Friday, May 27, 2011

Kematian: Kebanyakan orang ratapi nasib diri sendiri...

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Orang yang menyakiti lelaki dan perempuan yang beriman dengan perbuatan yang tidak mereka lakukan maka sesungguhnya mereka memikul kesalahan menuduh secara dusta dan berbuat dosa yang amat nyata." (Maksud Ayat 58 Surah Al-Ahzab)
***

SEDIH dan pilu – demikianlah perasaan kita apabila mendapat khabar dan menatap berita berhubung tragedi tanah runtuh Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Takwa di Hulu Langat pada 22 Mei lalu yang mengorbankan 16 orang.

Kepada yang sudah kembali ke rahmatullah, kita doakan agar roh mereka ditempatkan di kalangan orang beriman, semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas mereka; kita yang masih bernafas ini insya-Allah tetap akan menyusuli mereka; hanya masa akan menentukan.

Kematian adalah iktibar terbaik bagi mereka yang hidup. Namun kebanyakan orang gagal mendapat pengajaran sebaliknya meratapi nasib diri sendiri dalam mereka meneruskan kesinambungan hidup selepas orang disayangi meninggal dunia.

Kerap ketika menatap laporan dalam akhbar berhubung sesuatu kematian, ada saya terbaca sahabat dan waris si mati meluahkan keluhan seperti “selepas ini tiada lagi kawan untuk bergurau” atau “bagaimana nasib saya selepas ini.”

Bagi ahli sufi, keadaan seperti ini menunjukkan bahawa kecenderungan seseorang manusia itu sentiasa memikirkan hal dirinya hatta sekalipun ketika mengenang saudara atau sahabatnya yang sudah meninggal dunia dan disemadikan. Jarang benar orang memikirkan apa sebenar dilalui oleh waris, sahabat dan saudara kita yang sudah meninggalkan itu di samping melaksanakan apa yang boleh dilakukan bagi membantu rohnya di alam sana.

Cuba kita salami kisah ahli sufi Hasan Al-Basri dan anak perempuan ini selepas dia kematian bapanya. Budak ini tidak mengeluh akan nasib dirinya selepas ditinggalkan (seperti bagaimana nasib saya selepas ini) sebaliknya mengenang nasib orang tuanya.

Hasan Al-Basri suatu ketika sedang duduk di depan rumahnya dan berlalulah iring-iringan jenazah di depan beliau. Di bawah keranda jenazah tersebut, ada seorang budak perempuan dengan rambut tidak tersisir. Kanak-kanak itu menangis. Hasan kemudian berdiri dan mengikuti rombongan jenazah itu. Budak itu berkata, ”wahai ayah, tidak bertemu lagi suatu hari seperti hari ini sepanjang usiaku.”

Hasan menjawab perkataan budak itu dengan berkata. ”Ayahmu tidak akan bertemu lagi pada hari lain seperti pada hari ini.”

Selepas melaksanakan solat jenazah , Hasan pulang. Esoknya Hasan duduk di depan rumahnya dan lewatlah budak itu sambil menangis hendak berziarah ke makam ayahnya. Hasan berkata, ”Sesungguhnya budak ini adalah orang yang diberi hikmah, maka saya akan mengikutinya.”

Ketika budak itu sampai ke makam ayahnya, Hasan segera bersembunyi di bawah pohon berduri. Budak itu memeluk makam ayahnya sehingga pipinya sampai menyentuh tanah. Dia itu berkata,” Wahai ayah, bagaimana engkau bermalam di dalam kubur yang gelap dan sendirian tanpa lampu dan teman? Wahai ayah, pada malam kemarin aku memberikan lampu untukmu, lalu siapa memberikan lampu untukmu tadi malam?

“Wahai ayah, pada malam kemarin aku yang memberikan tikar untukmu, lalu siapa yang memberikan tikar untukmu tadi malam? Wahai ayah, pada malam kelmarin aku yang memicit tangan dan kakimu,lalu siapa yang memicitmu tadi malam? Wahai ayah, pada malam kemarin aku yang memberimu minum, lalu siapakah yang memberimu minum tadi malam? Wahai ayah pada malam kemarin aku yang menyelimuti tubuhmu, lantas siapakah yang menyelimuti tadi malam? Wahai ayah pada kelmarin malam aku yang mengambilkan makanan jika engkau lapar padamu, lalu siapa yang mengambilkan makanan untukmu tadi malam?”

Hasan menangis dan mendekati budak itu sambil berkata,”Jangan engkau mengatakan demikian tetapi katakanlah,”Wahai ayah, kukafani engkau dengan sebaik-baik kain pembungkus, apakah engkau tetap memakai atau telah lepas daripadamu?”

“Wahai ayah,aku letakkan engkau di dalam kubur dalam keadaan utuh, apakah tubuhmu masih utuh atau sudah dimakan ulat? Wahai ayah,setiap orang akan ditanya di dalam kuburnya, apakah engkau bisa menjawabnya atau tidak?”

“Wahai ayah, kubur dapat menjadi luas atau sempit, apakah kuburmu menjadi luas atau sempit? Wahai ayah, kain kafan di dalam kubur diganti Allah dengan kafan syurga atau kafan neraka?”

“Wahai ayah, kuburan akan memeluk atau menghimpit penghuninya, lalu apakah engkau dipeluk atau dihimpit kubur? Wahai ayah, di kubur tiap orang akan menyesal kerana kejelekan amalnya atau sedikitnya kebaikan amalnya, apakah engkau menyesali kejelekan amalmu atau kurangnya kebaikan amalmu?”

“Wahai ayah, engkau benar-benar telah tiada, engkau tidak akan dapat bertemu lagi denganku sampai hari kiamat. Ya Allah ,janganlah Engkau menghalang-halangi keinginanku untuk bertemu dengan ayahku pada hari kiamat.”

Setelah kejadian itu, pulanglah Hasan beserta budak tersebut ke rumah mereka.

Jadi apakah iktibar kisah budak perempuan dan Hasan Basri dan kecenderungan kita untuk meratapi nasib diri sendiri selepas ditinggalkan orang tersayang? Sebenarnya kita sendiri bertanggungjawab terhadap diri sendiri.

Allah SWT berfirman dalam Ayat 46 Surah Al-Fussilat yang bermaksud: “Barangsiapa yang mengerjakan amal salih maka (pahalanya) untuk dirinya sendiri dan barangsiapa berbuat jahat maka (dosanya) atas dirinya sendiri dan sekali-kali tidaklah Tuhanmu menganiaya hamba-Nya.”

Jadi beramal salih dan buatlah kebajikan sekuat mungkin, janganlah berharap untuk orang bertahlil akan diri kita selepas kematian kita kerana hakikatnya kebanyakan orang sibuk akan nasib diri masing-masing walaupun baru sebentar saja diri kita dikuburkan!

No comments: