Tuesday, May 3, 2011

Rahsia guruku asyik sebut-sebut ulama dari Lubuk Merbau…

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan Rasul-Nya." (Al-Baqarah 278)
***

SEORANG ustaz dalam kuliah mingguannya (kuliah subuh) di sebuah masjid berhampiran rumah penulis, pada permulaan pengajian selalu menyebut-menyebut dan memuji-muji akan Sheikh Muhammad Idris Al-Marbawi yang katanya satu-satunya ulama Melayu dari Nusantara yang kitabnya disyarahkan di Masjidilharam.

Katanya, kitab-kitab ulama bukan Arab seperti dari Pakistan dan India biasalah disyarahkan di Makkah tetapi tidak demikian dengan kitab ulama Melayu. Hanya kitab Sheikh Idris Al-Marbawi dari Alam Melayu disyarahkan di sana, katanya.

Oleh kerana setiap kali pengajian dia menyebut akan ilmuan dari Lubuk Merbau, Perak ini, saya pun mengambil inisiatif untuk mengenali beliau. Maklumlah saya yang berpendikan sekular amat jahil dalam mengenal ulama-ulama tanah air, apatah lagi yang mengarang kitab dalam bahasa Arab. Sepuluh tahun terakhir ini barulah saya kenal kitab Hikam yang disusun Sheikh Ibni Atho’illah As-Kandari.

Untuk mengenal kitab Sheikh Idris Al-Marbawi adalah lagi jauh, tetapi syukurlah kini saya sudah memiliki dua juzuk daripada kitab Bahru Al-Madzi (tulisan rumi). Sheikh Idris adalah satu-satunya anak Melayu yang mensyarahkan hadis-hadis yang dikumpul At-Tirmidzi yang kitabnya ada di perpustakaan terkemuka di dunia Islam termasuk di Makkah Al-Mukarramah, kata ustaz berkenaan.
Siapa Sheikh Muhammad Idris Al-Marbawi?

Ulama yang mengambil nama sempena kampungnya, Lubuk Merbau ini, dilahirkan di Makkah pada 1893 Masihi. Dalam usia 10 tahun beliau sudah hafal 16 juzuk al-Quran. Sekembalinya beliau dan keluarganya ke Lubuk Merbau, beliau menyambung pengajian di pelbagai pondok termasuklah Pondok Syeikh Wan Ahmad di Bukit Candan, Kuala Kangsar: Pondok Tuan Hussein di Pokok Sena, Kedah; Pondok Syeikh Ahmad Pattani, Bukit Mertajam dan Pondok Tok Kenali di Kelantan.

Dua buah judul karangannya meletakkan beliau tersangat dekat di hati anak-anak murid (menurut ustaz yang mengajar di masjid kampung saya, Syeikh Idris menggunakan ayat menggambarkan kedekatan itu seperti “ketahuilah ya saudaraku”) iaitu Kamus Idris Al-Marbawi (Kamus Arab-Melayu) dan Bahru Al-Madzi (Bahru Mazi Li Syarah Mutkhtashar Shahih At-Tirmizi). Bahru Madzi adalah terjemahan dan syarah kitab hadis Sahih Tirmizi. Ia menghurai 2,775 hadis yang yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi. Ini adalah kitab syarahan hadis Nabi s.a.w. yang pertama sekali dalam bahasa Melayu yang yang terbesar (22 jilid, lebih 5,000 halaman). – Rujukan majalah Anis, Mei 2010, Sheikh Idris Al-Marbawi Menghurai 2,775 Hadis.

Tidak dinyatakan tarikh mula ditulis, melainkan pada tiga jilid terakhir disertakan fakta berkenaan. Kata Syeikh Muhammad Idris Al-Marbawi dalam jilid 20, “Telah selesai hamba daripada menulis dan mengarangkan juzuk yang ke-20 ini dengan kurnia Allah SWT kemudian daripada tergendala mengarangnya 16 tahun. Iaitu mula perang Inggeris dengan Jerman dan Jerman dan Jepun dan Itali pada tahun 1949, dan sudah juzuk ini pada malam Rabu 25 Ramadan 1373 bersamaan 18 Mei 1955.”

Manakala dua jilid lagi – jilid 21 mulai dikarang pada 26 Syaaban 1374 (255 halamam) dan jilid 22 mula dikarang pada 25 Rabiulawal 1376 (242 halaman) dan selesai pada Jamadilakhir 1377. Semua karangan Sheikh Idris dihasilkan semasa berada di Mesir, berselang-seli dengan kesibukannya menuntut ilmu dan mengajar.

Kenapa dikatakan gaya kupasan Sheikh Idris dekat di hati anak-anak murid atau mereka yang mentelaah kitabnya. Mari kita rujuk salah satu bab dalam kitabnya yang menyatakan Islam melarang keras umatnya termasuk imam (pemimpin) daripada mungkir janji. Dalam Bahru Al-Madzi, Juzuk 11, muka surat 225-226, ada ditulis: “Daripada Ibnu Umar, katanya: ‘Telah aku dengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam, bersabda ia: Bahawasanya yang menyalahi janji, dirikan baginya bendera pada hari kiamat.” (Hasan Shahih)

“Ketahuilah kiranya, YA SAUDARAKU! Telah dikeluarkan oleh Abu Isa At-Tirmidzi satu hadis yang menunjukkan ada bagi tiap-tiap orang yang menyalahi janji di dunia, iaitulah begini bunyi hadisnya, yang bermaksud: “Diriwayatkan daripada seorang sahabat bagi Nabi Shallallahu alaihi wassalam, namanya Abdullah bin Umar radhiyallahu anhuma, katanya: Telah aku dengar Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam, bersabda ia: Bahawasanya orang yang menyalahi janji itu didirikan baginya bendera pada hari kiamat di punggungnya.”

Maka bendera itu diangkat tinggi atas kadar menyalahi janjinya kerana memasyhur kepada alim akan tabiatnya di dunia. Maka yang lebih besar bendera ialah bendera raja yang menyalahi janji dan diberitahu pada sekalian bendera itu dengan kata: “Inilah penyalahi janji si anu.” Kata Abu Isa hadis ini hasan shahih.

Menyalahi janji itu haram, istimewa pula daripada orang yang mempunyai pemerintahan kerana menyalahi janjinya membawa kepada mudarat melampau kepada makhluk yang banyak.

Dan kata ‘qil’: Sebab haram berlebih-lebih orang yang mempunyai pemerintahan itu kerana ketiadaan yang memaksakan dia kepada menyalahi janji oleh kekuasaannya atau menyempurnakannya, sebagaimana yang datang ia pada hadis yang shahih pada membesarkan dosa bohong raja besar.”

Penggunaan ungkapan YA SAUDARAKU mendekatkan Syeikh Idris dengan pembaca tetapi agak sukar juga bagi orang umum seperti saya memahami kupasan Sheikh Idris. Oleh itu seseorang itu perlu berguru bagi memahami kitab beliau. Sheikh Idris Al-Marbawi telah meninggalkan khazanah tidak ternilai dalam perkembangan dan pengamalan Islam di Alam Melayu.

Beliau beliau meninggal dunia dalam usia tua pada 1989. Syeikh Idris dimakamkan di kampung tercintanya Lubuk Merbau, dan sehingga kini nama Al-Marbawi masih disebut-sebut oleh tok guru, ustaz, ustazah dan mereka yang dekat dengan lubuk ilmu Islam.

No comments: