Sunday, October 18, 2020

Rabiulawal 1, 1442: 'Parameswara Moden' tak perlu naik kapal ke Melaka...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebahagian atau semua hutang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui." (Maksud ayat 280 Surah al-Baqarah) 


TIDAK lama dahulu, saya berceloteh mengenai kerinduan seorang warga Seberang (Indonesia) kepada kekasihnya melalui bait-bait catatan -  sampai maut memisahkan kita, aku takkan pernah berpisah dengan kamu Hasianku. Dan sampai Tangan Tuhan memisahkan kita berdua, aku takkan pernah meninggalkan atau melepaskan kamu Hasianku...


Pemuda ini mungkin dari Riau, sebuah provinsi di seberang Selat Melaka. Wilayah ini amat dekat bukan sahaja dari segi fizikal (kedudukan) tetapi juga di hati rakyatnya - orang Melayu di kedua-dua bahagian negara berbeza ini adalah bersaudara dalam segala segi hatta berkongsi budaya dan ini dapat dilihat daripada sebait pantun yang mahsyur - Pulau Pandan jauh di tengah, Gunung Daik bercabang tiga, hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang jua (semua lokasi disebut dalam pantun ini adalah di Kepulauan Riau iaitu sebahagian daripada empayar Melayu Johor-Riau).


Pada celoteh lalu dengan tajuk 'Sampai maut memisahkan kita', ada saya mencatatkan: "...di jeti Pelabuhan Melaka dahulunya saya berlepas dengan feri untuk ke Dumai, Pekanbaru dan Bengkalis di Propinsi Riau, Indonesia. Tetapi gara-gara COVID-19, hampir tiada peluang untuk ke Seberang (Indonesia).


Ya, saya terpingin menziarahi kembali kota Dumai,,,merasai santunan ramah penduduknya terutama ketika menyertai solat berjemaah di masjid-masjidnya yang meriah seperti di Masjid At-Taqwa dan menikmati makanan nasi padang dan air apokatnya (alpukat atau avocado).


Dicatatkan alpukat termasuk buah yang cukup popular di Indonesia. Biasanya diolah menjadi jus atau es. Tetapi sebenarnya banyak variasi olahan alpukat yang bisa dicoba. Misalnya cendol, 'avocado toast', puding, sushi, atau salad (sumber Merdeka.com).


Pada Jumaat, 25 September 2020, ketika 'melihat-lihat' di internet saya ketemui sebuah perkhabaran yang segera memikat diri ini. Diberitakan Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) akan merasmikan pada keesokan harinya (Sabtu) lebuh raya Dumai-Pekanbaru sepanjang 131 kilometer (hampir sama jarak Kuala Lumpur-Melaka). Ini sebuah projek gemilang di Sumatera yang kemudian diharapkan projek serupa dapat menghubungkan kota-kota utama di pulau itu dari Banda Aceh di utara hingga ke Lampung di selatan yang jaraknya ribuan kilometer.


Kompas.com melaporkan sekalipun sudah rasmi beroperasi, tol Pekanbaru-Dumai masih gratis (percuma). Ia memetik, Presiden Jokowi) mengatakan Jalan Tol Pekanbaru-Dumai yang menelan biaya Rp 12.18 triliun itu telah dapat dioperasikan secara penuh untuk kegiatan produktif. Jalan tol ini, lanjutnya, merupakan bagian dari Jalan Tol Trans-Sumatera sepanjang 2,878 km yang membentang dari Lampung hingga Aceh. 


"Tol ini (Permai) akan meningkatkan konektivitas antara Ibu Kota Provinsi Riau dengan Kota Dumai sebagai kota pelabuhan dengan industri perminyakan dan agribisnis yang maju, serta kawasan industri dan perkebunan lainnya."


Kompas melaporkan jalan tol ini memperpendek jarak Kota Pekanbaru-Dumai, dari sebelumnya 200 km jika lewat jalan nasional menjadi 131 km jika melalui jalan tol ini.


Jalan Tol Trans Sumatera akan menyambungkan Aceh hingga Lampung melalui Palembang hampir 3,000 kilometer jaraknya. Tol (lebuh raya) ini juga akan tersambung dengan kota lain yakni Padang dan Bengkulu.


Jika di Sumatera dipergiatkan usaha membina jalan tol, tidak lama dulu (sejak 2013) pemimpin Indonesia dan Malaysia ada mencadangkan dibina jambatan dari Dumai ke Melaka. Jambatan dengan anggaran kos RM44 bilion (ketika itu) jika direalisasikan akan menghubungkan dua belahan dunia Melayu - sekaligus menyaksikan penduduk kedua-dua wilayah tidak perlu belayar di Selat Melaka untuk ke seberang.


Jika dulu, Parameswara yang melarikan diri dari Palembang menaiki kenderaan air di Selat Melaka untuk ke Singapura, Muar seterusnya ke Melaka, 'Parameswara Moden' boleh saja berkereta dari Palembang terus ke Melaka. Tidak perlu lagi naik kapal atau perahu!



No comments: