Saturday, August 1, 2020

Zulhijah 11: Kebajikan rakyat, henti cari alasan...(U)

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan

"Masukkan kami dalam golongan hamba-Mu ya Allah, yang Kau sebut dalam al-Quran: 'Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhan-Mu dalam keadaan reda dan diredai. Masukkan kami ke dalam syurga-Mu ya Allah'." (Maksud ayat 27-30 Surah Al-Fajr)

DULU saya seronok mendengar ceramah tokoh-tokoh pembangkang...antara lain mereka mengkisahkan tokoh-tokoh masyhur yang begitu prihatin nasib rakyat, antaranya Umar Abdul Aziz, seorang Khalifah Bani Umaiyah (memerintah 717-719 Masihi) yang kerap dianggap sebagai Khalifah Al-Rasyidin kelima selepas Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali.

Daripada percakapan mereka, seolah-olah mereka 'mahu menjadi' Umar Abdul Aziz atau setidak-tidak mencontohinya. Mungkin ada yang sudah lupa, jadi 'diputarkan' kembali sedikit sebanyak kisah Umar Abdul Aziz (hidup 682-719 Masihi). Ya, Umar Abdul Aziz hidup lebih kurang 37 tahun dan memerintah dua (2) tahun saja tetapi dapat menjadikan kebajikan rakyatnya yang terbaik pada zaman itu.

Umar Abdul Aziz masyhur dengan 'kisah lampunya' (integriti). Dia memadam lampu kerajaan tatkala melayan anaknya...dialah yang mengungkapkan kata-kata tegas penuh ketakutan kepada Allah SWT kepada isterinya, Fatimah selepas dilantik khalifah yang kerajaannya terbentang dari Lautan Atlantik di barat ke India di sebelah timur dalam usia 35 tahun.

Khalifah berkata dia tak ada masa lagi untuk berseronok-seronok dengan anak isterinya, masa yang ada termasuk waktu tidurnya di atas tilam empuk dalam istana indah, perlu dikorbankan seluruhnya untuk Allah SWT termasuk melayan keperluan rakyat. Kalau isterinya bersedia menjalani kehidupan begitu berpanjanganlah jodoh mereka, jika tidak suka, dia sedia menceraikannya "dan kamu carilah lelaki lain yang boleh membahagiakan kamu."

Sungguh Umar Abdul Aziz telah menjalankan pemerintahan dengan penuh ketakutan kepada Allah SWT sehinggalah dia meninggal dunia pada usia 37 tahun. Sungguhpun pemerintahannya tersangkat singkat, keadilannya disanjung Timur dan Barat, membolehkan namanya diletakkan sebaris dengan Khalifah Al-Rasyidin yang empat.

Umar diiktiraf di peringkat antarabangsa. Wikipedia mencatatkan: The short rule of Hazrat Umar Abdul Aziz (717-719 AD) was like an oasis in a vast desert -- a benevolent rain which had fallen on an arid soil. It was the brightest period in the 91-year Caliphate of the Umayyads, which, though short lived, had transformed the outlook of the State and had released such powerful democratic forces that after his death the attempts for the restoration of autocracy under Hishaam failed miserably and ultimately culminated in the fall of the Umayyads at the hands of the Abbasids. 

Kehebatan dan keadilan Umar Abdul Aziz Bagi juga tersebar di Alam Melayu. Pada tahun 718 Masihi, Raja Srivijaya (empayar terbesar ketika itu), Sri Indravarman mengutus surat dengan hadiah-hadiah kepada Khalifah memohon dihantar wakil ke Palembang untuk diajar Islam kepada baginda dan rakyatnya.

Nah, kisah Umar Abdul Aziz yang menjadi 'basahan mulut' pihak tertentu suatu ketika dulu, sekarang ini perlu disemarakkan terus di kalangan pemimpin sekarang. Apabila mengingati Umar Abdul Aziz, sedarlah kita bahawa tokoh ini 'tidak diwariskan kebagusan' ketika mengambil alih pemerintahan.

Umar mewarisi sebuah pemerintahan yang korup, boros, bermewah-mewahan dengan sesetengah khalifah, pemimpin tertinggi termasuk gabenornya amat zalim. Mereka termasuklah Yazid bin Muawiyah dan Al-Hajjaj Ibn Yusuf Al-Thaqafi yang didakwa membunuh ribuan rakyat.

Jadi kepada mereka yang 'menjadikan Umar Abdul Aziz' sebagai rujukan masa lalu, adalah 'tidak bagus' untuk menyalahkan rejim lama yang banyak berhutang atau menjadikan  pemimpin lama yang korup dan perasuah sebagai alasan untuk melambat-lambatkan atau tidak langsung menunaikan 'janji-janji bagus' kepada rakyat. Mereka tidak boleh mendiamkan diri daripada 'bercakap' untuk mencontohi Umar Abdul Aziz.

Mereka juga tidak boleh menjadikan alasan tempoh pemerintahan masih awal atau singkat kerana tokoh yang mereka uar-uarkan dulu (Umar Abdul Aziz) dalam tempoh dua tahun sudah memberikan yang terbaik kepada rakyat.

Ya, kebajikan rakyat adalah keutamaan pemimin. Kisah Khalifah Harun Al-Rasyid (memerintah 786-803 Masihi) daripada bani Abasiyah ini wajar dijadikan teladan. Baginda bukan hanya terkenal gagah berani, namun sangat mencintai para ulama. Khalifah sering kali menziarahi para ulama untuk mendengar nasihat dan fatwa mereka.

Ketika menunaikan haji, baginda berjumpa  Abdul Aziz Al-'Umari. Beliau adalah seorang ulama alim dan zuhud, Khalifah segera menggunakan kesempatan itu untuk mendapatkan nasihat daripadanya.

Abdul Aziz bertanya: "Wahai Khalifah, adakah tuan melihat kumpulan manusia yang berkumpul di Baitulllah?"

"Ya," jawab Khalifah. "Berapa jumlah mereka?" "Mereka sangat ramai. Bilangan mereka tak terhitung." Al-'Umari berkata: "Ketahuilah wahai Khalifah, setiap orang daripada mereka pada hari kiamat nanti akan ditanya tentang diri mereka sendiri. Akan tetapi engkau akan ditanyakan tentang setiap orang daripada mereka semua."

Mendengar ucapan ini, Khalifah hampir pengsan. Baginda menangis membayangkan betapa beratnya hisab di akhirat bagi sesiapa yang menjadi pemimpin di dunia. Harun Al-Rasyid menangis tetapi bagaimana pemimpin kita termasuk diri ini sebagai pemimpin kecil (seperti mengepali rumah tangga)?

No comments: