Monday, October 20, 2008

'Wartawan, marilah kita bersama-sama ke bar!'

"Apa yang hanya boleh dipercayai jadual (waktu) solat dan keputusan nombor ekor," kata sahabat saya, seorang guru. Terkejut besar saya mendengar dakwaan ini, tetapi itulah diucapkannya sebagai menyatakan kurang senang dengan kandungan akhbar harian hari ini.

Seorang ustaz dalam ceramahnya pula berkata; "Daripada awak bazirkan masa baca 'paper', lebih baik awak baca al-Quran, dapat pahala. Kadang-kadang baca 'paper' ini mendatangkan dosa sebab banyak maksiat dalamnya."

Demikianlah tanggapan sesetengah orang terhadap akhbar arus perdana. Dari sehari ke sehari, semakin banyak orang hilang kepercayaan kepada akhbar arus perdana. Kini banyak pihak mengambil sikap 'baca boleh, percaya jangan'.

Mereka mencadangkan orang ramai tidak membeli akhbar berkenaan, sebaliknya membacanya melalui internet, atau susah sangat pergi ke perpustakaan atau baca di pejabat. Satu lagi cadangan, beli senaskhah akhbar dan kongsi beramai-ramai membacanya, atau baca saja di kedai mamak.

Kini ada gerakan, terutama membabitkan orang politik, mengambil tindakan drastik, memboikot akhbar arus perdana. Mereka kurang senang dengan laporan akhbar berkenaan yang dakwa mereka berat sebelah, malah wartawan dan editornya tidak mematuhi etika kewartawanan yang dituntut dalam bidang ini.

Pada artikel ini bukanlah hajat saya menulis mengenai etika kewartawanan, tetapi mengambil kesempatan melontar idea untuk dikongsi dan direnungi golongan bernama wartawan termasuk para editor.

Suatu hari di Hentian Puduraya, saya ketemui seorang kawan lama, wartawan (penyunting kanan) di syarikat akhbar yang pernah menjadi majikan saya. Selain akhbar sekarang, dia pernah bekerja puluhan tahun bersama syarikat akhbar Melayu yang mendakwa 'Akhbar Nombor Satu Negara'.

Dalam pertemuan itu saya nyatakan rasa kurang senang mengapa akhbar diterbitkan di tempat dia bekerja sekarang semakin galak menyiarkan gambar artis perempuan tidak senonoh (terkoyak sana, terkangkang sini, kerap membongkok untuk menunjukkan aset paling berharga manakala berkemban pula menjadi kemestian).

Saya tanya dia sebagai wartawan kanan yang sudah berkhidmat puluhan tahun, takkan dia sebagai orang alim dan abid (dulu saya selalu lihat dia ke surau), tak tegur 'budak-budak muda' sezaman saya dan dia yang kini dilantik editor. Takkan sesetengah editor bergelar Dato' ini tidak dapat menerima teguran jika apa dikatakan itu hakikat, untuk kebaikan mereka juga di dunia dan akhirat?

"Takkan kau tak cakap kat editor-editor tu kau tidak setuju dengan cara dia orang," kata saya.

Terperanjat saya apabila dia berkata: "Susahlah Sheikh (dia panggil saya Sheikh), soru punya pasal, susahlah aku mahu cakap itu macam. Lebih baik aku duduk diam-diam, tidak lama lagi aku pencen. Kan itu macam lebih selamat?"

Saya pun 'bantai' dia lagi: "Hoi, takkan kau nak biarkan depa buat pesta artis tiap-tiap tahun di Arena of Stars, Genting Highlands tu? Apa, kau nak biarkan budak Fasha (artis) tu terus tayangkan 'body'nya?" Sebenarnya saya pun (ter)tengok siaran langsung anugerah tahunan itu di mana Fasha pakai gaun yang menampakkan hampir keseluruhan belakang badannya. Dia ingat ini Hollywood ke?

Melihat dia membisu, saya pun terus hentam dia: "Duit keuntungan daripada bisnes inilah yang dia orang kumpulkan, kemudian bagi bonus kat kau orang. Lepas tu, kau bagi anak bini makan!"

Kawan saya itu cepat-cepat berkata; "Maaf Sheikh, bas aku sudah sampai agaknya." Dia pun dengan segera bergegas, meninggalkan saya begitu saja.

Seorang penulis blog (blogger), mendakwa betapa tidak bermaruah dan tiada harga diri dan pendirian editor dan pemberita pada hari ini. Kebanyakannya dengan mudah dapat dibeli oleh ketua pengarang apatah lagi pihak di luar sana.

Editor seolah-olah menjadi burung kakatua atau hamba sahaya kepada orang politik. Apa saja pemimpin politik katakan, mereka tulis tanpa fikirkan logiknya. Apabila orang politik menyatakan 'kenaikan ini tidak membebankan pengguna', mereka pun tulis perkara yang sama dalam akhbar mereka.

Apabila politikus berkata, majlis seperti Piala Monsun boleh menjadi menjadi medan dakwah atau menjana perkembangan ekonomi, mereka pun ulanginya dalam akhbar mereka.

Penulis blog berkenaan mendakwa, jika 'chief editor' berkata: "Mari kita ke Genting, raikan artis-artis", maka semua anak buahnya akan pergi. Satu pejabat akan pergi. Tidak ada yang membangkang. Semua sudah jadi 'yesman' - daripada wartawan pelatih, wartawan kadet, wartawan Gred D sehinggalah editor seksyen - semuanya tunduk, semuanya menuju ke Genting! Agak-agaknya budak pejabat pun pergi!

Sekalipun tahu majlis itu berunsur maksiat, tiada yang berani membantah. Semuanya diam sebab seperti kata penyunting kanan, sahabat lama saya yang ditemui di Puduraya - "nanti miss soru!". Editor seksyen agama bagaimana...pergi atau tidak ke Genting?

Sempena majlis di Genting, akhbar berkenaan baru-baru ini menyiarkan gambar barisan artis-artis perempuan yang tersenarai untuk menyertai pertandingan, di muka depannya.

Gambar besar warna-warni itu menunjukkan hampir semua artis berkemban. Maka terlondeh dan tersembullah benda sensitif yang patut disorokkan. Macam mana boleh terjadi begini?

Tidak adakah petugas akhbar bantah penyiaran gambar itu? Editor agama, bagaimana? Apakah anda juga diam saja? Pegawai agama, macam mana? Ada nasihat budak-budak muda bergelar Dato' yang dilantik pengarang-pengarang ini? Ada tak nasihatkan 'budak-budak' itu bahawa penyiaran keputusan nombor ekor adalah haram?

Dulu semasa saya bertugas di akhbar berkenaan, seorang editor kanan akhbar bahasa Inggeris milik syarikat kumpulan akhbar itu yang terletak bersebelahan pejabat kami, gemar mengungkapkan kata-kata ini setiap kali selesai melakukan kerja: "Let's go to the bar!"

Jadi kalau beginilah sikap wartawan hari ini termasuk editornya yang sudah kering hati, sudah tiada hati untuk membantah perkara-perkara maksiat, apalah salah menerima ajakan editor itu - MARILAH KITA BERSAMA-SAMA KE BAR!

No comments: