Monday, October 6, 2008

Hebat, hebat, pemuda Cina minta akhiri pelacuran di Brickfields

Sekarang ini pusat-pusat pelacuran di Brickfields kerap digempur pihak berkuasa. Syabas diucapkan kepada mereka yang berusaha membersihkan ibu kota daripada menjadi pusat maksiat.

Berkenaan pusat pelacuran di Brickfields, saya teringat satu artikel saya tulis mengenainya tidak lama dulu. Inilah artikel berkenaan.

Sepanjang hidup saya, tidak pernah saya rasai denyut kebangkitan rakyat seperti sekarang, sekali pun pada zaman reformasi Anwar Ibrahim (1998-1999). Jika dulu, ia banyak membabitkan orang Melayu, sekarang orang Cina dan India bersama-sama bangun menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan Umno-BN. Iklan

Dulu orang Cina dan India takut-takut dengan PAS, tetapi hari ini PAS sudah berada di hati mereka. PAS menjadi rujukan.

Mereka tidak takut-takut menyatakan pandangan kepada PAS dan meminta orang PAS menyelesaikannya. Kata mereka, orang Umno-BN dan agensi kerajaan tidak boleh diharap. Jadi mereka mahu serahkan permasalahan mereka kepada orang PAS.

Saya sebagai orang PAS, terkena tempiasnya. Baru-baru ini seorang pemuda Cina bernama Chong Mun-Keong berusia 29 meminta saya atau orang PAS lain menyelesaikan masalah ini. Beliau tidak takut menyatakan namanya. Tulislah dan tolong kemukakan masalah saya ini kepada pemimpin PAS, katanya.

Saya ingat masalah Chong tentulah berkaitan dan berkepentingan dengan dirinya secara terus seperti permasalahan longkang tersumbat atau kawasan kotor dan jalan berlubang. Tetapi tidak, Chong membawa isu besar membabitkan maruah negara Islam Hadhari dan imamnya (pemimpin).

Kata Chong, dia sudah tidak tahan lagi dengan kegiatan pelacuran berleluasa di Brickfields, tepatnya Jalan Sambanthan 4. Beliau mendakwa perniagaan daging mentah di kawasan itu berlangsung 24 jam - siang dan malam. Rumah-rumah kedai tiga tingkat di kawasan itu jadi pusat pelacuran.

"Sini ada macam-macam bangsa. Melayu ada, Cina ada, India pun ada. Semua sedia beri servis 24 'hours'," katanya.

"Saya tahu tujuh kedai dijadikan pusat pelacuran. Yang saya tidak tahu, tentulah lebih banyak. Saya mahu tanya apa sudah dibuat oleh itu kerajaan Barisan Nasional. Saya sudah 'report' sama itu polis, DBKL tetapi tidak ada apa-apa," katanya.

Chong tidak pula menyatakan dia sudah 'report' kepada Pejabat atau Jabatan Agama. Tetapi sebagai seorang bukan Islam, tentulah dia keberatan menghubungi atau ke pejabat berkenaan.

Pemuda Cina ini mendakwa pusat pelacuran ini menjadi tempat 'practise' anak-anak muda untuk menjadi perogol. "Apabila sudah biasa ke sana, mereka sudah gian, jadi apabila tidak dapat mereka pun jadi perogol," dakwanya.

"Itu sebab ahhh, banyak kes rogol dan bunuh terjadi. Ingat kes Canny Ong, Nurin. Dia orang sudah 'practise' jadi sudah gian, mereka rogollah orang lain," katanya.

Selain itu, dakwanya pusat pelacuran menjadi tempat penyebaran penyakit berbahaya seperti Aids. "Setiap pelacur layan satu 'customer' 15 minit, jadi berapa ramai 'customer' mereka dapat sehari dan berapa banyak 'customer' berpotensi dapat Aids atau VD," katanya.

"Saya banyak hairan dengan ini kerajaan," katanya. "Di Brickfields tiada masjid. Penduduk sudah lama pohon, sudah dapat tapak tetapi masjid itu tidak dibikin-bikin. Apa kata robohkan itu semua rumah kedai dan bina masjd di atas tapaknya?" kata Chong membuat cadangan.

Chong berpendapat apabila sudah ada masjid, maka kegiatan maksiat seperti pelacuran dapat diatasi. "Takkan dia orang berani buat kes dan kegiatan dekat masjid," katanya.

Selain membangkitkan isu pelacuran, Chong juga marah dengan kerajaan BN yang menggalakkan perjudian. "Awak mahu tahu, sebagai seorang Buddhist, saya sangat benci itu Sports Toto dan perjudian di Genting. Saya mahu itu Sports Toto dan Genting ditutup. Itu kerajaan BN buat apa?"

Chong juga marah dengan Najib Razak (Timbalan Presiden Umno merangkap Timbalan Pengerusi BN) yang kerap ke Kelantan sekarang ini. "Kenapa mahu galakkan orang tanam tembakau? Kenapa Najib janji mahu beri harga baik untuk tembakau sampai tahun 2012 jika BN perintah Kelantan?" "Itu tembakau, aaah tidak baik. Banyak orang hisap rokok dapat kanser. 'Office' 'manyak' busuk. Banyak orang mati hisap rokok. Apa BN mahu bagi orang matikah?" katanya yang mengesyorkan supaya tanaman tembakau diganti dengan padi.

Chong kata, banyak orang 'Chinese' di tempatnya sudah sokong PAS. Tetapi PAS tak bertanding di tempatnya. Tak apalah, katanya, lain kali boleh undi calon PAS, jika ada. Tetapi kali ini tolong selesaikan masalah dia. Hapus pusat pelacuran dan segerakan pembinaan masjid di Brickfields!

No comments: