Saturday, March 16, 2019

Kashmir...penduduk mahu pungutan suara

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32
***

KETIKA krisis India-Pakistan mengenai Kashmir memuncak sekarang ini, saya teringat pengalaman saya ke Kashmir, India pada 2011. 

Memasuki dan keluar dari Kashmir, pemeriksaan adalah terlalu ketat; dalam perjalanan meninggalkan Kashmir, kami diperiksa sekurang-kurangnya lima kali. Habis segala barangan dalam beg diselongkar, tubuh badan kami diraba, hatta ubat-ubatan yang biasa dibawa seperti ubat diabetes dibelek-belek dan diajukan pelbagai soalan.

Askar dan polis India pula berada di mana-mana bumi Kashmir. Di lapangan terbang, di tempat penginapan, malah suatu ketika sedang saya membuang air kecil (saya tidak tertahan lagi) di celah-celah batu sebuah bukit (membuang air di pinggir jalan bukan pemandangan luar biasa di India dan Pakistan), apabila saya mendongak, beberapa soldadu India yang menggalas senjata memandang saya tanpa sedikit senyuman pun.

Manalah saya perasaan kehadiran mereka di atas bukit sana, namun setidak-tidaknya bangga juga kerana ‘mendapat kawalan keselamatan ketika kencing’! Seorang penduduk memberitahu saya ada satu juta askar India di Kashmir (ketika itu); ini bermakna seorang askar menjaga lima penduduk, itulah ‘aku kencing pun dikawal mereka’.

Kenapa terlalu ketat sekali langkah keselamatan pihak berkuasa India di Kashmir? Pembaca perlu difahamkan bahawa negeri Kashmir di India secara sendirinya sebenarnya tidak wujud. Apa yang ada sekarang, negeri Jammu dan Kashmir. Maksudnya Jammu yang majoriti penduduknya beragama Hindu disatukan dengan Kashmir yang hampir semua penduduknya beragama Islam.

Apabila ini dilakukan, faham-fahamlah, orang Islam tidak lagi menjadi golongan majoriti besar sebaliknya mereka hanya sebahagian biasa penduduk Jammu Kashmir dengan Srinagar diisytiharkan sebagai ibu kota musim panasnya.

Kashmir juga sebenarnya sudah terbahagi kepada dua atau kadang kala dikatakan sebagai tiga. Kashmir yang beribu-kotakan Srinagar itu didakwa oleh New Delhi sebagai sebahagian rantau kekuasaannya sedangkan satu lagi Kashmir berada di bawah kekuasaan Pakistan. Negeri di Pakistan itu dinamai Azad Kashmir manakala ada rantau Kashmir berada dalam taklukan China.

Konflik di Kashmir, terutama yang membabitkan umat Islam adalah tersangat hebat tetapi sayangnya ia seolah-olah dilupakan umat Islam seluruh dunia. Tidak seperti isu Palestin, persoalan Kashmir tidak diendahkan, malah hanya beberapa kali saja dibincangkan oleh Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang mendakwa memayungi umat Islam seluruh dunia.

Isu Kashmir telah mengheret India dan Pakistan dalam tiga peperangan, kini memasuki yang keempat; umat Islam di sana terus menanggung penderitaan yang tiada kesudahan.

Di Kashmir, saya mengumpul maklumat mengenai keadaan umat Islam, mewancara sejumlah penduduk mengenai hasrat serta harapan mereka; dengan kebanyakannya mahu nama mereka dirahsiakan.

* 'A' yang susuk dan wajahnya nya kelihatan terlalu tua untuk umurnya 45 tahun; berkata: "Tolong khabarkan kepada dunia bahawa orang Kashmir mahukan PBB mengadakan pungutan suara di sini. Saya hampir pasti 100 peratus penduduk Kashmir ini mahukan sebuah negara merdeka; mereka tidak mahu berada dalam kekuasaaan India mahupun Pakistan."

* 'B' yang juga kelihatan jauh berusia daripada umurnya 26 tahun, berkata: "Kami dipenjara di tanah air kami sendiri. Ada lebih sejuta askar India berkeliaran di sini. Saya percaya ada terlalu banyak pengintip dan tali barut berada di mana-mana. Tolong jangan cakap kuat-kuat," katanya. 

* 'C' mendakwa wanita Kashmir paling teruk dikenakan tekanan. "Mereka tidak bebas bergerak dengan kehadiran terlalu ramai anggota pasukan keselamatan India di mana-mana. Ramai yang terpaksa menghabiskan masa di rumah saja."

* 'D' merungut terlalu banyak anjing berkeliaran di bumi Kashmir. Katanya, binatang itu yang biasanya tidur di kaki lima jalan kedai menyusahkan pekedai dan pembeli serta jemaah yang hendak ke masjid. Beliau mendakwa di Kashmir adalah menjadi kesalahan untuk menghalau anjing-anjing apatah lagi membunuhnya. Berdasarkan itu, kedapatan banyak anjing gemuk bermalas-malasan di kaki lima jalan dan di depan kedai.

* 'E' mendakwa jumlah jemaah haji dari Kashmir dihadkan kepada ribuan orang saja setahun sedangkan yang memohon lebih 30,000 orang.

Hampir semua yang diwawancara berharap penulis dapat menghebahkan penderitaan mereka kepada umat Islam di seluruh dunia. "Apabila kamu balik nanti, beritahu umat Islam terutama imam-iman agar mendoakan keselamatan dan kemenangan kami di bumi Kashmir ini," kata seorang daripada mereka. 

Ya, berdoalah untuk kesejahteraan dan keamanan umat Islam seluruh dunia termasuk di bumi Kashmir, kerana doa adalah senjata ampuh orang mukmin. 

No comments: