shah Rukh akan berada di Melaka selama sehari dan akan melakukan lawatan ke beberapa tempat terkenal di kawasan Melaka bandaraya warisan dunia.

Satu sidang akhbar bersama Shah Rukh dengan Ketua Menteri, Dato’ Seri Mohd Ali Rustam pula akan diadakan selepas istiadat penganugerahan iaitu pada jam 12 tengah hari di Dewan Seri Negeri.

Sepanjang sehari di Melaka, Shah Rukh akan melawat Menara Taming Sari, menaiki beca ke jam besar melalui Jalan Quayside, mengunjungi Eye On Malaysia, pentas Jonker Walk dan kemudiannya menaiki buggy hingga ke Padang Nyiru.

Shah Rukh juga akan melawat sekitar Kampung Morten dan kemudiannya akan bertemu peminat di Dataran MBMB (Majlis Bandaran Melaka Bersejarah) pada jam 4.45 petang.

MBMB juga akan mengadakan konsert 'Jom ke Melaka Bandaraya Warisan Dunia' di Dataran MBMB pada 6 Disember sempena meraikan penganugerahan watikah pengisytiharan Melaka sebagai bandaraya warisan dunia di Kuala Lumpur pada 22 November lalu.

Beberapa penyanyi jemputan akan mengadakan persembahan mulai jam 4.30 petang hingga 6.30 petang, antaranya Mila, Salwa Abdul Rahman, Dato’ Malek Riduan, Vienda, Zul Eda, Othman Hamzah dan artis-artis lain.

Shah Rukh akan singgah bertemu peminat pada konsert itu kira-kira 30 minit sebelum berlepas ke KLIA untuk pulang ke Mumbai pada jam 8 malam.

Sebagai penulis beragama Islam kelahiran Melaka, saya berasa amat dukacita dan bertanggungjawab untuk mengingatkan diri saya dan rakyat Melaka berhubung sambutan besar-besaran bintang Bollywood ini.

Di sini saya perturunkan apa yang telah diperkatakan dan diajar oleh ustaz-ustaz di masjid sepanjang saya mengikuti kuliah antara Maghrib-Isyak dan kuliah Subuh. Sesetengahnya diajar dalam masjid-masjid di negeri kelahiranku, Melaka negeri Hang Tuah. Jadi kalau nasihat Tuan Guru di negeri sendiri tidak mahu didengar, mahu dengar cakap siapa?

Wahai saudara-saudaraku, 10 hari pertama bulan Zulhijah adalah saat terbaik untuk mendekati diri kepada Allah SWT. Ketika ini lebih dua juta jemaah sedang berhimpun di Tanah Suci. Pada tanggal 8 Zulhijah (6 Disember), jemaah termasuk lebih 26,000 orang dari Malaysia termasuk orang Melaka akan bertolak ke Arafah.

Pada tanggal 9 Zulhijah (7 Disember), jemaah haji akan wukuf di Arafah. Wukuf adalah rukun haji. Tiada wukuf tiadalah haji. Wukuf atau Hari Arafah adalah sebaik-baik hari untuk seorang Muslim mendekatkan dirinya dengan Allah SWT.

Saiyidatina ‘Aisyah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda mafhumnya: “Tidak ada hari yang lebih banyak Allah Taala memerdekaan hamba-Nya daripada api neraka selain daripada Hari Arafah (Hari Wukuf) dan sesungguhnya Allah Azzawajalla menghampiri (hamba-hamba-Nya) dan berbangga dengan mereka di kalangan para malaikat serta berfirman apa yang dikehendaki oleh mereka.”

Tuan Guru berpesan bersungguh-sungguh; puasalah kamu pada Hari Wukuf kerana ganjarannya sangatlah. Jadi puasalah pada hari Ahad ini (7 Disember). Berdoalah banyak-banyak untuk keselamatan ibu bapa, saudara-mara dan kaum kerabat yang kini berada di Tanah Suci. Mereka sedang diuji Allah SWT di Padang Arafah, di Muzdalifah, di Mina dan tatkala melontar Jamrah.

Jadi wahai saudara-saudaraku yang mulia; bagaimana kita boleh tergamak melanggar atau tidak mengikut kata Tuan Guru dengan kita mahu mengagung-agungkan seorang bintang filem, bintang Hindustan ketika umat Islam di Tanah Suci (di Arafah, Muzdalifah dan Mina) yang mungkin ibu bapa atau saudara-mara kita sedang berdoa; “Ya Allah, Ya Allah selamatkan kami, Ya Allah selamatkan negara kami; Ya Allah Kau selamatkan kaum kerabat kami, Ya Allah Kau selamatkan negeri dan Ya Allah Kau selamatkan kampung halaman kami bahkan ada yang merintih Ya Allah Kau selamatkanlah pemimpin kami!”

Apakah kita anak-anak jemaah haji yang ditinggalkan di tanah air sanggup berhibur, berpesta, berkonsert sedangkan mak bapak kita sedang melalui ujian paling besar daripada Allah SWT di Tanah Suci? Tahun sebelum ini ratusan jemaah mati dalam rempuhan di Jamrah, adakah kita tidak insaf wahai saudara-saudaraku!

Berkorbanlah wahai saudara-saudaraku. Berkorbanlah untuk meninggalkan maksiat sebelum terlambat. Bumi Aceh sudah menerima bahananya pada 2004 dulu, apakah bumi Melaka atau orang Melaka boleh menghalang jika Allah SWT mahu mendatangkan ujian-Nya? Insaflah, insaflah, insaflah wahai orang Melaka. Dengar dan turutilah cakap-cakap ustaz dan tuan guru yang mengajar di masjid-masjid kita itu! Semoga Allah selamatkan bumi Melaka, pemimpin dan rakyatnya! Amin

No comments: